Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Bästa multi batteri maskiner.

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Göran Ekman

#16 » 15:26:32, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft två hitachi maskiner den ena någon sorts semi proffs maskin. Rasslade sönder i växellådan. Fixades på garantin. Gick ett par år till sedan rymde den magiska röken. Blir ingen mer Hitachi/ Hikioki hos oss. Nu är det i stort sett Milwaukee.
Slående skruvdragare är något som jag uppskattar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



nimbus

#17 » 16:44:27, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:
robin.gustavsson skrev: fettspruta, motorsåg och 3/4 mutterknack
Googlat som en galning nu och verkar som att det bara är milwaukee och dewalt som har just dom tre maskinerna som är krav.

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Makita har dom där maskinerna om man kör fettsprutan med skruvdragaren

https://www.toolab.se/produkt/Makita-DT ... U4QAvD_BwE

https://www.toolab.se/produkt/makita-du ... -batterier

https://www.toolab.se/produkt/makita-du ... -batterier


En sån här är pågång till handeln som funkar till makitas 18v batterier men verkar inte finnas att köpa nu:

- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

QV_

#18 » 17:50:12, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Lätta skruvdragare för "vanligt" snickeri har jag redan. 10,8v dewalt. Så nu är det rejälare grejer jag söker.


Jag gick ner från Roybi 18V till Bosch 12V när jag jagade lättare saker.
Gängar mest M4 med den, vilket kanske inte är den bästa maskinen att gör det med, men man lär sig att inte ha av kombitapparna.

Har ett långtidsplanering på dammsugare och för att inte blåsa kundens säkring (vilket kommer att generera en djävulskt massa klagomål, eftersom det är noder med switchar jag jobbar i) så lär det väl bli en batteridriven dammsugare.
Fått en hint om HILTI här på forumet men dammsugare + batteri + laddare = 6 papp. Det är i och för sig OK men det är ett batteri till....
Sedan finns borrhammare med dammsugare på planeringslistan och skall man köra hilti där också för att använda samma batteri (dyr maskin) eller plocka ett erbjudande på Bosch/Makita. Kommer att användas sporadiskt. Typ 1 gång i månaden om den används mycket...

Det är svårt detta med batterimaskiner.
En mutilkonverter att sätta på batteriet så att 1 batteri passar alla märken vore det bästa.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

skogsgurra

#19 » 19:48:33, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite :off_topic: Men besläktat:

Det var mycket snack om hyrpooler för några år sedan. Jag trodde inte mycket på det konceptet. Finns det fortfarande?

Själv har det mest blivit Makita 18 V. 14,4 V för äldre maskiner funkar i samma laddare. Har från 2 Ah till 5 Ah. Gillar laddningsindikatorn på 18 V. HSB fastnade i samma träsk och har grästrimmer, en "scissorhand" till häcken (den runt tomten). Plus en dammsugare. Hon sätter mest i 2 Ah.

Det blir inte så mycket hårdkörning. Och skulle batteriet inte räcka så snor hon ett 5 Ah från mig. Alldeles OK, bara jag slipper grönjobben.

Om det blir tungt så har jag funderat på att ta en gammal batteripack och bygga om så den går direkt på nätet, kanske via trafolåda i IP 67. 230 V finns så gott som alltid tillgängligt där jag vistas. Annars har jag 2500 W sinusinverter i bilen.

Just nu sitter HSB och dreglar över nånting på Makitasidan. Undrar vad det är som kommer härnäst? :klia:
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

valberga

#20 » 20:14:58, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft DeWalt skruvdragare/borrmaskin i säker 10år och den har inte haft det lätt.
Har en Hilti Te 6a slagborrmaskin och skall nu köpa nytt batteri. Det är tredje batteriet på den maskinen. Är faktiskt ett under att den fortfarande funkar. Har borrat med betongborr som egentligen har varit för stora.
Visst den var dyr när den köptes in. Men väl värt pengarna.
Helt klart är ju att man får vad man betalar. Sedan är det ju hur mycket kommer man att använda maskinen. Kanske bättre att köpa en nätdriven om man bara ändvänder den i bland.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se