Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Bra men billig tryckspruta?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Timpa (trådstartaren)

#1 » 16:22:30, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag skulle behöva köpa en ny tryckspruta för avfettning och kanske även lite ogräsbekämpning.
Jag har köpt billigare sprutor tidigare och de funkar en liten stund sen går de sönder, antingen tål de inte avfettning eller går sönder på annat vis.
En Gloria spruta är vad jag egentligen vill ha men de kostar så mycket, finns det någon som kan rekommendera en bra tryckspruta som håller och den får gärna ha tryckluftsanslutning för luftpåfyllning men samtidigt inte kosta som om de vore gjorda av guld? 10 Liter....
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F



dc_lindberg

#2 » 20:04:23, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljeduschspruta (förr: dimoljespruta).
Kört med det i 20 års tid, minst.
Biltema:
Bara sprutan:
Artnr. 15-451
En sats med andra tryckluftdelar (mer prisvärd)
Artnr. 15-014
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ÅÄÖ

#3 » 20:55:28, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, han frågar efter just TRYCKSPRUTA.....

Biltema har tom en egen kategori så borde inte vara helt omöjligt att förstå vad som efterfrågas då:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... cksprutor/
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

dc_lindberg

#4 » 21:08:08, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt korrekt ÅÄÖ - TS frågade efter tryckspruta och beskrev problemen med de han haft/har.
Jag har haft -samma- problem med dem, testade Oljeduschspruta = problem löst.
Läser du sedan "önskemålsbeskrivningen" så är oljeduschspruta en variant; även om frågan var om tryck-kärl. Man kan ta en gasolflaska eller tryckluftstank och göra om den. Jag föreslog den i särklass billigaste lösningen på problemet "att spraya avfettning".
A) vätska med högt tryck
B) något (luft) som bär med sig vätska i högt tryck
Skiljer en del i funktion, men om grundfunktionen är -att- överföra en "dimma" med lösningsmedel på ett objekt, så har jag testat tryckluftvarianten och kan gå i god för att den fungerar mycket bra. 1L räcker rätt långt, men ska man skölja av stora objekt, så må man öka på behållarens storlek en del.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ÅÄÖ

#5 » 23:05:44, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog också en sån där sedan 20 år, men aldrig förstått vitsen med att låta en massa luft driva runt avfettning, eller vad det nu må vara, från där jag vill att det SKA hamna!
(..och istället hamna i luften jag ska andas i nästa ögonblick..)

På jobbet tar jag nog hellre en 'blomspruta' då! Kramp i fingrarna har jag ändå..

Så ser inte det där som en 'lösning', kanske eventuellt som en nödvariant.
Men alla har vi uppenbarligen olika syn på att ge tips
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

johan.eriksson

#6 » 07:37:00, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för avfettning du vill att den ska tåla, Alkalisk eller petroleumbaserad?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg

#7 » 12:20:08, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÄÖ - du använder själv luft. Så vad är problemet med konstruktiva kreativa alternativa lösningar på presenterat problem?
TS önskar sig denna(?):
https://sijab.com/shop/kem/tillbehor-ke ... gKnLvD_BwE
Gloria 510TK
Artikelnr: 20-512.2700
3 368,75kr Inkl moms
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner ... er-1850002
Gloria 510TK
Art.nr: 1850002
EAN 4046436000456
3 191,25 kr Inkl. moms | Rek.pris: 3 468,75 kr
Bild

Bauhaus, 13L, kanske uppfyller önskemålen?
https://www.bauhaus.se/tryckspruta-glor ... escription
TRYCKSPRUTA GLORIA PRO 13L
Volym: 13 liter
Inklusive 0,5 m förlängningsrör
Artikelnummer 6303745A
EAN-nr 4046436023424
1 995,00 kr
Bild


Skillnaden mellan det du har, och det jag förslog är:
- din spruta trycker ut vätskan genom att pressa den med luft
- min lösning är att luften trycker ned i vätskan (samma som du har) och -drar- med sig vätskan av förbipasserande luft tryck.
Lösningsmedlet gör -exakt- samma sak, oavsett om det trycks på genom högt tryck eller om det sprutas på med högt lyfttryck.

Den skillnad som -finns- är förbrukning och hur "hård" som vätskan slås mot/igenom det som vätskan sprutas på mot.

Frågan var -billig- lösning.
Vill man ta mitt förslag 1 snäpp upp, så kan man ta ett tryckkärl, gasol, tyckluft eller vad man nu har tillgång till, och göra om det så att man gör det till samma konstruktion som du har.
Vad är problemet?

Det problem som de sprutor som du har har är tätningarna, som är o-ringar av gummi, och munstycken av plast. De tål inte lösningsmedel, i längden. De löses upp och leder till oönskat mycket underhåll. Mitt förslag är munstycket av stål, rören av aluminium. Håller tills gängorna på aluminiumröret är utslitna - dvs i åratal.

Sedan är frågan om avfettning skall användas i verkstaden och/eller på gårdsplan (nära kompressor på slangavstånd), eller långt från tillgänglig el och tryckluft. Om det som genererar trycket skall vara armkraft eller maskinellt skapat lufttryck. Skall det vara en portabel enhet eller räcker det med att man når fram med slang.
Det är -andra- frågor som TS -inte- tog upp i sitt inlägg. Det är i så fall kravspecifikationer som ger olika förutsättningar och därmed olika råd.

Vill man ha något som -trycker- in avfettningen med -högt tryck- så är det helt annan utrustning som krävs och prislappen är 5-siffrig! Granne till mig skaffade sådan apparat för att måla sitt hus med. 20 000 + moms = värt varenda krona när man räknade på tid och åtgång av färg; + det faktum att färg under högt tryck "slås" in i materialet tillskillnad från när man penslar. Rolla är ännu sämre på att mätta underlaget med färg; och i detta fall att lösa upp olja och fett från yta som man vill göra fri från fett och olja.
Som sagt - jag har använt oljeduschspruta i över 20år för ändamålet. Om än små maskiner och motorer, men det fungerar -bra- till -låg- kostnad, vilket var -kärnfrågan-.
Hade frågan istället gällt "vad som är bäst/ger bäst resultat" - då tar jag reda på av grannen vad det var han köpte. Man får många liter avfettning för 25 000kr vilket är ungefär vad som skiljer mellan min "snik lösning" och -riktig- utrustning. Som privatperson/hobbyist, så är oljedimsmörjaren rätt investering, men yrkesmässigt förslår den inte på långa vägar; då måste man vara beredd att -investera- i riktiga proffs verktyg!

...nog om detta nu ÅÄÖ.
Låt oss fokusera på vad TS önskar och söker - om någon av oss lyckats ge TS en idé om vad som passar in i TS's verksamhet och behov.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ÅÄÖ

#8 » 21:03:07, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en, just för att det följde med i sett med flera grejer kanske tom den kompressorn..
Använder INTE! :wave: Luft är bra till mycket annat, trycksätta behållaren som TS nämnde tex..
Precis som jag tidigare skrev; Gör vad jag kan för vettig arbetsmiljö och dit hör knappast massa finfördelade kemikalier som blåses runt med tryckluft istället för att appliceras på objektet som ska tvättas..
Men det bygger jag bara på kunskapen från ett långt verkstadsliv....

Vill man ha riktigt enkel och effektiv avfettning så är det Tri-bad som gäller!
...dessvärre finns det nog inte många som kan vittna om dess effekter... :snow:
:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

dc_lindberg

#9 » 12:23:59, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få ett TRI-bad är en dröm ÅÄÖ :-)
Miljömuppar och (som du påpekar helt korrekt om finfördelade partiklar i vid spridning) "klant..." som ställer till det för sig, har därmed ställt till det för alla andra...

På 90-talet fanns ett medel från Seaton (vad hans företag hette har jag glömt) i Huddinge. Man sprayade på, med "blomstersprutan", lät dra i ca 10min. Spolade av med vattenslangen (dvs "utan" tryck); => helt rent! Man var tvungen att -se- det för att kunna tro det. Seatons bror var då ansvarig för FMCK-Sthlm, och det var där jag fick se och testa broderns rengöringsmedel. Tyvärr gick Seaton bort i en hjärtattack, och "tvättmedlet" ändrades till "mycket bättre" och "miljövänlig"... man skapade en emulsionsblandningtjosan(skit)... som var sämre än tvål och vatten... En effekt av Bologna Processen 1998... då EU-beslutade om att förbjuda att bra kemiska produkter till förmån för -skräp-...

Vi har svarat utifrån två helt olika perspektiv ÅÄÖ.
Lägger man till de faktorer som inte var i spec frågan, som du väger in i dina svar, så skiljer vi oss inte ett dugg åt; vi ger då exakt samma svar.
Oavsett spruta, så är "aerosol" skapare mycket farliga för lungorna! Kvittar om de är tryckspruta eller använder luft eller vatten som bärare - partiklarna som bildas dras ned i lungorna och kommer att leda till skador på slemhinnorna i första hand, med risk för vävnadsskador som i längden kan förstöra lungorna (jmf. KOL, stendammslunga, fibrosutveckling, osv etc - riktigt otrevliga saker!).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Timpa (trådstartaren)

#10 » 13:56:39, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar/kommentarer till några av frågorna...

Ja, just sådana gloria sprutor är vad jag är ute efter.. men jag är ju en snål villaägare så jag tycker 3-3,5tusen är mycket pengar.

En oljespruta som är kopplad till kompressorn är inte riktigt vad jag är ute efter. Vill t.ex. kunna ta med den runt huset och ha i fasadtvättmedel.

Ang. avfettning vill jag att den ska kunna tåla både petrolium/kall och alkalisk avfettning.

Är lite fundersam till lans i mässing, den jag har är från biltema och har mässingslans och den ärgar ihop i lansen av ättika som jag bekämpade ogräs med.... så rostfri lans känns som en fördel.

1 person gillar det här inlägget.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

Timpa (trådstartaren)

#11 » 14:09:05, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. Gloria 510TK står det

Gloria 510TK är en rostfri koncentratspruta med en behållare på 10 liter.
Koncentratspruta i högsta kvalitet, säkerhet och användarvänlighet.
Gloria koncentratsprutor tål de flesta medel, men ej klor, svavelsyra eller saltsyra.
Ämnen inom surhetsområdet PH-värde < 5 samt lösningsmedel och starkt frätande ämnen får ej fyllas i behållaren.


Kallavfettning är ett lösningsmedel och ättikssprit är ju rätt surt... så den går ju bort
då verkar ju Gloria Clean Master CM 50 bättre på den fronten... Men där står det inget om lösningsmedel. Måste forska mer ang detta


Edit:
CleanMaster Performance PF 50 verkar klara allt jag söker förutom att den inte går att fylla med kompressorn. Skillnaden mellan CM 50 och PF 50 verkar vara förmågan att tåla olja, fett och lösningsmedel.... Sen att den bara tar 5liter får man väl stå ut med.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

dc_lindberg

#12 » 17:34:59, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är jag med dig!
Det du söker... finns inte... (vi sitter i "samma båt").
Vad som kommer närmast det du söker är den på Bauhaus; men den är fortfarande "för dyr" (min egen syn på priset).

GLÖM di där 5-10L's flaskorna! Du blir bara besviken, och "känslosam".
Alla jag talat med som prövat de ryggburna säger att de är så mycket bättre ur alla aspekter; bl.a. hur pumpen för att öka luft trycket i behållarna är placerad och fungerar.

Baksidan med dessa trycksprutor är att de inte klarar av att nå tillräckligt högt tryck (min egen åsikt och reflektion), men kan man acceptera det extra arbetet som det låga trycket ger, så är de helt ok att jobba med :-)
Rekommenderar -starkt- att du investerar i ett -bra- andningsskydd, för vad du än sprutar med, så yr det gärna tillbaka... o kan ge onödiga besvär... Du ska ju använda starka medel... fasad = alkaliska frätande medel, kan även vara klorin,... mögelmedel (otäcka saker om de fungerar)... fräter -bra- på lungvävnad!...
15L får du nog se som ett minimum. Glöm 10L's, de är för små... kan du få tag i 20-25L's ryggburen tror jag du blir hyfsat nöjd.

Har nog... 6-10st 10L's och 4-6st 5L's... de torkar sönder i tätningarna och nya tätningar är lika dyra som nya trycksprutor. (Vi talar givetvis de billiga skräpet Jula m.fl. krämare kränger).

Vill du upp i kvalité och funktion, då är det färgspruta ss grannen skaffade sig som gäller, o då är det 5-siffrigt belopp som sticker iväg...

Vet jag sett trycktankar, på hjul, användes inte trädgårdsodlingar på 50-60-70:talen. Fanns som tillbehör till Gravely L (Belos 222-252) från 40-talet och framåt (i USA).
Tanke, idé, förslag:
- 25-50L's expansionskärl
- montera anslutning för slang och "sug rör" (1"'s eller 3/4" anslutning i toppen.
- montera luftpåfyllning på tanken
=> stor tank, samma funktion som du söker, kan nog gå upp i några bars tryck, ansluta önskad längd på slang
=> bör du väl kunna snicka ihop med ett gammal uttjänt expansionskärl för mindre än 500kr?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se