Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Stridis CNC-fräs, Modig MD5000

82 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Mattias Petterson

#46 » 07:19:33, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lilla skruvstycket är till en thörn verktygsslip. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



PerJohansson

#47 » 07:47:42, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående inmätning av verktyg så går det bra att mäta in verktygen mot arbetsstycket utan dyra tillbehör. Jag använder en snabbstålsbit som är slipad i mått, oftast en 6 mm tjock bit. Jag går ner med första verktyget mot tänkt nollplan eller annan känd z-position så jag precis får emellan min snabbstålsbit och anger höjden till Z:6. I programmet anger jag längden på T1 till 0.0 och har jag fler verktyg mäter jag in dom på samma sätt. Om T2 visar t ex 38 mm längd drar jag från mina 6 mm och anger den i listan till 32 mm.

Man kan använda ett nollverktyg, t ex en 3d-taster med känd längd som referens och låta det vara L:0.0 och sen mäta in alla sina verktyg i förhållande till det. Då anger man Z till verktygets längd om man nollar mot tänkt nollplan. Fördelen är att verktygens längd i listan blir deras faktiska längd.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

christianmoller

#48 » 07:57:40, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, ser att vi budat på samma grejor :lmao:
Hoppas det blir bra :thumme:

/christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Stridis2 (trådstartaren)

#49 » 10:02:30, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ytterligare ett bra tips på hur man mäter in verktyg. :shake_hands:

Christianmoller: Hoppas det inte var du som drev upp priset så högt! :djaevul: Alltså, var det du som var näst högste budgivare? Jag såg en annan budgivare som troligen också är medlem här på M, men han släppte innan jag klev in i budgivningen. Något speciellt du var på jakt efter? En del har jag inte behov av och kan tänka mig sälja.
Jag fick intrycket att dessa pallar var hopstädat från flera olika arbetsplatser, kanske till och med från flera olika företag, så spridningen i skick och typ av verktyg är stor! :mrgreen:

Mattias: Tack för infon. Är detta något som är eftertraktat till dessa slipar eller kan man använda det till fräsen utan att ha dåligt samvete?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MekJan

#50 » 11:52:40, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var rejält sugen på prylar på en auktion förra veckan men löste det genom att INTE starta datorn förrän tiden för bud var utgången !!!!!! :mrgreen: :screwy:

2 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Mattias Petterson

#51 » 17:35:01, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle sitta fint i min verktygsslip, misstänker att det är för vekt för fräsen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

christianmoller

#52 » 21:02:08, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Tack för ytterligare ett bra tips på hur man mäter in verktyg. :shake_hands:

Christianmoller: Hoppas det inte var du som drev upp priset så högt! :djaevul: Alltså, var det du som var näst högste budgivare? Jag såg en annan budgivare som troligen också är medlem här på M, men han släppte innan jag klev in i budgivningen. Något speciellt du var på jakt efter? En del har jag inte behov av och kan tänka mig sälja.
Jag fick intrycket att dessa pallar var hopstädat från flera olika arbetsplatser, kanske till och med från flera olika företag, så spridningen i skick och typ av verktyg är stor! :mrgreen:

Mattias: Tack för infon. Är detta något som är eftertraktat till dessa slipar eller kan man använda det till fräsen utan att ha dåligt samvete?

Nej det var nog inte vi som fajtades :bira:
Jag är på jakt efter spännjärn i huvudsak.

/christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Stridis2 (trådstartaren)

#53 » 09:54:40, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit ute och fotograferat lite av järnskrotet jag asade hem i måndags... :mrgreen:

Först en laddning fräskonor. Som jag tolkar det hela är det överst till höger en SK50, därefter ISO50 i översta raden.
Understa raden är ISO40.
Bild

Längst till höger två MK3 borrspindlar, samt en del fräsar (vet inte ens vad modellen kallas). Största ca 145 mm i diameter.
Bild

Jag trodde på försäljningsbilden att detta skulle vara T-spårsfräsar, men nu gissar jag att i alla fall vissa inte är det som säljs som T-spårsfräsar även om de kanske går att använda till detta.
Bild

Och till sist (i detta inlägg) en stor laddning skivfräsar. Största ca 200 mm i diameter.
Bild

Mer kommer i nästa inlägg. Nu vet jag inte vad jag ska göra med allt detta. Mycket av fräsarna tänkte jag behålla, men konorna är jag mycket osäker på. Drömmer ju om att skaffa en större fräs, men när detta blir av, om ens någonsin, vet man aldrig. Troligen bättre att sälja konorna nu och sedan köpa in den sort som man behöver då.
Var säljer man sådant bäst? Är det Tradera eller någon annan stans? Det är väl inte lönt att annonsera på Ebay? Blocket? Några tips?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bådoktorn

#54 » 10:13:25, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har du mätt upp din modig?
Om du gjort det vad fick du för resultat?
Har en modig md5000 också men svårt att få till de där sista hundradelarna.
Man vet inte hur de var när de var ny heller.
Mvh
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#55 » 13:16:27, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har inte fått min att fungera över huvud taget. Har inte haft tiden till att göra något med den. Ska först plocka ner Y- och X-axlarna för rengöring samt titta på varför spindeln inte vill gå till hemmaläge när man stannar. Finns lite andra elfel också jag ska försöka lusläsa kopplingsschema för att komma på vad det kan vara.

Jag har en ganska komplett dokumentation av min maskin. Tror det bara saknas en sida. Där finns uppmätta toleranser från nyleveransen med. Har manualen inskannad men inte fått tummarna loss att posta här ännu. Kan slänga ut en blänkare här när det är klart.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tom N

#56 » 18:42:00, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Jag trodde på försäljningsbilden att detta skulle vara T-spårsfräsar, men nu gissar jag att i alla fall vissa inte är det som säljs som T-spårsfräsar även om de kanske går att använda till detta.
Bild


Vissa av dom kanske är woodruff-fräsar? Oavsett så lär det ju gå att göra spån med dom på ett eller annat vis. :grin:
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Holger

#57 » 18:49:37, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har en ganska komplett dokumentation av min maskin. Tror det bara saknas en sida. Där finns uppmätta toleranser från nyleveransen med. Har manualen inskannad men inte fått tummarna loss att posta här ännu. Kan slänga ut en blänkare här när det är klart.

Modig MD 5000 flerOP fräs bruksanvisning
TACK!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bådoktorn

#58 » 19:19:47, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant.
Jag har bytt till Linuxcnc på min.
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonde456

#59 » 21:34:12, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scrollade igenom som snabbast och såg inte att det kom något svar på plan resp hörnfräs.
Ja du kan plana med en hörnfräs om du vill.
Det som gör planfräsen till att den är bra att plana med är att med är två saker, det ena är att skären är anpassade för just planing i skäregg släppning etc. men skärgeometri ska vi nog inte gå in på i det här skedet.
det andra är att vinklingen på plattan ex. 45 grader gör att du får tryck på verktyget rakt mot spindeln och ditt arbetsstycke mot bordet...axiella krafter
Samma fräsning med en hörnfräs blir krafterna radiella och inte lika stabil för planing.
I styrda maskiner använder jag ofta planfräsen till att göra vissa faser istället för att växla in in fasfräs om jag inte behöver det.
Hörnfräsen är förutom att köra konturer rätt användbar till att rampa upp större hål med eller utan förborrrning beroende på hur det ser ut, hörnfräsar kan ha olika rampvinkel och en del har ingen och går inte att rampa med.
Senast redigerad av bonde456 08:40:42, 20-03-2021, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

bonde456

#60 » 21:45:58, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Just när det gäller gängning så pratade jag med en som arbetar med fleropmaskiner. Han tipsade mig om att kolla upp hur bra precision det var i maskinen, och om den stödde gängning, innan jag investerade i gängtappshållare. De Haasar som han programmerade (den äldsta från troligen 2008 eller något liknande) hade så pass bra precision att de körde med fasta ER-hållare till tapparna. Ingen flytande upphängning, inga specialfästen, bara vanliga standard ER-hållare. Och dessa maskiner står till absolut största delen och bara gängar hål. :uupps: .

Ja det går bra att gänga med fasta verktyg i dom flesta "moderna maskiner" och är något man ofta gör av ren lathet när man riggar eller snålhet när man köper hållare, dock så sliter det mer på gängtappen. En maskin som bara gängar hela dagarna skulle jag alla dagar i veckan sätta en flytande hållare för bättre verktygsekonomi, finns flytande ER hållare också om prompt vill ha en hylsa.
Som verktygsmakare med enstycks eller småserier så fick vi sällan facit på att fasta gängtappar nötte mer och därför fanns det en övertro att det inte slet verktyget. På verktygsstål och Hardox syntes det mycket fortare.

3 personer gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se