Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Lorch LAS svarv från femtiotalet - kontroll och test.

57 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

David, Luleå

#16 » 09:55:59, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
BengtER skrev:Ska det inte vara Lorch LAS?

Fixat :thumme:


Spännande tråd. Den ska jag följa.

Men för oss som inte är så väl bevandrade i alla olika fabrikat och modeller på div verkstadsmaskiner skulle det inte vara fel med ordet svarv i trådrubriken. Tur att jag råkade på den ändå :grin:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



skogsgurra (trådstartaren)

#17 » 10:02:07, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får hoppas på Holger.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#18 » 11:07:32, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den på plats!

Herr Liebherr lyfte in den så lätt som ingenting.

Han såg ut som han tänkte bära hem den till sig. Så det var lite kris på gång. Men han valde lyckligtvis en oöppnad Jägermeister i stället. Bättre grannar kan man inte få. En del stjäl snön för oss och andra lyfter "väldigt tunga saker".

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

6 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Holger

#19 » 13:23:08, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Vi får hoppas på Holger.

Fixat, men det kan du även göra själv ;-)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

skogsgurra (trådstartaren)

#20 » 14:55:07, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har annat att göra... :)

Kondens från utevistelsen hade dunstat när jag kom ner. Tagit bort lite svag ytrost med fint bryne (lärt mig på Maskinisten) och tagit isär alla sliderna. Inte ett spår av trädamm men rätt mycket annan gegga. Torkat med sprit/5-56 och lagt tunt lager med olja överallt. Löper styvt stadigt och lätt. Glad.

Kollat glappet i spindeln vid manuell belastning. Ligger +/- 3 med Mitutoyo myklocka. Det duger bra åt mig. Toppsliden stod lite snett så den har jag justerat. Svårt att mäta upp eftersom sidorna är lite råa men nu har jag ingen tendens till konicitet, bara brus pga ytan. Får nog sätta upp plan bit med bättre yta om jag absolut vill veta.

Intressant iakttagelse är att det bara finns ett enda nyckelhål i chucken (saken har diskuterats i annan tråd) så nu kan man inte göra misstaget att spänna med nyckeln i fel hål. Om det kan ha någon betydelse.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mattias Petterson

#21 » 18:44:18, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara ett hål på orginal chucken på blomqvisten också.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

skogsgurra (trådstartaren)

#22 » 20:57:56, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir mycke frågor nu.

Började titta på hjulen för gängmatningen. 127-hjulet är borttaget i bilden. Men där sitter ett hjul som ser ut att kunna användas som en delningsskiva. På något sätt. Men hur? Har det bara råkat hamna där? Finns inget motsvarande stift att låsa hålen med.

Många frågor, som sagt.

Och när jag skulle komplettera rubriken så var det redan gjort. Taximycke.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#23 » 20:59:05, 19-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild kan underlätta:


Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Skjutmåttet

#24 » 01:25:48, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin maskin. Jag såg också annonsen, men jag har redan en Lorch*. Och en sån där chuck. Jag kan titta på den imorgon och se ifall det står något särskilt på den.

*annan modell, större

.
Skjutmåttet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:54, 20-12-2008

skogsgurra (trådstartaren)

#25 » 10:00:23, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu lossnar det lite!

Kollade signatur Skjutmåttet och hittade tråden om kuggskärning. Där verkar det finnas samlat kunnande om delningsdockor och delningsapparater i allmänhet.

Kanske svar på min fråga om kugghjulet med 31 och 21 hål och hur det används.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

nimbus

#26 » 11:38:02, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sätta ett kugghjul som man kan spärra i olika positioner på utväxlingen till matarskruven kan jag inte se någon mening med. Men det är en dyr prydnad att lägga tid på att borra alla hål. Kan ju vara till någon annan maskin
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Skjutmåttet

#27 » 15:00:14, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Nu lossnar det lite!

Kollade signatur Skjutmåttet.... Där verkar det finnas samlat kunnande om delningsdockor och delningsapparater i allmänhet.

Kanske svar på min fråga om kugghjulet med 31 och 21 hål och hur det används.


Nja, kanske det, men kanske inte just angående din maskin. Min gissning är att någon, kanske fabriken, ville ge möjlighet till delning i svarvchucken, inte konstigare än så. Det borrade hjulet sätts i samröre med det utgående drevet från maskinens huvudspindel, kanhända med något mellanhjul och ett flyttbart stift som kanske också passar på lyran. Du säger att det inte finns ett stift att låsa med, men det har nog bara ännu inte hittats ännu, eller kommit bort.

Det lustiga är väl att hålantalen 31 och 21, samt det markerade men inte borrade ringen för 29 hål, är ganska otympliga siffror, då två av dessa är primtal. Det hade väl varit lite smidigare med antal som 24 eller 36 eller så, kan tyckas.

Förresten, angående lilla chucken, står det mycket riktigt Luna på den, och capacity 0-16 mm or 5/8”. Intressant är då att det står alltså på engelska.
.
Skjutmåttet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:54, 20-12-2008

skogsgurra (trådstartaren)

#28 » 16:26:08, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en massa hjul för olika gängstigning. Från 25 upp till 100, utöver de som sitter monterade.
Dessutom finns en epicykloidväxel med utväxling 8:1 mellan spindel och växellådan. Den kan lätt kopplas i och ur med spaken längst upp till vänster. I ena läget har man 1:1 och i andra läget 8:1.

Så det bör gå att få till en massa konstiga delningar om man labbar med hjulen och med 1:1 och 8:1. Kanske till och med går att hitta några vettiga delningar. Ledskruven verkar ha 5,08 mm/varv och då är det bra med 127-hjulet för mm-gänga. Tack Carl-Edvard!

Ett lämpligt fjädrande stift ser jag inget fäste för nånstans. Men gjutgodset är lättborrat och lättgängat. Så det fixar sig.

Osannolik tur: Jag hade några montageplåtar med svetsbult liggande. 3 mm och bultarna passar i hålen på medlevererad motor. Skär bort "öronen" och putsar runt om. Placeras under bänken så att remmen hålls spänd av motorns vikt. Kanske dags att lämna Pörtet och köpa några Trisslotter?

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

oler

#29 » 18:15:55, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du samma dimension på spindelröret och kilen där? Är kanske tänkt i så fall att drevet med delningshål ska kunna flyttas dit om så behövs. Är det största lösdrevet? Skulle ju i så fall vara av utrymmesskäl det blivit utnyttjat som delningsskiva för att få plats med mer än en hålbild? Svårt att se anledning att låsa spindeln via ett mellandrev då det nog blir glappigt.
Sen är det ju konstigt val av hålbilder, det får man ju säga. Något i stil med 24 eller 36 hade ju inte varit dumt i så fall.
Är det ett orginaldrev? kanske blivit sönderkört och utbytt till ett som råkade ha en hålbild borrad?
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

skogsgurra (trådstartaren)

#30 » 20:19:18, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med mellandrev kan man åstadkomma så många fler kombinationer. Och om man dessutom har möjlighet att öka med en faktor åtta så kan det kanske funka hyfsat. Men måste prova för att veta. Och fixa pinnen...

Kan nog vara så att det blir glapp. Men nu ska jag hänga in motorn och se om maskin funkar. Med eller utan delningsgrunkor.

På tal om delning så har jag en förvuxen delningsdocka står på golvet. En alldeles för stor för mina ändamål. Och tung. Med tre hålskivor. Tippbar och med gradskiva för tippen. Tror den kom med när jag köpte lite mätgrejer från Volvo. Ska blåsa av dammet och lägga upp en bild. Kanske kan göra nytta någonstans...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se