Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Delar till Maho MH700C

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

L.Svedberg (trådstartaren)

#31 » 22:42:08, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaa du...Modigen har ett Heidenhain TNC155 styrsystem. XYZ cirka 500x250x500 mellan tummen o pekfingret. Liten golvyta tar den, men ganska hög, ca 2600mm.

Combimillen ser du i bild i tidigare inlägg där hon hänger i bockkranen =)

XYZ ca 450x200x550mm. Denna är dock manuell. I nuläget nedplockad i molekyler för pedantisk rengöring(precis som Harrisonsvarven och Mahon...jag ser ett visst mönster här, haha)
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000



L.Svedberg (trådstartaren)

#32 » 15:29:06, 21-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är Mahon på väg ihop! Kul att jobba med rena fina maskindelar. Började med att lyfta på XY-enheten, sedan Z-bommen. Portalkranen jag byggde för ett tag sen är guld värd nu! Nu ska jag rengöra vertikalhuvudet, och fixa till en liten tapp/hydraulikanslutning längst upp på denna, som tyvärr blev förstörd då hela huvudet kastades i en skrotbinge...vi lever i barbariets tidevarv, gott folk.

Bilder är roligare än text, så håll till godo!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#33 » 08:18:03, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är maskinen igång!

Fick dra en sjuk massa nya kablar, samt byta ett mätkretskort i styrningen och reparera ett läshuvud till glasskalan i Y-axeln, sedan gick det att få upp maskinen i drift.

Jag är sjukt nöjd med mig själv och inte så lite kaxig och dryg nu :grin: nu väntar jag bara på att allt ska gå åt hel...e så att balansen i universum kan återställas igen.

Har inte fått tag på/tagit mig råd att skaffa ett bord åt maskinen än. Hade ett NC-rundbord på gång, men tyvärr visade sig ett MH600C-bord ha fel infästningsmått för att passa på en 700-maskin.

Lite smågrejer kvar att jobba med innan jag MÅSTE skaffa ett bord, så jag avvaktar lite till.

4 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

Stridis2

#34 » 08:48:41, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat! :thummar:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimbus

#35 » 09:01:12, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt jobbat !
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

L.Svedberg (trådstartaren)

#36 » 20:04:25, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är allting fixat, förutom ett bord.

Hade ett larm på c-smörjningen, men det var bara en maskinkonstant som stod fel.

Sen begrep jag inte riktigt hur jag skulle inleda ett program, men det löste sig det med, så nu kan jag luftköra små program i auto. Allt funkar!

Kvällens uppgift är att löda mig en kommunikationskabel så jag kan få maskinen att snacka med en PC.

Sen skall jag hitta en bra liten underhållsladdare på 6V att hålla batteriet vid liv med, eftersom min maskin kommer att stå med med avslagen huvudbrytare 99% v tiden.

1 person gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

martcarl

#37 » 20:34:00, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt jobbat. Gissar det blivit några timmar i garaget.! :grin:

Jag har blivit varnad för att kondensatorerna i indramaterna vill falera och börja brinna när man börjar köra dessa efter deciennier av stillestånd. De riskerar att torka ut vad jag förstår. Kan vara bra att öva in en snabb manöver till strömbrytaren dvs, såvida man inte byter ut dem till nya (jag har inte gjort det trots uppmaningar) .

Gällande överföringskabel så köpte jag en färdig från E-bay som har funkat bra. Man inser dock att dagens CAM-program inte snålar med kod så minnet blir ju tyvärr fullt väldigt snabbt. Min tar emot runt 1600 rader. Jag har nog knappat mer program än för över från datorn dock.

https://www.ebay.com/itm/FTDI-USB-Phill ... SwdrhZoms~
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

L.Svedberg (trådstartaren)

#38 » 22:17:05, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blivit några timmar, men inte alls så illa som jag trodde. När jag krånglade med att få loss den dödsdömda maskinen tvivlade jag på om det verkligen var klokt att anstränga sig, men snart insåg jag att det mekaniska skicket var helt fantastiskt, och chansade på att jag skulle klara av att lösa det elektriska.

Jag satsade sedan på att skaffa rätt kablar och bra kontaktstycken och kopiera och laminera hela elritningen i A3. En bra lödstation fick jag skaffa också.

Jag träningslödde en bunt Dsub kontaktstycken innan jag satte igång att löda skarpt, och började med de lite enklare.

Tycker det mesta har flytit på bra, och nu är jag äckligt kaxig, och lite av en världsmästare i mitt eget huvud :vissla:

Nu gäller det bara att lära sig att köra maskinen samt att få ihop pengar till ett bord. Och att komma på en liten trevlig detalj att producera, en som gör mig rik som ett troll, och som jag tycker är kul att göra!

4 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#39 » 13:19:19, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått tag på ett bord till Mahon. Det var en kille i Övik som sålde en exakt likadan som min, och jag frågade på chans om han råkade ha ett extra bord till den. Och se på fan, det fanns ett flong nytt, aldrig uppackat från pallen! Kommer bli perfekt med det stora saftiga Allmatic-maskinskruvstycket jag fyndade i höstas!

Blir ett fast bord med t-spår, alltså ingen 4:e axel, men det känns på sätt och vis nästan bättre att börja så eftersom jag är långt ifrån nån kung på NC-maskiner. Tre axlar räcker gott för mig att försöka hantera...

Bilder kommer då maskinen är komplett igen!

9 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

X-IL

#40 » 13:12:57, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis! Ibland är det bra att våga chansa!
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se