Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Ovanligt tunn spindelolja

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

QV_

#16 » 13:21:25, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror helt på vilken typ av frakt man får/beställer om mottagare eller sändare är ansvarig och vart ansvaret överförs mellan parterna.
Det är en djungel av varianter....

De som hade oförsäkrad frakt på fartyget i suezkanalen är inte glada i dag....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



BengtER (trådstartaren)

#17 » 07:46:28, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom skickar dem i stabila flaskor med separata påsar runt och så väl emballerat i en vanlig kartong. Smidigt och jag tycker inte det var speciellt dyrt för oljor som rent generellt är dyra och svåra att få tag på. Nu fick jag också bra hjälp att ersätta två ev de tre oljorna jag skulle ha med en gemensam så jag har två oljor istället för tre. Praktiskt och billigare helt enkelt.

Ett tips är att välja syntetisk olja när det finns. Syntetisk olja torkar flera gånger långsammare och med tanke på gamla svarvar och intorkade fett och oljor tror jag det är en stor fördel. Kostar mycket mer men vad då, 250 kr istället för 150 kvittar i sammanhanget. Jag vet att det finns delar jag troligen aldrig kommer att plocka isär och smörja upp en gång till och då är det skönt med något som varar.
Här är de båda oljor jag köpte:
https://www.lubefinder.com/mobil-velocite-oil-no-3.html
https://www.lubefinder.com/mobil-shc-626.html

(Billigare ej syntetiskt alternativ till den andra: https://www.lubefinder.com/shell-omala-s2-gx-68.html)

Nu ska jag plocka isär elmotorn och smörja upp lagren i dem. Ska göras var 4000:e timme. Är troligen inte gjort på evigheter och gör jag det så behöver jag aldrig göra det igen.

1 person gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tommy Reinholdsson och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se