Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Tips på bra Elkedjesåg?

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Simnil (trådstartaren)

#1 » 07:27:38, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallåj. Ska köpa mig en 220V "sladdsåg" och undrar om någon har köpt en tämligen nyligt och vet vad som är bra och inte??

Far min har en 15-20år gammal B&D som har gått som en klocka ursinnigt många timmar, men saker och ting förändras ju över tiden och precis samma såg som han hag lär det ju inte vara som B&D säljer i dag.

Tips?

Tack/Simon
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



magloman

#2 » 07:58:12, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en hikoki för några år sen, har inte kört jättemycket med den men den går riktigt fint.
Tog den billigaste som hade kedjesmörjning. Tydligen är inte det standard.

Sen är det 3/8” kedja så inte lika många tänder som på en riktig såg men den gör sitt jobb.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jannejoel

#3 » 08:16:27, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört med husqvarna o jonsered (exakt samma såg) i 20 år. Kapat ved direkt ur högen. Gemensamt för dem var att överbelastningsskyddet utlöste väldigt lätt. Om man kapade en bit o svärdsspetsen tog i en annan stannade de direkt.
Nu kapar jag med Stihl. Det är helt annat gry i den fast det inte skiljer så mycket i effekt. Så jag ångrar att jag inte köpt stihl för länge sen.
Dock tycker jag att den verktygslösa spänningen av kedjan är lite tung att manövrera. Annars bara lovord.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Simnil (trådstartaren)

#4 » 10:20:01, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mycket andra Makitagrejer jag är nöjd med, någon som har erfarenhet av deras elsågar?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Ivar Risslén

#5 » 11:23:28, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste är att du har en bra kedja av samma typ som till bensindrivna kedjesågar. Den sista elsågen jag skaffade mig är en Ryobi (tror jag) som jag fick av Miljonlotteriet som vinst. Med den så följde det med en extra kedja (Oregon) som var fulltandad. Den kedjan var mycket bättre än den som följde med den äldre sågen som jag har. De har någon överenskommelse på en max kedjehastighet på 15 m/s som gör att de inte känns så effektiva.
Nu har jag köpt en Makita batterisåg för att vara lite mer miljövänlig men har inte hunnit att köra något med den så att jag kan ge något omdömme.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias Petterson

#6 » 11:32:35, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla efter en med stark motor och hög kedjehastighet.
Jag har en partner es 2200, den funkar helt ok.
Farsan köpte en meec 40 volt batteri såg och den funkar faktiskt över förväntan :thumme:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Simnil (trådstartaren)

#7 » 14:27:09, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara 3/8" kedjor på de flesta sladdsågarna vad jag sett under mina efterforskningar i dag.
Och kedjehastigheten verkar vara samma på alla, 14,5m/s.

Kommer använda den för sällan för att jag ska vilja gå på batterivarianterna.

Partner verkar inte gå uppbringa längre. Vad hände det märket egentligen? Minns förr i tiden så farsan körde alltid partnersågar då han ansåg dom överlägsna Husqvarna m.fl.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

jannejoel

#8 » 14:53:46, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

partner har väl gått upp i mc culloc, eller vad det heter
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

torbjorn_forsman

#9 » 15:00:21, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Partner är ju ett av Electroluxkoncernens varumärken. Det kommer och går lite då och då på diverse olika prylar beroende på vad marknadscheferna känner för. Just när det gäller motorsågar kan t ex Jonsered, McCulloch och en del återförsäljarmärken vara identiska med Partner. Jag har vid ett tillfälle (nog 15-20 år sedan) sett både Partner och Cotech motorsågar till salu på Clas Ohlson, de var exakt lika förutom färgen och några siffror på typskylten. Det var dock ingen tvekan om att de var gjorda i samma fabrik, "Electrolux OEM" -loggan fanns på bägge sågarnas typskyltar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#10 » 15:38:39, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag finns ju väldigt bra batteridrivna sågar men dom kostar troligtvis mera. Jag har i alla fall en husqvarna 230v såg den funkar utmärkt men den köptes nog för närmare 20 år sen så dom kan ju bytt modell.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#11 » 18:39:10, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...svår fråga att besvara!

Grannen har en Stihl. Mycket fin el-kedjesåg :-)

Jag har testat ALKO, Partner(?), Bosch, m.fl. märken.

Min högst personliga åsikt är att sågen -måste- "ligga rätt i handen"; dvs om såg helt enkelt inte passar ens händer, så kvittar det helt vad det står på den...
Finns sågar med hypoiddrev - de jag har är på 2200W. Snabba. Starka. Ligger bra i handen. MYCKET pyssel/service som -helt- äter upp föredelarna... ALKO's olika serier har sågar som man bara inte kan hålla i, de är helt oanvändbara, och sågar som sitter som en handske.

Svaret är alltså:
- du måste känna och klämma på i butik!
Den såg som passar mig, passar inte min far, o de som passar oss kanske inte passar dig.

Saker man inte tänker på är var tyngdpunkten ligger, greppens utformning, kastskyddets utformning, val av kedja i sig (1.1mm är grymt tilltalande då el-motor är "klen", men 1.3mm ger så mycket bättre stabilitet.
Hur sladden är fäst i handtaget. Hur lång stumpen är. Val av stickpropp.
Dödmansgreppets utformning (finns de med en liten rund knapp för tummen som är omöjlig att sköta med handskar på).

När frågan gäller kvalité... tja..."man får vad man betalar för"... men är man beredd att lägga 4-5000kr för en el-såg?... Självklart bör man vara synnerligen skeptisk mot Julas billigaste... jag kände på i butik, jag gick från butik... I prisklassen 2-3000kr tycker jag nog de verkar ok, oavsett märke.


El-kedjesåg är ett mycket bra komplement!
De för oväsen, men grannarna kan svälja det surrandet en stund, även på en söndagmorgon där huvudena känns så tunga så tunga ;-)
På intet sett mindre farliga än motorsågar! Känns ibland som om de är farligare... ska jag kvista vill jag ha en riktig motorsåg... är så lätt hänt att sladden kommer mellan... o i den är det 240V...

Stihlen är den med högsta kvalitén på plast och detaljer av alla el-kedjesågar jag testat, men inte den bästa sågen på långa när av dem som jag upplever det.

...å det där var inte till mycken hjälp det inte...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#12 » 08:28:13, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du försöker dc, det är guld värt ! om alla skulle sitta tysta och eventuellt skicka PM för att inte deras ord ska synas för andra människor än mottagaren skulle ett diskussionsforum dö ut snabbare än man hinner uppdatera mjukvaran en gång.

Kanske därför vi frågar, det finns så mye å välja på och en del grejjer behöver inte ens produceras, så dåliga är konstruktionerna.

frågar vi, så får vi tips och kan fokusera på en modell.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Simnil (trådstartaren)

#13 » 11:44:50, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du försöker dc, det är guld värt ! om alla skulle sitta tysta och eventuellt skicka PM för att inte deras ord ska synas för andra människor än mottagaren skulle ett diskussionsforum dö ut snabbare än man hinner uppdatera mjukvaran en gång.

Kanske därför vi frågar, det finns så mye å välja på och en del grejjer behöver inte ens produceras, så dåliga är konstruktionerna.

frågar vi, så får vi tips och kan fokusera på en modell.


Precis, kan vi hjälpas åt att undvika några av minorna och kanske hitta några russin extra i kakan så är det ju bra!!

I dagens värld där många exakt likadana saker märks och säljs under flera olika märken, och framförallt med dramatiskt olika pris, så finns ibland chansen att köpa en märkesgrej till bra pris bara för att märket saknas, eller minst lika viktigt att undvika vissa märkesgrejer då dom bara är emblemtrimmade uddagrejer.

I detta fallet gör jag som jag brukar, sätter en prislapp och försöker sen hitta bästa möjliga grejen för pengen. Hade för detta inköp tänkt försöka hålla mig under 2000kr då det är en maskin som kommer användas sporadiskt på sin höjd.
Men det är minsann inte grant att försöka lista ut skillnaden mellan olika grejer, inte ens mellan ett enda märkes olika modeller.... Om sågen har mjukstart eller inte vore exempelvis en av grejerna jag tycker borde stå rätt högt upp i informationstabellerna. (men dom kanske har det allihopa??)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

dc_lindberg

#14 » 12:05:51, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag värderar personlig erfarenhet mycket högt, långt före obskyra tvesamma tester ss Råd och Rön... så ser jag det omvänt också, att försöka bjuda igen när tillfälle ges och jag har erfarenheter som kanske, eventuellt, kan på något sätt hjälpa frågeställaren.

I detta fall - el-kedjesågar är knepiga saker! De är inte som riktiga motorsågar som är otroligt snarlika, även om de också skiljer sig åt när det gäller handhavandevändlighet. De skiljer så otroligt mycket åt i konstruktion mellan olika modeller och olika tillverkare. Jag har en ALKO som är trevlig att håll, och kapa raka av vertikalt med, men fullständigt omöjlig att greppa om man har handskar på sig... (oooops... motorsågsklädels går alltså -inte- att använda!), medans en annan modell från ALKO är lättast att använda när man bär handskar. Partner har på en del modeller grepp som är -konstiga-, fungerar inte alls (för mina händer). Stihl gillade jag inte pga greppen - de passade mig inte, samtidigt gillade jag den eftersom -kvalitén- på såg och hur den arbetade var så mycket bättre än snik-producenternas.
Även om jag inte har detta ens som hobby yrke så att säga, så har jag nog använt 15-20 olika sågar/modeller/tillverkare då en viss uppfattning har jag fått; den löser inte TS explicita fråga dock, för jag har -inte- kunskap om de sågar som finns idag på hyllorna. Jag -antar- att skillnaden idag är liknande skillnaden igår, och då går det inte att ge vettigt råd :-(

Frågan om tillförlitlighet:
- alla är i princip ungefär lika bra / dåliga.
Det skiljer otroligt lite mellan tillverkare och modeller.
När det gäller skötsel och underhåll, det är -där- de skiljer sig åt -grovt- !
ALKO med sitt nylon(raka)drev är de lättaste att serva. Partner med sitt hypoid-nylon-drev är det rent ut sagt djävligaste att serva. Partnern rår så mycket mer än ALKO, och är så mycket snabbare - men... tar sååå mycket längre tid att serva... => i mitt tycke +/- 0... det jag vinner på backen förlorar jag i verkstaden.

Kanske ska man råda att fokusera hellre på tillgången på reservdelar och dessa pris?

Om TS talar om vad sågen ska användas till så kanske det kan klarna lite vad man ska se upp med och vad man skall söka för egenskaper ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Simnil (trådstartaren)

#15 » 13:11:29, 01-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Om TS talar om vad sågen ska användas till så kanske det kan klarna lite vad man ska se upp med och vad man skall söka för egenskaper ?


Det ska kapas lite klabb ibland, (de gånger jag fått tag på helstock att göra kaminved av istället för att köpt färdig ved), några timmar någon dag per sommar, och sen lär den väl komma fram när någon bräda eller bjälke är för lång vid något snabbygge. Sporadisk användning m.ao.

Al-Ko hade jag avfärdat som B-märke, det är alltså inte riktigt så om jag förstår dig rätt?

Denna frestar ju onekligen med både stark motor och långt svärd för rimliga pengar:

https://www.bauhaus.se/motorsag-oregon- ... xUQAvD_BwE
Senast redigerad av Simnil 14:21:29, 01-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se