Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Stridis CNC-fräs, Modig MD5000

82 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2 (trådstartaren)

#16 » 23:16:59, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vare sig jag eller fräsen är död, även om det kan verka så här i tråden. Egentligen inget nytt eller revolutionerande som har hänt, men jag kunde sno åt mig någon timme ute i verkstaden i kväll. Hade sedan tidigare kopplat in ström och sett att skärmen levde. Kopplade in tryckluft och slog på maskinen. Kom så långt att jag återställde efter "strömavbrottet", fick därefter felmeddelande på "Servoförstärkare Y defekt". Startade om maskinen. Felet borta. Kunde få den att referensköra X och Y, dock inte Z. X och Y gick till ytterlägena. Efter en herrans massa omstarter, knappande och provande kunde jag köra alla axlar för hand, men efter ett tag fastnade Y längst ut. Insåg att jag måste läsa bruksen mycket mer! :mrgreen:

Håller också på och pratar med en tysk säljare på Ebay för att köpa en ER32-sats och dragtappar. Just nu så lägger Ebay på hutlöst mycket frakt (64 Euro, skulle varit 25...). Få se om han får rätt på detta i morgon.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



tortap

#17 » 06:13:05, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en axel kliver över ändläget kan du få vrida tillbaka den nåt varv manuellt så sensorn hamnar på rätt sida om ändläget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stridis2 (trådstartaren)

#18 » 08:26:06, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så mycket har jag förstått. Har till och med sett att vissa maskiner har ett speciellt nyckelfäste för att kunna göra detta. Men i just det här fallet så finns risken att det är mer handhavandefel än något annat... :vissla:
Jag var bara glad att maskinen rörde på sig. :hurra: Ska försöka förstå den nu också. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

L.Svedberg

#19 » 11:45:46, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heja!

Att ref.öra axlarna:

*Vrid på huvudströmbrytaren

*Vänta ut "minnestest" När det är klart står det "strömavbrott".

*Tryck clear error "CE" en gång. Sen står det "axlar ej referenskörda" eller nåt liknande.

*Tryck en gång på gröna "start"-knappen. Kika på skärmen och avvakta tills aktuell axel är nöjd. Tryck en gång till tills nästa axel är nöjd osv. Har man kört förbi ändläget innan man slog av huvudbrytaren måste man fortsätta trycka EN gång i taget på startknappen tills alla axlar är ref.körda. Maskinen börjar då med att köra tillbaka axlarna på "rätt" sida ändläget.

Vill du starta spindeln, ställ dig i manuell driftart, tryck "tool call", mata in ett varvtal tex S1000. Tryck "start", och därefter en av medurs/moturs-knapparna. (eller om det var i omvänd ordning...)


Kör hårt!

1 person gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

christianmoller

#20 » 18:21:07, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

L.Svedberg skrev:Heja!

Att ref.öra axlarna:

*Vrid på huvudströmbrytaren

*Vänta ut "minnestest" När det är klart står det "strömavbrott".

*Tryck clear error "CE" en gång. Sen står det "axlar ej referenskörda" eller nåt liknande.

*Tryck en gång på gröna "start"-knappen. Kika på skärmen och avvakta tills aktuell axel är nöjd. Tryck en gång till tills nästa axel är nöjd osv. Har man kört förbi ändläget innan man slog av huvudbrytaren måste man fortsätta trycka EN gång i taget på startknappen tills alla axlar är ref.körda. Maskinen börjar då med att köra tillbaka axlarna på "rätt" sida ändläget.

Vill du starta spindeln, ställ dig i manuell driftart, tryck "tool call", mata in ett varvtal tex S1000. Tryck "start", och därefter en av medurs/moturs-knapparna. (eller om det var i omvänd ordning...)


/Christian


Kör hårt!

Det kan kanske skilja lite mellan maskinerna men jag måste trycka "enter" efter jag knappat in varvtalet och sedan "gröna knappen" sen är det "M3" Och Enter och "gröna knappen".
Men det kanske är olika :huh:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Stridis2 (trådstartaren)

#21 » 21:33:16, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy er!
Jag ska upp och jobba tidigt i morgon bitti. Skulle gå och lägga mig men var bara tvungen att smita ut i verkstaden för att kolla. Jo, givetvis har ni rätt. Jag som inte hade tryckt start för varje axel som skulle referensköras... :vissla:

Så tack för tipsen båda två. Tack även för en mycket trevlig pratstund när jag hämtade fräsen. Synd bara att så många trevliga Maskinister bor så okristligt långt ifrån mig... :mrgreen:

Har äntligen fått ordnat allt med den tyske säljaren och har lagt order. Få se när prylarna kommer så man kan fästa upp någonting i maskinen. Jag ska läsa mer i manualen innan dess, även om jag brukar trycka och experimentera fram kunskapen istället för att läsa mig till den...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MekJan

#22 » 21:49:36, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ha några dragtappar till salu , om det nu är rätt modell bytes mot något onödigt eller lite pengar . Bara lite måttangivelser så kan jag kolla . :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Stridis2 (trådstartaren)

#23 » 06:08:40, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här bör den se ut om jag inte har helt fel för mig. Ska alltså vara modellen som slutar på -40. Har beställt tio stycken. Ska se så jag förstått rätt modell. Men det går väl alltid åt dragtappar så det är helt klart intressant. :thumme:

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MekJan

#24 » 10:48:09, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta med en hem troligtvis i afton och ta lite mätövningar samt räkna antal får vi se om det är rätt, kommer nog aldrig skaffa maskin med dragtapp ! :mrgreen:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

MekJan

#25 » 23:03:10, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämde med måtten på tapparna så det finns ungefär 10 - 15 st , kanske några fler när jag fått rota lite ! Hör av dig via PM med tfn .nr . Mvh Jan :thumme:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Stridis2 (trådstartaren)

#26 » 22:52:32, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade lite dödtid på jobbet igår. Satt och surfade på Ebay och Tradera och kollade fräsar. Insåg, än en gång, hur lite jag kan om ämnet. Så kvällens fundering gäller alltså fräsar. :mrgreen:
För ganska många år sedan (ca 11) så köpte jag en laddning pinnfräsar på en auktion. Visste knappt vad som fanns i lådorna, men eftersom de blev (vad jag tror) billiga så slog jag till. Där finns "vanliga" pinnfräsar från ca 1,4 mm till ca 20 mm diameter. Fanns också tre olika vad jag tror kallas scrubbfräsar, den största på ca 32 mm. Finns ganska många dubbelfräsar, alltså med frässkär i båda ändar och slät på mitten.
Så, första laddningen frågor.
Går dubbelfräsarna att fästa i en vanlig ER32-hållare, eller behöver de någon specialhållare?
Kan man kapa en dubbelfräs och använda dessa som två fräsar (om det nu inte går att få in dem i en ER-hållare)?
Vissa av fräsarna har Weldonfäste, men det går väl lika bra att använda dem i en ER-hållare? Eller är Weldon bättre i något annat avseende än pris?

Bild


Det jag verkligen började fundera på när jag surfade på Ebay och Tradera var planfräsar. Efter att ha tittat på diverse verktygsförsäljarsidor så blev det i alla fall inte klarare... Det pratas om planfräs 45°.
Bild

Det finns hörnfräsar.
Bild

Det finns valsfräs.
Bild
Originalets URL: https://img.tradera.net/images/866/395653866_73ce0714-94e4-4131-a466-fcc08d10654a.jpg


Det finns en massa olika fabrikat.
Så, frågestund igen.
Vad är fördelar respektive nackdelar med planfräs kontra hörnfräs? Kan man använda båda för att göra en järnbit plan? Går hörnfräsen också att använda till att plana med på kant, alltså en yta som är lodrät, i linje med fräsaxeln?
Valsfräsen, är det en pinnfräs på anabola?
Olika fabrikat, finns det någon form av standard på fräsplattor? Finns det något man bör undvika (pga hög kostnad, dålig livslängd, dålig funktion osv)?
Jag inser att min 20 mm pinnfräs inte är helt optimal att plana med. Hur stor planfräs kan vara lämplig i min maskin?
Jag har sett att det finns planfräsar med lödda stål, men jag misstänker att dessa blir ganska dyrbara om man skadar något av skären.

Och så avslutar vi med en Hur-långt-är-ett-snöre-fråga. Hur många olika hållare bör man ha riggade, och med vad? Inte "hur många vill ni ha i era våtaste drömmar", utan hur många är praktiskt lämpligt för en glad hobbymaskinist?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MekJan

#27 » 23:06:01, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu håller jag mig på lite långt avstånd från styrda maskiner men från det jag sett minst 20 st , varje gängtapp kräver ju en hållare sen ska dom ha varsin borr oxå plus någon försänkare . Hålbilder är lite trevligt iaf på styrda maskiner ! :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Stridis2 (trådstartaren)

#28 » 23:15:29, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just när det gäller gängning så pratade jag med en som arbetar med fleropmaskiner. Han tipsade mig om att kolla upp hur bra precision det var i maskinen, och om den stödde gängning, innan jag investerade i gängtappshållare. De Haasar som han programmerade (den äldsta från troligen 2008 eller något liknande) hade så pass bra precision att de körde med fasta ER-hållare till tapparna. Ingen flytande upphängning, inga specialfästen, bara vanliga standard ER-hållare. Och dessa maskiner står till absolut största delen och bara gängar hål. :uupps:

Så när jag frågare om hur många hållare och vilken bestyckning så tänkte jag inte på gängning och borrning (ska troligen investera i en borrchuck också) utan mer på vilka storlekar och typer av fräsar samt övrig utrustning som kantavkännare osv som behövs.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Verktygsmakaren

#29 » 00:05:05, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För egen del använder jag motsvarande din dubbla pinnfräs i en vanlig ER-hållare, är bra om man behöver långt uthäng. Weldon-hållare är väl både billigare och bättre än en chuck med spännhylsa, den kan kasta om det kommer skit i hylsan, weldon måste vara krokig för att kasta.

Skrubbfräsarna används främst för att materialborttagning i manuella maskiner, inget som behövs i en styrd maskin. Maskinen går ju utan att du behöver stå och titta på.

45° fräsen kräver mindre energi och går jämnare än en hörnfräs, det finns motsvarande med runda plattor, ger nog en väldigt bra yta trots hög matning. Det går utmärkt att använda vilken som för att plana en yta.

För att få ut vad valsfräsen med plattor kan ge får du nog maxa maskinen, den ger mycket men kräver också en hel del för att prestera.

Min erfarenhet är att man får vad man betalar för, billiga plattor av tveksamt märke är oftast sämre än plattor av kända märken. Men beroende på vad du ska göra kan de billigare vara bra nog. Bättre att ha plattor av sämre kvalité hemma än inga alls.

Om du har en 40-kona i maskinen är väl Ø 60-80mm lagom, det är ju lätt att låta maskinen ta fler skär för att täcka en yta.
Använder själv frekvent vändskärsfräsar från Ø16 upp till Ø50 när det ska skrotas, finskären är alltid med snabbstålsfräsar eller solida pinnfräsar.

Kommer du bearbeta plast?
Då behöver du nog planfräs i snabbstål också, vändskären är inte tillräckligt vassa för bra ytor.

Det där med att gänga i maskinen har jag undvikit, det händer att jag gängar med tapp i den styrda svarven men vanligtvis gängar jag eventuella hål i borrmaskinen (eller för hand) under tiden som fräsen färdigställer nästa bit. Gängning tar inte så lång tid och det känns tryggare att vara närvarande när det sker. Har provat med gängfräs och helixrörelse med bra resultat men oftast tillverkar jag bara enstyck och då blir det mer jobb att rigga för gängning.

3 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

tortap

#30 » 03:10:19, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag som riktig hobbyanvändare kan ta tid på mig och sätta upp varje jobb för sig. Klarar mig på kanske 10 hållare. Du behöver bara en storlek på pinnfräs till de flesta jobb så kör maskinen flera skär istället. Då kan man ha små billiga i hårdmetall 4 och 6 mm kan klara mycket mer än man tror. 10+ mm börjar bli dyra.

Jag har provat rigid tapping i min maskin och det funkar men jag blev avrådd från att köra så. Då vet jag inte om det gäller specifikt min gamla maskin eller om det alltid är säkrast med flytande gänghuvud. De är dyra så jag gängar för hand det lilla jag behöver.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se