Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Emco kombi Ändra funktion med rem

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

InfoHunger (trådstartaren)

#1 » 10:24:48, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Premiärfråga från ny medlem.
Den är så löjlig att jag skäms men ...

Jag köpte en Emco star 2000 för nåt år sen och jag har en manual som jag studerat men inte hittat svar i. Den är köpt på chans i 'icke-driftläge', dvs ej provkörd och med remmen ej inkopplad. Säljaren hade inte använt den och kunde inget om den.
Har aldrig använt en maskin med remdrift och har egentligen ingen erfarenhet av kombimaskiner heller. Maskinen som sådan verkar dock stabil och utan rackel så den är säkert fantastisk på sitt sätt.

Frågan jag har: när man ska ändra funktion, t.ex. gå från såg till svarv, förefaller det rätt klart att jag måste byta läge på remmen, dvs sätta remmen på andra hjul som ger andra varvtal.
För att byta läge förutsätter jag att jag måste lätta på elmotorn. Remmen behöver ju vara spänd. Om det stämmer så är det ganska otympligt. Inget fritt beläget vred med gott moment här inte, utan trångt så man inte kommer åt och det finns en möjlighet att skada sig om man försöker ta i.
Redan här kan jag känna att det är ett moment som kan ta en halv till en minut och det är ju lite segt om man ofta vill 'kasta sig' mellan olika redskap (borr, fräs osv). Detta kan man så klart stå ut med om man har en alltför liten verkstad men nu har jag skaffat mig hur stora utrymmen som helst så då blir tålamodet mindre.

Vad värre är: när jag lättar på elmotorn för att sätta i remmen för första gången, så går det helt enkelt inte att få elmotorn i maxläge, dvs det enda läge där det skulle gå att låsa den med en sprint. Motorn är - när det _inte_ sitter en rem i - fäst i tre punkter: i två spinkiga bultar och i ett låsvred (se svart plastknopp intill det röda handtaget). För att få på remmen behöver jag alltså ta bort en av spinkbultarna och dessutom lätta på vredet för att sen kunna ändra motorns läge med hjälp av ett rött handtag som syns på bild.

Men med rem isatt är motorn fäst endast i en av de två spinkiga bultarna samt med vredet/ratten. Det är totalt två punkter och låsningen från ratten räcker inte på långa vägar. Petar man på motorn så ger den med sig, oavsett hur hårt man dragit vredet.

Bifogar bild 1 på hur det ser ut före rem och med rem är installerad och bild 2 efter. Notera på bild 2 hur motorn alltså inte kan fästas med den ynkliga lilla bulten nr 2 och dess vingmutter.

Kan jag ha fått en helt felaktig rem (kanske anskaffad av förra ägaren som inte använt den)?
Samtidigt känner jag att det är illa nog att behöva fippla med ett illa placerat vred. Ska man behöva pilla med en M3 och tillhörande vingmutter också, då vete fasiken om jag står ut så länge.
Jag hoppas att jag är helt fel ute. Tacksam om jag får svar (av nån som _vet_ helst :)

Vänligen Hans
Bild
Bild
InfoHunger
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:44, 21-01-2021
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MAN 9.136




Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se