Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Stridis bandsåg, Pedrazzoli Brown SN270/SI

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 17:52:47, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det mycket text igen... :vissla: Det finns lite frågor i nästa inlägg som jag behöver hjälp med, så orkar du inte läsa allt får du gärna scrolla ner och se om du kan hjälpa mig där.

Jag har länge letat efter en metallbandkap. För ett par år sedan fick jag tag på en mindre maskin som har varit en oerhörd förbättring, men den har haft framför allt två nackdear. Dels så har den känts lite klen att lägga upp tyngre järnbalkar på, och framför allt så har den varit lite meckig att ställa om när man skulle gera material.
I förra vecka dök det upp ytterligare ett lämpligt objekt på nätauktion, denna gång i Halmstad så det var inte okristligt långt att köra. Såg bra ut på bilderna och jag fick en känsla av att den stått på en skola så den borde inte vara jättemycket körd med. Hade hydraulisk höj och sänk av sågen samt hydrauliskt skruvstycke.
Sagt och gjort, slängde in ett i mitt tycke ganska högt maxbud och fick maskinen 100 kr under detta. Stod i annonstexten att det inte fanns någon lasthjälp, så jag lastade bilen med en massa verktyg, träklossar, trossar och lyftblock. På ett litet maskintransportsläp lastades pall och handtruck. Nödfallsplanen var att dra upp sågen på släpet med hjälp av handtruck och lyftblock, men jag hade anat på bilderna att det verkade finnas en port in i lokalen, samt man såg lite av en kedja till en telfer. Hade dock fått reda på att lokalen skulle rivas och att strömmen var urkopplad.
På plats så kunde jag konstatera att mina gissningar var riktiga. Porten var mycket liten, men med totalt 5 cm till godo kunde jag föra in släpet för hand. Flyttade fram sågen med hjälp av handtrucken till under traversbalken. Genom att klättra upp på sågen kunde jag slänga en tross runt balken och hänga ett lyftblock i denna. Hissade upp sågen, rullade in släpet på rätt plats och sänkte ner. Jättesmidig lastning, det tog längre tid att pussla ihop alla träklossar jag hade under spännbanden för att dessa inte skulle skavas samt spänna fast maskinen än själva lastningen. :mrgreen:
När jag ska rulla ut släpet inser jag att porten inte bara är smal utan också låg, men med 10 cm till godo fick jag ut maskinen, kopplade och körde odramatiskt hem.

Bild

Bild

Bild

Gammal skärvätska blir riktigt äckligt, och lägger man till en massa metallspånor så blir det ännu värre, men efter en date med hetvattentvätten var maskinen lite trevligare att jobba med.
Hade inte alls tänkt göra något mer med maskinen, men när jag råkade få en timme över kunde jag inte låta bli. Hade nämnts två fel i annonsen, girning och autostopp ur funktion.
Spaken till att låsa gerningsfunktionen satt fast, men efter lite olja och massage lossnade den så fint. Tyvärr gick det ändå inte att svänga sågbygeln. På med mer olja och började titta på elen. Anslutningskabeln var bara avklippt (härligt med seriösa yrkesmänniskor), men det gick att lirka fram en halvmeter och få på en trefashandske. Det är en underbar konstruktion där elboxen (vit låda längst till vänster i bilden nedan) för bl.a. inkommande ström sitter monterad på hydraulaggregatet och inklämd mellan detta och maskinstativet så för att komma åt denna måste man lossa hela aggregatet och dra detta bakåt. :uupps:

Bild

Det stod i annonsen att maskinen startade, men bland felen hade man "glömt" nämna att huvudströmbrytaren bara gick att vrida till "halvt till". Den får kontakt men stannar inte i läge. :huh:
Ja, ja, genom att stå och hålla på brytaren med ena handen kunde jag börja laborera med elfunktionerna med andra handen.
Funktionen som får sågbladet att vända och börja hissas upp styrs av en givare på kolven. Genom att justera ner denna fick jag sågen att vända tidigt och gå uppåt, men den stannar inte i övre läget. Bandet fortsätter att gå och hydraulpumpen trycker på mer uppåt. Om detta bara är en justeringsfråga, om microbrytaren är dålig eller om den förhållandevis komplicerade mekaniken som manövrerar brytaren fortfarande kärvar vet jag inte. Har plockat ner, rengjort och smort upp en del av mekaniken men är inte riktigt säker ännu på hur det är tänkt att fungera, men genom att peta på brytaren med en skruvmejsel kan man få sågen att stanna som det är tänkt, så det problemet går säkert att lösa också.

Börjar titta på geringsfunktionen. Går nu mycket trögt att vrida sågen. Maskinen står i en lokal med låg takhöjd och på tok för lite plats, men "jag ska bara...". En tross runt en takbalk, en annan runt såghuvudet och ett lyftblock där emellan. Med hjälp av spett, träklossar och mycket lirkande lyckas jag få lös hela svängbygeln med såg, bordet och hela styrskåpet på.

Bild

Klart grisigt här under med både en del fett, rost och en massa vatten. Lyckas flytta runt chassit så pass mycket att jag kan sänka ner hela härligheten på golvet trots att de två enheterna sitter ihop med diverse elkablar i en 10 cm grov kabelhärva.
Med ännu mera våld lyckas jag dela mellan svängbygeln och bordet. Här var det ännu grisigare och rostigare...

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Stridis2 (trådstartaren)

#2 » 19:05:48, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då har man alltså lyckats få av axeln från både chassit och sågbordet. Problemet är att svängbygeln ska rotera runt axeln. Just nu är dessa två en homogen enhet. :sad:
Jag har brukat mer våld än vad som är hälsosamt men ändå inte lyckats rubba den en millimeter. Frågan är hur jag bör gå vidare med det hela. Skulle med en hel del arbete gå att skruva bort sågbygel, elprylar och annat så man får svängbygel och axel lös. Sätta upp dessa i en 100-tonspress och trycka.
Nästa alternativ är att gå lös med skärbrännaren. Tyvärr så har jag inte skaffat nya gassvetsprylar efter att jag hade inbrott i verkstaden, men jag har en skärbrännare med gasol och syrgas som jag kan värma med.
Tredje alternativet är med induktionsvärmare. Tyvärr har jag ingen själv så det får man låna.

Ska jag sätta upp bitarna i press har jag ingen möjlighet att värma med gas samtidigt, möjligtvis om jag kan låna en induktionsvärmare. :sad:

Om man ska värma, är det snällare mot axeln med induktion jämfört med gas? Bör man värma axeln eller gjutgodset till svängarmen? Som syns lite på bilden nedan så är gjutgodset så tunt på vissa ställen att det nästan fallit bort, så det finns en möjlighet att komma åt att värma axeln mellan lagringarna. Är detta effektivare?
I mina barnaår såg jag en smed som skulle bränna bort en axel från en elmotor för att ta vara på remskivan, men medan han värmde så sprack remskivan pga att axeln utvidgade sig av värmen. Finns det risk för något sådant här?

Som syns lite svagt på bilden nedan så satt det en låsring i den ändan av axeln som är mot muttern, precis under svängbygeln. Detta antyder ju att axeln ska upp genom bygeln. Vet inte om låsringens enda funktion är att förhindra axeln att komma fel vid monteringen. Tycker både sprängskissen och verkligheten antyder att axeln ska kunna röra sig på båda håll genom bygeln.

Bild

För att förtydliga lite så satte jag fyra röda prickar vid de ytor i svängbygeln som axeln nu sitter fast i.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Draco

#3 » 07:42:13, 03-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med att brytaren inte stannar i påslaget läge kan ha med nödstoppet att göra?
Det fanns en liknande sådan såg på förra jobbet och jag har för mig att huvudbrytaren inte fastnade i tillslaget läge när det var nödstopp?
Kan minnas fel för vi bytte även brytaren en gång då den var trasig inuti, någon plast grej som gått av.
Kommer inte ihåg felsymtomen riktigt då det är några år sedan.
Även på den sågen fastnade låsbulten och bordet till vinklingen ibland, men det brukade räcka med wd40 och juka fram och tillbaka så släppte den.
Din såg har nog fastnat lite värre.
Hoppas att det kan hjälpa.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693

RoXa

#4 » 08:43:26, 03-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade också testat med rostlösare först. Tejpa ett varv runt flänsen så att du får en liten skål runt axeln och tappa upp ett bad av rostlösare. Värmer du lite försiktigt på gjutgodset så kanske vätskan börjar vandra neråt.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

QV_

#5 » 10:34:49, 03-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ingen ugn att lägga den i.

Om det nu är som TF (tror jag det var) säger att vattnet i rosten är det som går bort när man värmer så borde något dygn eller kortare i 150-200 grader koka bort det mesta som en första uppmjukning.
Inget jag provat själv, men skulle kunna vara ett alternativ när det gäller saker i denna storlek där man inte har råd att köpa in en induktionsvärmare.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 13:00:29, 03-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Draco: Nu ligger sågen ner (med elskåpet nedåt) så jag har svårt att kolla, men det gick in några klena trådar till huvudbrytaren, plus givetvis sex grova. Ska kolla mer på detta när det mekaniska är fixat.

Tog mig lite tid i förmidags. På med skärbrännaren med ganska snäll låga som flyttades hela tiden. Rödglödgade både övre och nedre glidlagringarna. Efter en del masserande med släggan började axeln röra sig uppåt. När jag fått upp den så pass långt att hela lagerytan var över gjutgodset såg jag att där var skärskador i axeln. Filade bort dessa och kunde knacka ner axeln genom bordet, så nu är den lös.

Nu har sakerna svalnat av så jag förhoppningsvis kan inspektera skadorna närmare. Dels verkar axeln vara lite krökt. Vet inte om den har blivit det efter min misshandel eller var så tidigare.
Dels har den gängade änden där jag slagit blivit lite stukad så jag kan inte gänga av muttern.
Ska se om man kan rädda axeln med en gängfil eller om man behöver tillverka en ny.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 22:39:30, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, med axeln ute kollade jag lite snabbt med gängtolk. Stigning på 1,5. Skjutmåttet sa ungefär 24 mm. Jaha, M24*1,5, inte helt ovanligt. Körde hem till en bekant som har mycket gängprylar, men vi får inte på hans snitt. Svarvar ner änden på den stukade axeln men får ändå inte på snittet. Jag gnetar på med gängfil i närmare en timme innan jag fått fram så pass bra gänga att jag kan skruva av muttern för hand. Provar då muttern mot en tapp, men den glappar ordentligt på tappen. Italienarna har alltså använt en egen hittepågänga, något i stil med M24,5*1,5! :uupps:
Ja, ja, prylarna är i alla fall funktionsdugliga, och min handfilade gänga används bara vid montering. När prylarna sitter där de ska så är den handfilade delen under muttern.
Efter lite putsande så gick axeln precis lagom trögt genom hålet i chassit och får väl anses som färdig.

Bild

Här var en ganska förståndig konstruktion. Låsringen på axeln gör att man kan sätta ner axeln i chassit för att sedan kunna montera svängbygel och bordet. När väl dessa är monterade så behövs inte låsringen, men ur servicesynpunkt var det mycket snällt att de satte den där.
Eftersom prylarna varit ganska fastrostad så ville jag inte utsätta mig och sågen för detta igen. Rengjorde alla glidytor, både mot axeln och mellan chassi - svängbygel - bordet och fettade in dessa med entreprenadfett.
Det var omöjligt för mig att lyfta sågen balanserad så den lutade illa. Var ganska tungt att låta den hänga lagom långt ner i fel vinkel för att sedan för hand lyfta upp den så den kom rätt på axeln, men efter lite trixande gick det.

Bild

Då återstår bara att montera ny O-ring i toppen av axeln, lyfta på bordet, lirka detta på plats samt spänna fast det med en ensam insexskruv i toppen av axeln för att det ska börja likna en såg igen.

Bild

Lite bonusbilder inifrån elskåpet. Förvånansvärt att en så pass enkel pryl som en kapsåg ska behöva så här mycket prylar, inklusive en liten dator! :uupps:

Bild

Bild

Bild på den elmanövrerade huvudströmbrytaren Draco förutspådde.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#8 » 10:50:39, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om det var korrekt att fetta in alla glidytor? Dels tycker jag sågen är lite tung att vrida, men värre är att den inte låser stenhårt heller. :sad:
Jag får se om detta blir något problem framöver. I så fall är det bara att lyfta av bordet och lyfta svängbygeln lite så kommer man åt att rengöra. Den som lever får se...

Dagens glädjeämne är att i går så ringde det en kille från skolan som hade haft sågen tidigare. Han hade hittat fyra nya sågband i en låda och undrade om jag ville ha dem. Annars skulle de slängas. Det blev alltså en resa till Halmstad idag igen. :mrgreen:
Tror jag har fler band sedan tidigare. Köpte för ett halvår sedan en stor laddning olika band i blandade längder på auktion. Borde inventera dessa, lägga undan de som passar mina sågar och försöka sälja resten. Ja, ja, mycket man borde göra och lite tid.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#9 » 11:17:58, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PLCstyrd såg är ju hard core :thumme:

Troligen har PLCn haft en kapsling som försvunnit under åren.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 22:10:18, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar faktiskt inte ha varit någon kapsling på PLC:n. Tittar man till vänster om kortet så ligger detta dikt an mot reläerna, så där finns ingen plats. Längst till höger finns ett antal lysdioder som indikerar in- och utgångar.

Nu har jag plockat ner den konstiga mekaniken till övre gränsläget. Inuti armen så fanns det en gummibussning som skulle komprimeras när sågen går upp. Vet inte om gummit blivit hårt på gamla dar, om mircobrytaren är sliten eller det bara är en känslig konstruktion, men nu fungerar den i alla fall, även om det var lite kinkigt att justera in läget.

Däremot har jag fått ett annat problem. När sågen vänder och börjar lyftas av hydraultrycket, når toppstoppet och stängs av. Då försvinner hydraultrycket till sågen så denna sjunker pga gravitationen. Jag är nästan helt säker på att jag hade hydraultryck som höll upp hela tiden innan. Hydraulaggregatet går i alla fall hela tiden från man slår till huvudströmbrytaren tills man slår av denna igen.
Känns som jag är i akut behov av manual med el- och hydraulschema för att komma vidare i den här problematiken. Tyvärr har jag inte lyckats hitta något sådant ännu trots letande. :sad:

Några bilder på hydraulsystemet om någon har någon idé på vad som kan strula eller hur jag fortsätter felsökningen. Först kolven som lyfter sågen. På denna sitter en elventil.

Bild

Därefter på hydraulaggregatet. Översta elventilen styr skruvstyckets klämcylinder, den nedre styr sågens höj- och sänkfunktion.

Bild

Nästa fundering jag har gäller kylvätska. Jag har fortfarande inte någon varmverkstad så på vintrarna blir det minusgrader där inne. Vattenbaserad skärvätska fryser, i alla fall den modell jag har just nu. Kan man blanda i glykol i skärvätskan? Funkar det att köra på vanlig olja? Jag har en del Handels 32 hydraulolja, men även om den är lite tunnare än 46-oljan så är den klart tjockare än vattenbaserad skärvätska. Eller finns det andra lösningar? Bara att bita i det tjuriga äpplet och tömma maskinen varje höst och inte använda den på fyra månader?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 22:35:02, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är så att sågen fungerar som det är tänkt, bara det att jag får spänna fjädern som hjälper till att lyfta upp sågbygeln lite så sågen inte sjunker av sig själv?
Ta i handtaget och dra ner sågen precis över det som ska sågas, tryck på knappen så sågen går ner och vänder. Därefter går sågen upp igen till inställt övre ändläge för att där stänga av sig själv och bli kvar tack vare fjädern. Lätt att dra ner till nästa sågning.
Tål att tänka på... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

rospigg

#12 » 18:45:29, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En säljare av stål hade glykolvatten i sin kallsåg som stod i ett kallt skjul året om.
Det funkade kalasbra även utan skärvätska.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stridis2 (trådstartaren)

#13 » 08:34:56, 09-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack för den infon. Vore ju jättetråkigt om sågen frös itu...

Efter att ha pillat en del till konstaterade jag att sågen troligen fungerar som det är tänkt. Efter att ha spänt fjädern lite så stannar sågen uppe efter avslutad kapning men är lätt att dra ner till startposition. När man bryter huvudströmbrytaren så låses sågen i befintlig position hydraulisk så det inte ska vara någon risk att den faller ner och skadar något.
Det enda elektriska som stör mig nu är att hydraulpumpen går nonstop när man slår på huvudströmmen. I mitt tycke borde den stängas av efter några sekunder. Jag pratade med en av lärarna som använt sågen tidigare. Han sa att de bränt två pumpar tidigare men denna hade hållit i två år nu.

Tog och återmonterade kapslingen på elskåpet. En kanske inte helt viktig bild men bara för att inlägget ska vara lite bildande:

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Draco

#14 » 09:41:08, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag minns av sågen på förra jobbet så gick hydraulpumpen hela tiden, startade direkt när man slog på säkerhetsbrytaren.
Och precis som du beskriver med höjning och sänkning av sågbladet vill jag minnas att även den fungerade, så det är nog i sin ordning på din såg.
Vad jag vet byttes ingen hydraulpump på den sågen på de 17år jag jobbade där.
Däremot byttes kylvattenpumpen någon gång, men det kan nog bero på att den pumpade spånar en och annan gång.
Elskåpet och såg delen ser väldigt lik ut men sågbordet ser mindre ut på din såg.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693

Stridis2 (trådstartaren)

#15 » 23:11:20, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gjort en häxbrygd till skärvätska. Hade en del färdigblandad, men den hade möglat till stora tjocka klumpar och var riktigt äcklig. Vet inte om min blandning fungerar eller blir katastrof, men jag tog ca 0,5 liter koncentrerad skärvätska (som ska blandas 1:25), 1 liter glykol och kanske 8 liter vatten. För att förhindra mögel så kryddades det hela med kanske en tesked kalciumhypoklorit, det som brukar säljas som chockklor till pooler.
Nu har blandningen stått i en vecka utan att ha exploderat, få se om det rostat hål i tanken innan månadsskiftet... :djaevul:

Spolningen fungerade lite si och så. Lite dåligt tryck på det främre munstycket, plus att slangen läckte, så jag hade en fin stråle utanför maskinen. Men slangen var tillräckligt lång så det var bara att korta den två cm, värma i varmvatten så jag kunde kränga på den på nippeln igen och sedan var det klart. Ja, givetvis hade jag renblåst munstycket innan. Så nu fungerar detta också.

Längdanslaget har också fått sig en omgång. Redan när jag fick hem sågen tröttnade jag mycket fort att slå i detta som stack ut. Det består av ett rundjärn som är instucket i ett vågrätt hål i sågbordet och låst med en låsskruv uppifrån. Kan säga som så att det gick åt en del våld att få lös detta...
Men märkena efter rörtången är bortputsade, gängorna rensade och allt är frid och fröjd. För att minska risken för att det fastnar likadant igen tryckte jag in en laddning entreprenadfett både i stångens hål och låsskruvens. Håller förhoppningsvis skärvätskan ute ett tag i alla fall.
Anslaget består av det undre rundjärnet med skala, en fyrkantig järnbit som man klämmer om undre rundjärnet samt ett övre rundjärn som låses i fyrkantsbiten med en låsskruv. Tyvärr stämde inte skalan riktigt när jag satte ihop bitarna, men det är ju "bara" att lossa låsskruven för att justera övre rundjärn. Men det krävdes än en gång skärbrännare och rödglödgning innan nämnda låsskruv lossnade. Men nu är även den uppsmord med entreprenadfett.
Såg först nu när jag infogade bilden nedan att jag inte monterat detta som när jag köpte maskinen. Dels har jag satt skalan vågrätt. Lätt att läsa av, men det kommer nog att bli skitigt av skärvätska. Ska nog rotera skalan. Dels så har jag roterat fyrkansbiten ett halvt varv. Innan satt låshandtaget bakåt, nu sitter det framåt. Jag tror detta blir bättre. Ska inte vara ivägen för något men lättare att komma åt när man ska spänna fast. Ja, ja, tiden får utvisa hur det fungerar, och är det inte bra är det lätt att vända...

Bild

Nu trodde jag att det bara var fotpedalen kvar att fixa innan sågen var färdig. Pedalen hade fått en del stryk. Dels var främre delen av bottenplattan avbruten så hela pedalhuset ville tippad framåt när man trampade istället för att bara pedalen skulle gå ner. Dels var toppen avslagen så plastflänsarna som skruvarna skulle ligga mot var borta. Båda dessa fel hade gått bra att laga, men mycket pyssel som tagit lång tid, så det slutade med att jag beställde en ny pedal istället. Få se om det var ett klokt beslut när den kommer... :vissla:

Men så råkade jag titta på bilden i mitt förra inlägg. På sidan av elskåpet sitter en skylt med vilket tandavstånd som rekommenderas till vilken materialtyp. Skylten var bockad så den stack ut från skåpssidan och såg allmänt anskrämlig ut. Den hängde bara i två skruvar i motstående hörn. Tänkte först trycka dit två skruvar till, men efter att ha plockat av skruvarna såg jag att hela skylten har varit limmad (troligen självhäftande) mot skåpet. Rengjorde och tog bort alla gamla klisterrester. Hade tyvärr ingen bra dubbelhäftande tejp hemma men ska tigga till mig ett par bitar i snartid.

Så nu böjar sågen i alla fall närma sig klar, bara skylt och fotpedal kvar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se