Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Gängsats/kugghjulssats till Blomqvist/köpa svarv

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

anders.olsen

#16 » 12:13:29, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser ut som en glidlagrad, det står "spindellager bytta", inte "kullager bytta"

Känns ju som en resa till England (eller om man hittar billig frakt) skulle kunna vara riktigt lönsam, en Boxford är väl inte sämre än en Blomqvist och det ligger ju många fina ute på ebay.co.uk

Men Corona är väl i vägen....

M.V.H
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a



David, Luleå

#17 » 12:22:34, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vissa sökningar sparade på blocket. Så brukar det ofta finnas kvar vinjetten med bild av annonsen, går inte att öppna men texten "varan är såld eller borttagen"

Ibland försvinner annonserna ändå. Jag kikade efter Blomkvistsvarvar, men det dök inte upp någon match. Däremot har jag sett att en del annonser försvinner. Såg en Emco för 10 000:- såld på 0-tid. Samma svarv lastad i en bil kom ut dagen efter för 25000:- det gick att se på den skuggade "borttagen annons" bilden att det var samma svarv (samma skavanker). Men sen försvann bägge annonserna. Det blev aldrig någon "varan är borttagen eller såld" på svarven i bilen. Konstigt.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

X-IL

#18 » 15:48:57, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ibland orkar han inte ens ta nya bilder utan använder samma bilder som låg i annonsen han köpte. Det var t ex en trasig kinafräs som låg ute för 1000kr, tre dagar senare låg den ute för 5, utan att nånting var åtgärdat alls, det är ofta påslag på 150-400%. Det är ju inte olagligt att köpa och sälja så klart, men jag tycker att han använder fula metoder. Han lär göra några hundra tusen plus varje år. Det skulle vara intressant att prata med nån som sålt till honom för att få reda på om det är öppna kort "Jag köper den här av dig skitbilligt idag, kör den till Laxå, använder dina bilder och säljer den till tre gånger pengarna på blocket inom en vecka"...
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#19 » 16:25:28, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det var han som jag skrev om ovan. Men i samma annons som svarven för 10000:- var det en trasig fräs för 1000:-
Alla har ju rätt att göra affärer. Om någon säljer grejer för billigt så är det ju upp till första bästa att köpa dem och göra vad man vill. Så egentligen tycker jag väl inte att det är fel att göra så. Om någon tycker att fräsen är värd 5000:- trasig så är det ju första säljaren som gjorde en dålig affär. Men om ingen köper fräsen för 5000:- så gjorde ju han en felbedömning. Bara man inte tillför nåt ljug i annonsen som att den råkat renoveras i en om lastning eller så.

Inte att det känns mindre surt då "drömsvarven" såldes snabbare än jag fick iväg ett meddelande och sen kom ut igen för 250% mera. Men jag var inte tillräckligt snabb, inte hans fel.

Är säljarna nöjda med det de begärt för utrustningen så får de ju egentligen skylla sig själva som inte gjort research om värdet innan de lagt ut dem. Det kan ju finnas massor av orsaker till det. Behöver pengar, måste tömma lokal, dödsbo eller annat som gör att man hellre gör en snabb än bra affär.

Men detta känns rätt :off_topic: TS får bedöma värde och skick på grejerna och göra en rättvis bedömning om det är värt det han vill betala för svarven. Isåfall är väl alla nöjda. Såvida ingen kan påvisa att han förutom att leva på affärer, försöker luras.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

skogsgurra

#20 » 16:31:01, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en grej i Laxå på gång. Allt såg bra ut. Men blev lite tungt för mina transportmöjligheter.
Kanske tur att det inte blev något då...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Olsson

#21 » 17:13:43, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker den här ser bättre ut men det är en auktion på Tradera så priset kanske drar iväg:
https://www.tradera.com/item/449958767
Annonstext:
Svarv Blomqvist BS600
Det är automatiskt längdmatning på svarven.
3 backschuck
Tillbehören är det som syns på bilderna.
Den går bra
Endast avhämtning i Västerås.

Se även mina andra auktioner.

Se bilder


Aktuellt pris 6200, finns i Västerås.
Verkar dock inte finnas så många tillbehör.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Maskinen skonar inte mannen från naturens stora mysterier, utan för honom djupare in i dem.
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
Användarvisningsbild
Olsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:30, 16-01-2007
Ort: Mjölby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ferguson ted 20 -53, 2 st. Ferguson 35 -57, Fordson E27N -49, Fordson E27N -51, Gradall 660 - 72, Volvo Amazon Favorit -66, Volvo Amazon Herrgårdsvagn -68, Toro Timecutter Z420 -05, Svarv Blomqvist BS 600 -47(?), Kipphyvel Prema 01, Kallsåg Sajo RC30 -50 (?) Mercedes Benz 280cdi -07, Hyundai Ioniq Electric -17, Nissan King Cab -98

tronde

#22 » 18:54:06, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er jo en maskinist som har 3D-printet tannhjul til sin Blomqvist

Plastkugghjul, till Blomqvist svarven BS600

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se