Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Ny svarv (nån gång) Blomqvist kontra andra

128 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

HBI

#121 » 01:16:24, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckades få tag på Blomqvistare precis som ovan, märkt "AB.V.Löwener Stockholm".
Min har nummer 511
Tämligen tom, och stått så det är en del ytrost som måste fixas, bädden har jag fått rimligt ren och verkar inte speciellt sliten.
Saknar framför allt alla kugghjul (så klart) utom de som satt på, samt stålfästet. Tänkte också skaffa mig en 1-fas motor istället för 3-fas. Är ju ingen stor sak att skifta tillbaka om jag får lokal med 3-fas senare.
Men den väger definitivt runt 175kg :uupps: Lyckades precis baxa upp den på släpet och ner igen med bärremmar.
Gick inte att ta bort motorn med fäste då remmen kräver demontering på endera sidan.

För att återgår till trådens huvudsyfte, så är(var) jag i ungefär samma situation, 'behövde' en liiite större svarv än Emco Compact 5an jag har sen innan.
Har lekt lite med en Weiler när jag hade tillgång till jobbets verkstad, och den var trevlig, om än att den modellen var större än 140cm.
Jag har också använt en Optimum TU2004 bänksvarv, storlek som de vanliga Kina-svarvarna.
Även Optimum är Kinatillverkade, men har nog gått igenom några extra både design och kvalitetskontroller så de är nog OK ändå.
Men nu ser jag fram emot att prova min Blomqvistare.

Och sen är det bara att börja hålla utkik efter en bänkfräs....
"When Mr. Safety Catch Is Not On, Mr. Crossbow Is Not Your Friend"
Sgt Detritus (Troll), Ankh-Morpork City Watch
HBI
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:44, 28-01-2021
Ort: Helsingborg



David, Luleå

#122 » 20:47:16, 08-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte den billigaste Blomkvisten hittills. Men fin är den ju iallafall.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/94118379

Frågan är om det inte borde finnas bättre svarvar för 50 000:- än en sådan? Hur fin den än är.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

smv

#123 » 10:37:29, 10-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Det var inte den billigaste Blomkvisten hittills. Men fin är den ju iallafall.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/94118379

Frågan är om det inte borde finnas bättre svarvar för 50 000:- än en sådan? Hur fin den än är.


Visst var den fin och det finns nog folk som kan tänka sig att betala. Frågan är ju vad "renoverad" innebär i det här fallet. För det priset så skulle iaf jag vilja se att den är i princip osliten i alla glidytor alternativt återställd fackmannamässigt, typ slipad bädd, skavda gejderytor etc.
Att plocka ner och måla maskinen är inget oävet jobb men det är väl att likna vid att lyfta ur en motor ur en bil, måla den och sen kalla motorn renoverad.

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Toost

#124 » 10:39:35, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://auctionet.com/sv/1615311-svarv- ... -7-england
Ser fin ut på bilderna och ser ut att ha en hel del tillbehör i hyllan under.
Bild

Edit : Klistrar in en bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BengtER (trådstartaren)

#125 » 16:19:35, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fortsatt att uppdatera mitt dokument med lämpliga svarvar. Men nu har jag faktiskt blivit med svar, jippiiie! Jag trodde länge på Blomqvist men bestämde mig för att den är för stor för den plats jag har så det blev till att tänka om. Fastnade till slut för Myford men då inte en Myford 7 utan en super. Finns det några super till salu? Nej. Inte under den tid jag har letat. Men så dök en Lorch LAS plötsligt upp. Inte sett innan så det blev till att undersöka. Mindre än vad jag tänkt men den passar väldigt bra i min verkstad! Och vilken fin maskin! Verkligen precision om den fungerar. Den jag köpte har bara använts för att göra radiokomponenter så den borde inte vara speciellt sliten. Jag skapar en ny tråd om svarven men här är en bild.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#126 » 06:32:17, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags att leverera resultatet av den här tråden eller rättare sagt mitt svarvköparprojekt. Målet var att köpa en begagnad kvalitetssvarv. Det var dessutom tvunget att vara en liten svarv för jag har inte så mycket plats att avvara i min verkstadshörna i garaget. Jag hittade inte någon bra sammanställning på nätet så jag bestämde jag mig för att göra ett eget dokument med data och lite omdömen över begagnade svarvar. Mellan sommaren 2020 till sommaren 2021 följde jag Blocket, Tradera och massa auktionssidor i jakt på svarvar till salu i rätt storlek. Jag begränsade storleken till 30-50 cm dubbavstånd för det var den storlek jag var ute efter. Det är en trevlig storlek som passar de flesta mindre hobbyverkstäder och garage med inte så stora utrymmen och är därför väldigt populära.

Det blev till ett dokument som beskriver mer än 26 modeller av svarvar och kan användas som köphjälp för den som liksom jag är i svarvköpartankar. Jag reserverar mig för att jag hade mycket liten erfarenhet av svarvar tidigare och det kan finnas några enstaka faktafel.

Jag hoppas att dokumentet ska bli till glädje för många! Finns i Excel och PDF-format.

Dokumenten finns i Maskinistens Downloadsektion och heter Köpråd mindre svarvar. Det är lite svårt att hitta för downloadsidan över verkstadsmaskiner är nu 19 sidor lång och filerna verkar inte hamna i någon speciell ordning. Det här dokumentet hamnade på sidan 5!
Länk: https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=28911

Följande svarvar finns omnämnda i dokumentet:
Blomqvist BS K Standard
Blomqvist NBS K Master
Blomqvist SL Universal
Colchester Bantam 800
Colchester Bantam 1600
Boley 5LZ
Boxford VSL 500
Myford ML7R
Myford Super 7/7B
Emco MAximat V10
Emco Maximat Super 11
Profila IP611
Hembrug DR1
Hardinge HLV-H
Schaublin 102N-80
Schaublin 102N-VM
Schaublin 102N
Cortini H80
Weiler Primus
Lorch LAS
Lorch Bliz
Simonet DZ-450
VLG
Soutch Bend original
Åsbrink BS II
Storebro GW
Norbeck SB45
Rexvalter VF-118

3 personer gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

QV_

#127 » 10:07:20, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig sammanställning.
Måste kolla att jag har MK3 i min Blomkvist.
Kan vara dags att aktivera den snart....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

anders.olsen

#128 » 10:09:01, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt, tack!

Det stod ju en hel del om ljudnivå från kugghjul vid matning tidigare i tråden.

Kan tipsa om att det blir väldigt tyst och lugnt om man kopplar in en vindrutetorkarmotor med vartalsstyrning.
Driver med nätaggregat från en bärbar PC, varvtalsstyrning finns billigt där man köper kinajox (ebay, aliexpress, Banggood, Amazon)

Har en på fräsen också

:-)

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se