Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Ny svarv (nån gång) Blomqvist kontra andra

128 inlägg • Sida 5 av 9
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

lasseN50

#61 » 17:08:05, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en kvalitetssvarv icke att förglömma dock lite större är
Storebro GK185 Längd 1950mm
Mitt råd är ompröva beslutet att max längd är 1400mm, om det finns minsta möjlighet att gå upp till 1800-2000mm
så gör det,
Det finns helt plötsligt så mycket mer att välja och här pratar vi om kvalitetsmaskiner, måste man hålla sig under 1400 ser jag det som
att den enda vettiga maskinen är en EMCO10 i rimlig prisklass Man kan också titta på Schaublin men då landar man i en helt annan prisklass
lasseN50
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:03, 25-03-2013
Maskintyp: Lastbil



DennisCA

#62 » 18:03:21, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm jag tycker det var en Storebro GK-1XX som en ägare av en sådan spydde galla över. Han hade en massa saker som han ogillade med maskinen och sökte en ny svarv. Men nu verkar jag ha slarvat hans PM för jag hittar inte det längre.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#63 » 18:07:57, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gk 195 är en trevlig skolsvarv, men den är vek om man jämför med en 2000 kg produktionssvarv.
Men som hobby svarv är den guld!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BengtER (trådstartaren)

#64 » 20:44:29, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Gk 195 är en trevlig skolsvarv, men den är vek om man jämför med en 2000 kg produktionssvarv.
Men som hobby svarv är den guld!

GK 195 säljer de en på Industritorget för 350 000 kr och de har sålt en på Klaravik för 45 000 kr. Lite annat prisläge än vad jag hade tänkt mig.

lasseN50 skrev:Mitt råd är ompröva beslutet att max längd är 1400mm, om det finns minsta möjlighet att gå upp till 1800-2000mm
så gör det

Nixpix, helt uteslutet. Alla kanske inte följt med hela vägen men eftersom priserna nu är som de är tänker jag inte köpa en svarv just nu men däremot hatr jag gått in för ett litet "projekt" att ta fram en lista med lämpliga svarvar som passar den lilla hemmaverkstaden. Då har jag bestämt mig för att 1400 mm är max. Dessutom blir mitt "projekt" på tok för stort om jag går över det måttet eftersom utbudet ökar så mycket.

lasseN50 skrev:Det finns helt plötsligt så mycket mer att välja och här pratar vi om kvalitetsmaskiner, måste man hålla sig under 1400 ser jag det som
att den enda vettiga maskinen är en EMCO10 i rimlig prisklass

Menar du på allvar att em Emco V10 skulle vara bättre än Blomqvist?
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#65 » 21:08:29, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Det värsta är väl att lägga en massa pengar i en kinamaskin, och sen är den ändå inte värt nånting alls den dagen man vill sälja den.

Det finns naturligtvis de som hellre köper nytt klappat och klart än att stå och renovera. Men man kan ju faktiskt få en riktigt fin begagnad maskin för samma pris som en bättre kinasvarv om man räknar in tillbehörskostnaden. Jag tror att alla som ev kommer att läsa den lista jag gör hellre köper begagnat än nytt. Jag hör absolut dit. Köper jag en begagnad och servar upp den finns det också massvis att lära. Och som sagt ångrar man sig sedan får man nästan inget för den "nya fina" kinasvarven men troligen på öret samma pris för den begagnade. Att "låna" en svarv för fraktkostnaden är en bra affär om man tröttnar eller kommer på att man byta av någon anledning.

1 person gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

RoXa

#66 » 21:36:40, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte riktigt med i vad du menar med att priserna är höga för tillfället. Är det baserat på vad priset var för en månad sedan eller förra året?

Priserna borde rimligen gå upp med tiden på gamla svarvar då de inte tillverkas längre och efterfrågan verkar vara konstant. Även de gamla maskinerna slits och troligen är det ett antal varje år som skrotas bort. Så mycket talar för att de i gott/ok skick ökar i värde på naturlig väg?

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

magnusk750

#67 » 22:07:24, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl någon logik i att priserna kan ha ökat nu när folk är mer hemma och pysslar, undrar dock om det verkligen är märkbart. Generellt har nog Sverige ganska låga priser på verkstadsmaskiner. Våra finska vänner brukar säga det när de diskuterar köp, priserna i annonser här i Estland där köpkraften är ca hälften mot Sveriges är ungefär i höjd med de svenska eller högre, för maskiner som ofta är mer slitna. Samma sak när jag har roat mig med att kolla på franska Blocket, leboncoin. Tror att det handlar om att bestämma sig när man vill handla och då gäller det att veta vad man vill ha och att ha swishen i högsta hugg.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BengtER (trådstartaren)

#68 » 22:18:25, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker de verkat rusa iväg något galet senaste halvåret när jag jämfört med vad de svarvar jag kollat på gått för tidigare. Men jag kan ha fel.

1 person gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

smv

#69 » 22:48:49, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tidigare postat i tråden så finns det ju absolut maskiner att få tag på(tänker på blocketlänkarna) för bra priser.
Jag köpte en Blomqvist för två år sedan för 9000 som var relativt välutrustad men välanvänd och såg det då som ett bra pris och har haft kvar bevakning på svarvar sedan dess.
Min uppfattning är att det absolut finns fynd kvar att göra för liknande priser och att de är relativt vanliga MEN att man måste vara snabb. När jag köpte min var jag på telefonen under en minut efter det att annonsen kom ut(låg väldigt nära till geografiskt och bra pris om än knapphändig information i annonsen) och bestämde mig över telefon med säljaren.
Det finns inte tid att sitta och klura, efterfrågan är för stor. Men är man klar över vad man vill ha och vad man kan tänka sig att betala så är det väl bara att handla om det verkar ok? Som sagt, det går antagligen sälja vidare om det inte passar.

Nu är det här väl närmast Off Topic med tanke på ditt syfte med tråden men jag vill nog ändå rekommendera att inte sitta och vänta ut bättre priser.
Då blir det nog ingen svarv är jag rädd och det vore ju himla synd :smile:
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Mattias Petterson

#70 » 23:42:27, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte vänta in bättre priser men vänta in rätt objekt, kolla minst varje dag.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

PeterR

#71 » 01:46:42, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kinasvarvar kan vara/bli bra, men det kan kräva lite handpåläggning. Ett Youtube-klipp i ämnet. Kolla också Stefan Gotteswinters ombyggnad/uppgradering av den tidigare kinasvarven.

Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

BengtER (trådstartaren)

#72 » 07:43:42, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kloka ord och utmärkta råd. Syftet med allt detta är väl att jag vill bestämma mig för vilka svarvar jag kan tänka mig att köpa. Sedan kanske jag inte behöver vänta så länge som jag tror med att köpa utan kan lika gärna börja jaga på en gång. Fast det hade jag knappast kunnat låta bli att göra ändå.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

Mattias Petterson

#73 » 08:04:12, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha tittat på videon så vill iallafall inte jag ha någon Kinasvarv, verkar ju inte genomtänkt för 5 öre...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

David, Luleå

#74 » 10:13:37, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt har du kommit i din lista då? Har du någon du vill dela med dig ännu?

Blomqvist 600 (finns olika modeller vad är skillnaderna, någon har nortonlåda, finns fler skillnader, vad betyder BS, vad är tillägget K?)
Emco 8-10?
Kina. är alla likadana med olika loggor eller finns det bättre/sämre modeller.
Fler?

Ang matning, tittade på tuben på någon som hade en sexkantig axel som drev matningen och en annan gängad àxel som drev matning i gängningsläge. Andra har bara den gängade axeln, måste man alltid ha igång hela kuggdriften för gänging för att få en fungerande matning på en sådan? (edit. Kollade filmen om kinasvarven, fick en del svar där)

Har också kollat annonser och drömmer om en svarv av samma typ. Men det var i stort sett bara Blomqvist som väckte intresse bland annonserna. har inte vetat vad jag ska kika efter mer. Finns säkert guldkorn som Blomqvistletarna inte reagerar på. Blomkvist är väl en kopia på en Myford, finns de i Sverige och vad hette den modellen? Finns många frågor så jag förstår lätt trådens ursprung. Men är inte riktigt i fas med att investera i en ännu (garaget är inte ens isolerat, än mindre inrett.)


Intressant artikel i teknisk tidskrift 1962

http://runeberg.org/tektid/1962/1349.html

Några sidor in behandlas bänksvarvar.
http://runeberg.org/tektid/1962/1352.html
Senast redigerad av David, Luleå 11:27:22, 17-12-2020, redigerad totalt 1 gång.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#75 » 10:52:20, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du med Rexvalter VF-118? såg en ny tråd dyka upp. Andra Rex svarvar? VF-140, VF-145?

Kärt barn har många namn. Denna "Taiwan svarv" verkar haft många badges. Finns/fanns den i Sverige under nåt namn? Var den nåt att ha?
Spontant känns det lite konstigt att ha drev och remmar kombinerat i samma utrymme. Finns det inte risk att ev smörjning hamnar på remmen så att den slirar?

Bild

Bild

Bild

http://www.lathes.co.uk/taiwan/
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se