Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Extra små digitaler

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

tronde

#16 » 18:22:09, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaret ditt er litt tvetydig, men jeg tolker det som at Shahe solgte den som ble skadet. Det er ikke veldig viktig, men det å unngå de største idiotene er gunstig når man kjøper noe som kan bli skadet.

Uansett burde du ha klaget, og fått tilbake pengene. Kinesere prøver alle mulige og umulige forslag før de gir opp. Alternativt ender de opp med at aliexpress (eller ebay) slår dem i hodet og gir full refusjon.

Jeg har hatt mange klagesaker på skade, og aldri tapt hittil. De prøver gjerne med "part refund" først, men det skal man aldri godta. Jeg forklarer dem at de fikk feilfrie penger av meg, og da venter jeg å få noe som ikke er skadet fra dem. I tillegg må man tydelig si at det man fikk er "completely useless for me".

Det har ingen ting å si at man kan reparere noe selv, eller kutte linjalen i to og få en kort som er brukbar. Det er selgers ansvar å pakke så godt at det kan forventes å overleve normal frakt. En 1m lang gjenstand er dømt til å bli skadet når bare er pakket i bobleplast.

De som sender fra Kina sier at mellom 3 og 5% aldri kommer frem. Dette må de ta hensyn til når de bestemmer pris for varen, og da må de også regne med at noe blir skadet.

Normalt regner man med at 1m3 flyfrakt ikke veier mer enn 100 kg. Da gjelder det å få så mange pakker som mulig inn den kubikk-meteren. Det begynner på sorteringssenteret...



Dette ble litt på siden av tråden, men linjaler er jo noe som skal komme uskadet frem.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#17 » 23:59:22, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry, tyckte jag var jättetydlig, men tydligen inte... :vissla:

Jo, det var Shane Official Store jag köpte ifrån. Jag blev lovad ny vara och lugnad med att jag inte skulle oroa mig. Givetvis kom ingenting så jag startade en Dispute. Säljaren svarade inte så efter en vecka fick jag tillbaks pengarna som jag betalt till AliExpress, men inte moms och PostNords importavgift. Men totalt sett (om jag inte räknar min tid) så fick jag en billig skala... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BengtER (trådstartaren)

#18 » 08:28:35, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en bild på hur det ser ut på denna svarv.

Bild

Det är djupled, de gula pilarna som är knepigast och också viktigast. De andra blå är bra att ha de också men inte lika viktiga.

Jag har hela tiden tänkt att den gula skalan måste med både skala och läshuvud få plats under den roterande plattan till toppsläden. Men nu inser jag att den undre delen av plattan tillhör tvärsläden. Det skulle därmed gå att sätta läshuvudet i bakkant på tvärsläden och montera skalen på matningsbordet med en distans så det kommer utanför den fasta roterande plattan. Så här:

Bild

På det här sättet har jag nog 15, kanske 20 mm plats på höjden och det ger mer möjligheter än bara 10 mm. Bilden visar montering i framkant för det var det fotot jag hade men jag skulle naturligtvis montera läshuvud i bakkant.

Följdfrågan blir naturligtvis vilka skalor + display som är billigast men tillräckligt bra (= fungerar och håller). Ali finns ju men detta kommer att kosta mer än 1600 kr så då tillkommer tullavgifterna. Skulle mycket hellre köpa inom EU.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

Sunne

#19 » 09:15:24, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju i värsta fall att dela upp beställningen från t.ex. Ali om det är fri frakt. Förutsatt att inte någon enskild del inte kostar över 1600kr. Om det är samma säljare så vänta till de har skickat och lägg en ny beställning.
Jag beställde tidigare 5 um tejp och läshuvud från de jag länkade till och det fungerade bra, fick dock 2st läshuvuden i leveransen så jag skulle ha beställt längre tejp. Men den andra får jag nog användning av förr eller senare. Jag har tänkt sätta min skala på pinolrörelse till en kinafräs ZX45, less på att byta batteri på det som sitter där nu.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Stridis2

#20 » 09:29:55, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa säljare på AliExpress har lager på olika ställen i Europa. Har sett några som hade på sex (!) olika sällen. :uupps:
Gav olika fraktkostnad om man beställde via Polen, Frankrike eller Belgien, men det var bara att klicka på respektive land så såg man direkt vad priset blev.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BengtER (trådstartaren)

#21 » 16:34:23, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni fått vettiga datablad på displayer eller givare från Ali? Jag har fått napp på en säljare som har små magnetskalor men de kunde inte förklara för mig om de passar deras egna display. Och ändå kunde jag inte se någon skillnad på gränssnitten annat än att den lilla ska ha 5V medan deras större tar 5-30V. Får se om jag får något datablad på displayen som går att förstå sig på.

Datablad på deras RLM-givare:
https://www.rls.si/eng/fileuploader/dow ... asheet.pdf

Här är ett urklipp ur databladet med en jämförelse på en annan sensor.
Bild

Bild

Ser ju väldigt lika ut signalmässigt. Hade ju hoppats att jag inte skulle behöva gå ner riktigt på den elektroniknivån för att sätta ihop en display med en displayenhet men det kanske är nödvändigt. Problemet är väl att säljaren orkar knappast lägga flera timmars jobb med att fixa något till mig om jag inte vill betala multum.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tracker, Tvåtaktspilot och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se