Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hur fasa kanterna på plåt?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 18:08:42, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått en förfrågan om att fasa kanterna på ett större antal plåtar i rostfritt som är runt 80 * 160 cm och 2 mm tjocka. Det är båda långsidorna som ska fasas i ca 45 grader så återstående materialet är 0,5 - 1 mm tjockt. Inte jättestor precision, alltså, men det får inte vara alltför hastiga variationer i avgradningen.
Nu har jag inte en aning om hur man ska göra detta (fast jag har några idéer), så då frågar jag samlade kunskapsbanken här på M. Billigaste modellen borde vara en vinkelslip med jigg och 45-gradersfräs. Har sett sådana, men jag vet inte vad det kallas och har inte lyckats hitta en enda på nätet.
Det lär finnas maskiner som gör detta jobb på tjockare plåt (dock inte på så här tunn plåt enligt vad jag fått berättat för mig), men där har jag också gått bet att hitta något.
En horisontalfräs av det större slaget med dubbla fräsar borde göra jobbet, men kan kanske vara lite svårt att hitta tillräckligt stor till vettiga pengar.
Bygga något eget? Vad baserar man detta i så fall på? Lär finnas frässpindlar från Kina som folk byggt egna CNC-fräsar på. Man kunde kanske använda två sådana? Eller två vinkelslipar? Jag hade gärna sett en funktion lite som en planhyvel för trä, man stoppar in plåten i ena änden av maskinen och den kommer ut färdig i den andra.
Så ös nu på med tips och idéer om hur man löser detta på bästa vis. Gärna namn på vad frästillbehöret till vinkelslip respektive avfasningsmaskiner kan tänkas heta, gärna med länkar om ni har.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Skru'are

#2 » 18:56:44, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så många att ett vanligt handverktyg inte funkar?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

bonde456

#3 » 20:52:42, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gått bet på att hitta :D
Du får ju massor av träffar när du söker fasmaskin.
https://smaskin.se/grad-och-fasmaskin-h ... gK6y_D_BwE
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Simon_91

#4 » 20:54:49, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är syftet med fasen, handvänligt eller en speciell egenskap?

Vinkelslipning lär väl bli lite ruggigt?

Du är ju en plåtkille va? Skulle det gå att pressa fram? Eller valsa kanske :klia:
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

bonde456

#5 » 21:14:49, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en svetsfog, men det är en killgissning.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

tracker

#6 » 21:31:16, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner ... owQAvD_BwE

du kommer snart in i vilken avverkningshastighet som passar...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

tracker

#7 » 21:36:54, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://rotool.se/skarverktyg/frasverkt ... avyr-51647
bara att välja 8mm eller 12mm skaft och en handöverfräs som sitter i ett bord med anhåll
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Stridis2 (trådstartaren)

#8 » 09:08:38, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonde456: Tack! :buga: Ibland är det för enkelt. Jag har nog haft med ordet "fräs" när jag sökt, och jag har inte fått upp något vettigt. Men med rätt ord var det mycket lättare. :mrgreen:

Simon_91: Jag tror inte det kommer att fungera med vare sig valsning eller pressning. Breddmåttet på plåten bör vara helt orört. Vi kan väl säga som så att Bondes killgissning var inte fel... :vissla: :mrgreen:

Skru'are: Till att börja med kan man köra med handhållen maskin i stil med den Bonde länkade till, men i lite längre perspektiv så behövs det mycket mer effektiva prylar än en handhållen maskin.

Tracker m.fl.: Jag är orolig för att man inte får tillräckligt god precision med slipning, vare sig med band eller med slipskiva, eftersom skivan / bandet varierar i storlek beroende på hur slitet det blir.

Vad jag skulle vilja åstadkomma är något liknande denna, fast med två fräshuvud:


Om jag inte hittar något färdigt så funderar jag på om man antingen kan använda två stycken sådana här :
Bild

Lägg till lite rullbord och ett matarverk för träberarbetning så borde man kunna klara jobbet.

Eller får man bygga allt själv och basera det på två frässpindlar i stil med dessa :
Bild

Men eftersom jag inte har en aning om hur man beräknar varvtal och skärhastighet vid fräsning så skulle jag bli mycket tacksam om någon som kan vill ge en snabbförklaring eller höfta fram några siffror. Behöver inte vara något exakt, bara jag har att börja skissa med.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#9 » 09:45:50, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på beveling tool så hittar du handfräsar för ändamålet. Vet att bla würth har en som säljs i sverige

Metabo har iaf haft
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se