Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Körriktning billyft?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

J.Asplund (trådstartaren)

#1 » 00:13:19, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har byggt ett garage där jag gjutit två gropar för att kunna sänka ner en billyft av dubbelsaxmodell.

Jag har nu köpt en Rotary glp 30.

Enligt manualen ska körriktningen vara så att den fasta infästningen på saxen blir bak på bilen. Finns det någon vettig förklaring till detta? Spelar det någon roll?


Anledningen till frågan är att jag även gjutit in rör i betongen för slangarna och dessa är i bortre delen av gropen. Om jag kan vända på lyftarna så slipper jag skarva alla slangar, vilket vore smidigt.

Detta innebär samma sak som att backa upp på lyften, får man inte det?

/Jonathan
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011



nimrod_pro

#2 » 02:17:12, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan backa eller köra upp på lyften bara du gör det från den sidan som är "fast" enligt manualen. En del saxlyftar har den andra sidan löst flytande på en glidplåt vilket kan göra att lyften tippar om du kör ut en punktlast på kanten utan att ha något som tynger ner andra änden.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

J.Asplund (trådstartaren)

#3 » 09:26:47, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret!
Så när bilen väl är hissad så spelar det ingen roll vilken väg den är, utan det är uppkörningen som är risken?

Men du får gärna utveckla vickproblematiken, är det inte bättre att köra upp på den sidan som ligger på rullarna? Är det inte större risk för vippbräda om jag kör upp på den fasta sidan iom att lösa då kan lyfta?

Den blir ju dessutom nedsänkt i nivå med golvet så den blir ju stum fram och bak i lägsta läget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

QV_

#4 » 10:48:38, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag skulle påstå att detta är orsaken.

Om du vänder lyften "fel" och kör på en längre bil.
Då kommer du att dra ut armarna för att nå lyftpunkten.
Är det då motorn som hänger långt utanför så kan ju lyften tippa på grund av snebelastningen.

Det är ju samma problematik på en 2 pelare. Fram = korta armar, bak = långa armar.

Så änden på fordonet som har minst vikt skall vara placerad där man kan dra ut lyftpunktsarmarna.

Det är iallafall vad jag tycker.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#5 » 10:50:20, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Hymas 89

#6 » 12:16:46, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enig med QV

Skickat från min S41 via Tapatalk
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Per-Fredrik

#7 » 12:17:11, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

GLP 30 har glidklossar i plast som löper i stående U-profiler nere i bottenramen, det betyder att den glidande halvan av saxenheten inte kan lyfta ur sig även om det blir övervikt åt "fel" håll.
Därmed inte sagt att man ska strunta i tillverkarens instruktioner, det kan ha betydelse för lyftens livslängd bland annat.
Om du backar in bilen på lyften eller kör framåt har noll betydelse för lyftens välmående när den är i bottenläge, det som är viktigt är att den tunga änden av bilen (som i regel är där motorn finns) ska vara vänd såsom lyfttillverkaren rekommenderar när man lyfter.
Enligt EU:s maskindirektiv som innehåller konstruktionsnormerna för fordonslyftar skall dessa tillåta reversering av lasten vid max. specificerad kapacitet. Sedan kan tillverkaren ange att viktfördelningen fram/bak skall vara 50/50 vid max kapacitet, det gör då att kravet på lastvändning uppfylls utan att konstruktionen måste vara onödigt kraftig. Vissa gör så och andra överdimensionerar för att kunna tillåta asymmetrisk fördelning.

Bifogat senaste utgåvan av snabbinstallationsinstruktionen, den är enklare att följa än den fullständiga maskininstruktionen vad gäller installation (enligt mig i alla fall :grin: ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B

J.Asplund (trådstartaren)

#8 » 23:45:55, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar!

Då monterar jag den enligt instruktionerna, jag får skarva hydraulslangarna så att dom når helt enkelt.

Ska bli skönt att äntligen få ner billyften i golvet. :grin:
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

Göran Ekman

#9 » 10:31:41, 09-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara roligt om du skulle ha lust att lägga ut några bilder på lyften när den är monterad. Bilder är alltid uppskattat.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

J.Asplund (trådstartaren)

#10 » 23:05:20, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, det där gick ju....hmm... medium?

1. Lyften är ju mer eller mindre som ett solitt block järnskrot när den är i nedersta läget. Gropen är bara något bredare än lyften vilket gör att jag inte kan dra slangarna till andra sidan, varken på sidan eller "genom" lyften.

2. Manualen säger att lyften skall vara 125 mm i lägsta läget, men när den står på backen oinkopplad, är den endast ca 110 mm? Kan jag utgå från 110 eller skulle den kunna bli högre när allt är kopplat? Nån som har en Rotary glp30 och kan mäta lägsta höjden?

Om den är 110 mm låg skulle jag kunna gjuta en förhöjning på 20 mm där lyften står och dra slangarna under, men då måste jag vara säker på att den verkligen går ner till 110. (Gropen är ca 130mm). Annars sticker den ju upp sen och jag har ett mustigt bilningsjobb framför mig.

3. Eller så skiter jag i alla rekommendationer och sätter den bakofram och fyller bagageutrymmet med sand på alla långa bilar...
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

David, Luleå

#11 » 23:24:12, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en saxlyft nedfälld i golvet. Den ska vara 330mm djup. Men det verkar finnas justermån på höjden/stoppskruvatna som den vilar på i nedsänkt läge. Har du sådana att skruva ut en bit?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

drabant

#12 » 23:31:42, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativ er å rygge inn.
drabant
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:50, 17-05-2014

J.Asplund (trådstartaren)

#13 » 23:38:59, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte ha några justerskruvar, den går i botten med ett klonk. Borde ju innebära att den är i mekanisk botten, blir bara så fundersam när manualen säger 125mm...

Backa in för att kunna lyfta är tyvärr inte ett alternativ, blir inte bra. :)
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

David, Luleå

#14 » 11:14:15, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag bara bildgooglar på rotary glp 30 så tycker jag att det är en hel del bilder på lyftar som är monterade med lyftcylindern i framkant av körriktningen.

Modellen av lyft som jag har har cylindern och "utskjutet" av lyftplattorna framåt. Glidytorna bakåt. Med tanke på att bilens vikt ofta är fram så håller sig saxen under tyngdpunkten under hela lyftet. Hade det vart tvärtom skulle saxen glida undan från tyngdpunkten under lyftet.


Bild
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

J.Asplund (trådstartaren)

#15 » 13:54:51, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret, och snygg installation!

Det är som du säger med att saxen blir kvar under tyngdpunkten i ditt fall så om den inte vippar i början så händer inget när du lyfter. Dock om saxen sitter bak så "lyfter" det i bakre delen av bordet när du lyfter men det gör ju egentligen inget då den delen är fast?

Problemet är var saxens fasta del hamnar under bilen.

Om vi räknar lite: Säg att vi tar extremfallet en transporter med flak eller liknande så har denna kanske 35/65% viktfördelning om den är olastad. Med en hjulbas på 3400mm innebär det att tyngdpunkten ligger 1190mm bakom framhjulen.

Detta innebär vidare att om det inte ska vicka måste den främre delen på saxen vara framför tyngdpunkten.
Max utskjut på plattformen är 480mm, samt saxens infästning är 170mm in från kanten. Totalt max överhäng 650mm.

Är det rimligt att anta att stödpunkten är mindre än 540mm från framhjulen? Radien på ett hjul är ca 350mm.

Det beror ju också på var de bakre stödpunkterna är var saxen hamnar.

Det kanske inte är något problem. Den dagen en transporter ska ut får man kanske backa då.

Sen går ju saxen i uprofiler så ska ju inte kunna tippa oavsett...
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Herkele och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se