Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

El-fel på FIL FA150 bäddfräs

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Henrik.E

#31 » 14:15:27, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena Holm !

Sitter det nån magnetkoppling mellan drivmotorn och matningsväxellådan ? Det brukar vara en 2 delad koppling med lameller.
Kolla så att denna koppling låser riktigt när du kör matningen.
Hade liknande symtom på min fräs med att den bara matade hackigt och långsamt åt ena hållet. Det var då 24 volts matningen till denna magnetkoppling som spökade.
Det brukar sitta en magnetbroms någonstans också som låser så fort man slår av matningen för att det ska stanna direkt.

Fast du kanske redan har pockat ur motorn ( mekaniskt ) och kört den för att konstatera att felet är på motorn ?

Vad är det för skala du behöver ?
Kan ev få nån över att sälja. Tror det är LS 501. En som är 2450mm lång och en som är 1140mm.
Dom går att kapa om man är försiktig.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6



a.Holm (trådstartaren)

#32 » 15:03:54, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare Henke!

Har inte kommit så långt så jag förstår funktionen från matningsmotorn och in i växellådan.
Har planer på att ta lös motorn och köra den utan belastning och se hur det beter sig.

Din fräs, är den manuell med rattar så du kan köra för hand?
Tänkte om det var därför det är en koppling, för att koppla in drivning av axlarna.
Men det kan ju vara en koppling på min med, vad vet jag.

Sen lär det ju vara nåt som nån växellåda som kopplar in respektive axel.

Hur växlingen sker vet jag inte, om det är med hydraulik eller elektriskt...


Slår dig en signal om skalorna.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Henrik.E

#33 » 16:15:51, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har även rattar så att jag kan köra manuellt.
Kopplingen kopplar som sagt ur rattarna men tjänar även som slirbroms om man kör stopp med matningen åt något håll.

Större fräsar brukar ha hydraulisk växling som sköts från framsidan så det är säkert det på din också.

Broms till matningsväxellådan borde du ha också även om du kanske kan bromsa med servomotorn ?
Känns som att man vill ha bromsen så långt från motorn som möjligt för att minimera glapp ute vid rörelsen ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

a.Holm (trådstartaren)

#34 » 09:32:37, 10-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som detta blir mer av en projekttråd, då det kommer innefatta en hel del fix framöver.

Hur funkar det, kan moderatorerna flytta över denna till projektdelen, eller ska jag öppna en ny tråd där?

Har fått elschema nu, men...
Det var väl inte så utförligt kanske på 80-talet...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm (trådstartaren)

#35 » 15:30:58, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkoppling...

Efter mycket funderande och väntande har jag äntligen fått igång på fräsen igen.
Trodde länge att det var Siemens-styrningen till matningen som var trasig.
En äldre herre som hållit på med verktygsmaskiner hela livet skulle få kika på den.
Siemens-lådan plockades ur och lämnades iväg till nämnde herre.
Tyvärr var han pensionär och som alla vet så är ju pensionärer det mest upptagna folkslaget som finns...
Efter 6 månader fick jag efter mycket påstötande tillbaka den med orden att den verkar fungera.
Inga direkta fel hade hittas.
Han hade bytt några kondensatorer som låg utanför sina värden, men inget konkret fel.

Fick tillbaka lådan och monterade in de, men ingen skillnad tyvärr.

En annan kille som är överdjävlig på styrda maskiner anlitades.
Efter ett par timmar började vi tillsammans förstå lite hur styrningen tänktes lägga ut och ta emot signaler.
Då kunde vi börja mäta oss fram i skåpet och följa en voltsignal som ska in till styrkortet och som bestämmer matningshastighet.
Kortet lägger ut +15V och -15V på två olika utgångar.
Dessa voltsignaler går sedan via reläer och några potentiometrar tillbaka till kortet och bestämmer hastighet till matningen och riktning.
Vi mätte oss fram och kom till slut fram till ett relä som inte skickade spänning vidare när det var draget, vilket det ska göra.
Elschemat som jag fick lov att köpa från Italien för 250EUR var värd varenda krona i detta läget, annars hade vi nog inte rett ut det.

Det sitter totalt 5 st relän av denna typ. Omron relä med hållare.
Bild


Vi trodde ju såklart att det var problem med reläet, men efter lite mer undersökning visade det sig att det inte var kontakt mellan kabelanslutningen och hon-stiftet där reläet skjuts in i hållaren.
Hyfsat ovanligt fel kan man tycka.
Relähållaren plockades bort och eftersom det är gamla grejer så gick det fint att ta isär.
På nedan bild ser man problemet, metallskenan har gått av till ett av stiften.
Bild

Efter mer undersökning visade det sig att inte mindre än 4 av 5 relähållare hade samma fel.
På vissa var endast en skena av, men på en hållare var hela tre skenor av.
Lösningen blev att lägga på lite lödtenn som fick överbrygga avbrottet.
Helt makalöst kan man tycka, hur det kan uppstå. :uupps:

Som jag tidigare skrev så har jag själv kört med maskinen i fullt funktionabelt skick på min tidigare arbetsplats.
Sen flyttade maskinen hem till mig, men fick lov att stå i kallförråd en vinter, efter det funkade den inte.
Vet inte om kylan kunnat knäcka dessa hållare, verkar inte bättre.

Hursomhelst så funkar fräsen nu äntligen! :grin:
Så nu ska jag beställa hem lite fastspänningsgrejer, sen ska några egenbyggda boggilådor upp för bearbetning av lagerlägen och lite annat. :thumme:

6 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se