Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Arboga um400 spindeldenomtering

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

matfabriken (trådstartaren)

#1 » 20:48:28, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Har införskaffat mig denna söta lilla universalmaskin.
Finns en del info om den men jag behöver er hjälp.


Bild
Bild
Bild


Min tanke är att tillverka några tillbehör och fräscha upp den, Har stött på patrull när jag kom till spindeln.
Spindeln har ett lätt lagerknack som jag tänkte undersöka men får inte isär den.
Bild
Bild
Bild

Ni ser på bilderna att det sitter ett planetkugghjul i ovankant som fästes med tre skruvar.
På bilden är skruvarna släppta men vågar inte trycka eller dra i något från jag har mer kött på benen.
Inne i det lilla drevet så finns det något som ser ut att vara en spårskruv men den kan jag inte få än sålänge att rotera.

Har ni några ideer eller tankar hur jag ska gå vidare?

God jul på er!

1 person gillar det här inlägget.
matfabriken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:17:17, 24-12-2015
Sverige



Andert

#2 » 23:56:58, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, har en likadan maskin jag försöker få tag i verktygshållare till, ska testa 3d-printar lite hållar muttrar etc. Är du säker på att det är lagerknack? finns det även när du har spindeln loss? samt det när du har last på verktyg?. trycker min låter rätt illa när den går på "tomgång", tänker att det är kugghjulen som lever o?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se