Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Stridis bandsåg, Pedrazzoli Brown SN270/SI

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

doc2

#16 » 16:30:47, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nu har jag gjort en häxbrygd till skärvätska. Hade en del färdigblandad, men den hade möglat till stora tjocka klumpar och var riktigt äcklig. Vet inte om min blandning fungerar eller blir katastrof, men jag tog ca 0,5 liter koncentrerad skärvätska (som ska blandas 1:25), 1 liter glykol och kanske 8 liter vatten. För att förhindra mögel så kryddades det hela med kanske en tesked kalciumhypoklorit, det som brukar säljas som chockklor till pooler.
Nu har blandningen stått i en vecka utan att ha exploderat, få se om det rostat hål i tanken innan månadsskiftet... :djaevul:


Kom på ett annat poolmedel som kanske lämpar sig bättre än hypoklorit. Blir ju säkert oxiderande det.
Algmedel är effektiv i låga koncentrationer. Om jag minns rätt är den även baktericid i lite högre koncentration. Till poolen är det något som 20 ml/kubikmeter vatten. Samma medel används även till konservering av vatten i vattensängar. Fritt från minnet är det där någon tesked som ska tillsättas en gång i halvåret.

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor



Stridis2 (trådstartaren)

#17 » 20:44:34, 22-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad består algdräpare av? Jag tog första bästa jag hittade (Folkpools) och kollade säkerhetsdatabladet. Detta var, om jag förstod det hela rätt, också baserat på klor, dock en annan form än hypokloriten. Men väl upplöst i vatten borde de bli ungefär lika aggressiva (vid samma mängd fria klormolekyler)? Inte vet jag, men nog tycker jag att det borde vara så... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

doc2

#18 » 11:39:51, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev jag ja ju tvungen att googla lite.

Klor i namnet betyder ju inte nödvändigtvis att den vill släppa ifrån sig denna klor.

Säkerhetsdatablad Algdräp poolklubben:

https://cdn.starwebserver.se/shops/pool ... 1465289929

Kontentan: detta är skadlig för vattenlevande organismer och alger (!)
Den är ögonirriterande i koncentrerad form men uppenbarligen lämplig att bada i i utspädd form.
Det är inte klassad som hälsoskadligt.

”Förtäring av större mängder produkt kan orsaka obehag eller försämrat allmänläge.”
Inte oxiderande.
Inte reaktiv.

Vill man döda vartannan råtta inom 24h(LD50) måste man få i de ca 2g /kg råtta. Dvs 4 g koncentrerad ämne per råtta.
Produkten säljs 10% och användas 20ml/1000l Dvs råttan måste få råttan att dricka ca 2000l vatten med medlet i användningskoncentration för pooler.


Information från någon keminasare i öst:

https://se.simo-chemicals.com/water-tre ... amine.html

[…Funktion:
Termostabilitet, skjuvmotstånd. Inte känslig för PH. Blandas med vatten i vilken proportion som helst.]
[…Syfte och fördelar: […]

3. Används i stor utsträckning som anti-svällmedel, borrsmörjmedel, lera-kontrollmedel och flodmedel för avloppsrening i oljesamling
[…]
5. Det kan användas som biocid i kylvattensystem. Det kan döda eller begränsa alg. Det är det mest effektiva slimkontrollmedlet.
…]

För mig låter det som att det är rätt produkt för ändamålet. Lätt tillgängligt i form av just algmedel till pooler men verkar användas brett inom kemin.
Lämplig användningskoncentration i skärvätska måste man nog avgöra själv. Kanske 1 tsk per 20 l dunk??

Blir intressant men praktiska recensioner framöver.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

nimrod_pro

#19 » 15:10:40, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars så hindrar en blandning på minst 25% propylenglykol mikrobriell tillväxt. Hur det spelar med skärvätskan vet jag dock inte :)
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#20 » 19:30:17, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Annars så hindrar en blandning på minst 25% propylenglykol mikrobriell tillväxt. Hur det spelar med skärvätskan vet jag dock inte :)

Hmm, om nan får glykol i motoroljan så skär motorn.... kanske funkar riktigt bra i skärvätskan? :mrgreen:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#21 » 20:50:49, 23-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rospigg berättade tidigare i tråden om en stålsäljare som använde rent glykolvatten framgångsrikt. Största anledningen till att jag öste i skärvätska var för att förhoppningsvis öka korrektionsmotståndet mer än med bara glykolen.
Jag får försöka komma ihåg att kolla efter rost och alger. Det är inte speciellt svårt att rostskydda om det börjar äta eller att rensa tank och pump om det börjar växa konstiga saker. Däremot är det ganska tråkigt om något fryser itu.

Nu har jag ingen bild på detta, men min lilla bandsåg har en roterande stålborste som ligger mot bandet efter sågstycket (plus givetvis kylvätskepump). Misstänker detta är för att borsta bort sågspån. Den här har inte något sådant, däremot finns ett munstycke precis innan den bakre klingledaren. Gissar det är tänkt att man ska ha bra flöde på detta munstycke för att skölja bort spånen istället. :klia:
I så fall är det ännu viktigare att ha fungerande kylvätskefunktion på sågen. :idee3:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#22 » 15:14:50, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fotpedalen var trasig när jag köpte sågen. Hade först tänkt laga den, men när jag såg priserna på nya pedaler så blev det en sådan istället. Säkert inte yppersta kvalité, men med tanke på att jag tror man oftare startar sågen med handknappen än med pedalen så duger den säkert ypperligt för denna tillämpning även om jag verkligen inte hade velat arbeta med denna pedal vid en kantpress 8 timmar om dagen. Då ska det vara en helt annan konstruktion.
Här är både gamla och nya pedalerna på bild.
Bild

Här syns hur överdelen på gamla pedalen är skadat. Skulle man gjort en mer seriös lagning än silvertejp runt hela pedalen så hade det varit ganska mycket pilleri för att få det bra.
Bild

Sista lilla saken jag retade mig på. Satt en skylt på sidan av elskåpet som såg verkligen tråkig ut. Tog loss och riktade plåten, rengjorde från gammalt klister och monterade den med superdunder-dubbelhäftande tejp samt med de två original skruvarna. Inte för att skylten behövs, men det ser trevligare ut än det gjorde på t.ex. bilden i inlägg #13.
Bild

Nu tror jag att sågen är ganska färdig. Längdanslaget kan förbättras, men det blir troligen inte förrän man behöver kapa längre saker än 600 mm, eller när man monterar rullbanor permanent. Men det har jag absolut inte plats för just nu, så sågen får vara som den är ett tag framöver.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#23 » 12:29:01, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, nej, nej! Inga projekt jag har blir någonsin färdiga, inte heller detta, trots att jag skrev så i förra inlägget. :vissla:

Det har suttit en skala under bordet som visar hur mycket man gerar. Både denna och ena pilen är skadade och i princip borta. Någon som har en idé om var man får tag på en ny, eller hur man kan tillverka en själv. Om jag mätte rätt på den bit som sitter kvar så är det 22 mm mellan 10 graders indikering. Skalan har från början troligen gått från 0 till 90 grader (man kan vrida sågen 45 grader på båda håll), men hade jag fått tag på en 45-gradersskala hade det varit en bra början i alla fall.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

crjs

#24 » 22:55:26, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med pedrazzoli jag köpte en del saker till min för något år sedan. De kan säkert skaka fram skalan med.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Stridis2 (trådstartaren)

#25 » 00:01:13, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag ska göra det, bara jag hittar tid och inspiration... :vissla:
De var hyggliga med att förse mig med en sprängskiss på bordet och den kärvande ledpunkten, men någon manual fick jag tyvärr inte av dem. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#26 » 23:46:34, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade sågen i bara fyra månader innan den la av. Skulle kapa någonting i vintras men den vägrade starta. Tänkte (eller rättare sagt hoppades) att det bara var något som fryst fast, men för någon månad sedan fungerade den fortfarande inte.
Jag borde ha arbetat på stallängetaket, men efter ett evigt småregnande, som ibland har avbrutits av en störtskur, ville jag hålla mig inomhus istället så jag började titta på sågen. Ja, egentligen hade jag börjat för någon månad sedan. Tänkte jag ville känna på hydraulpumpens motor om den gick runt. Efter en hiskelig massa pillande lyckades jag få av alla fyra skruvarna till fläktkåpan bara för att konstatera att jag inte fick plats att lyfta av kåpan. Jaha, då måste jag ha ut hydraulaggregatet. :sad: Tröttnade så sågen fick stå tills idag.
Som synes på bilderna nedan är det ganska trångt, men det var inte så svårt som jag var rädd för. Hela aggregatet sitter på en vinkelplåt som är skruvad med fyra muttrar i bakstycket av maskinen. Det var till och med så bra att skruvarna är svetsade fast i maskinsgtativet, så med två långa 1/2"-förlängare gick det att komma åt. Sedan bara dra ut hela aggregatet.
Bild
Bild

Väl ute var det enkelt att lyfta av fläktkåpan, lossa fläkten och känna på axeln med en polygrip. Axeln gick att vrida knappt ett kvarts varv, och sedan låstes den helt. :uupps:
Men för att göra en lång historia lite mindre lång så visade det sig att det hade kommit in fukt i övre lagret i motorn så detta var stumt. Motorn såg helt oanvänd ut inuti och undre lagret kändes bra. Jag hade till och med några lager hemma som passade så allt är hopmonterat nu, aggregatet på plats och sågen fungerande. :hurra:
Läraren på säljande skola hade berättat för mig att de hade haft två pumphaverier (men han menade troligen elmotorer till pumpen eftersom motorn såg ny och bytt ut). Kan ju ha berott på att de fått in vatten lite då och då så de fått samma problem som jag... :klia:

Njaeee, sågen var inte riktigt fungerande. Som jag berättade i inlägg #10 så var mekanismen till övre automatiska stopp inte helt OK. Nu ville den inte alls fungera. I denna konstruktion finns en gummibussning som ska komprimeras när sågen når toppen. Denna är numer så hård att det inte går att trycka ihop någonting. Det är alltså den ljusa bussningen längst ner till höger i bilden nedan jag pratar om.
Bild

Finns det någon som kan göra en sådan till mig, alternativt tipsa var man kan skaffa en ny? Måtten ska troligen vara 20 mm innerdiameter, 35 mm ytterdiameter och 20 mm hög. Jag ska maila till Pedrazzoli Sverige men är inte säker på att de har reservdelar till en så här gammal såg.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#27 » 00:01:12, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett fulmeck kan ju vara att kapa den på mitten
minska bredden
lägga dit några tjocka O-ringar så får du kanske några mm "komprimering" om det räcker.
Om det nu är på den ledden som komprimeringen skall ske....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#28 » 23:41:16, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det, fick du igång sågen igen?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#29 » 22:28:10, 27-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ooops, har jag glömt uppdatera här??? Shame on me! :generadsmily:

Jodå, jag kontaktade Pedrazzoli Sverige och frågade om pris på både gummit, skalan som visar hur mycket man gerar samt de två pilarna som pekar på skalan.
Gummit gick på 310 kr, pilarna 16 kr och drivnitar 1 kr / st, allt ex moms. Tyckte gummit var dyrt jämfört med vad man får, men strunt samma. Beställde allt, plus skalan trots att jag inte fått pris på denna. Men pilarna var ju inte så dyra så då är nog skalan i samma prisklass trodde jag. Gissa om jag höll på att smälla av när fakturan kom. 480 kr! :uupps: Fortfarande utan moms...
Ja, ja, det är ju ändå bara pengar.
Gummit monterat så sågen funkar bra nu. Har inte tagit mig tiden att få dit skala och pilar, får borra nya hål till nitarna och bearbeta lite i gjutgodset eftersom inget stämde mot de gamla, jag fickr två olika modeller på pilar (ingen som den gamla modellen som suttit där) och skalan var också lite annorlunda.

Som jag skrev tidigare så prövade jag att göra en häxbrygd till skärvätska. Tyvärr fungerade den inte utan det blev en massa tjock äckel-peckel-klump-sörja. Lyfte ut sågen i somras igen och tvättade ut alltihop med hetvattentvätten.
Har numer monterat en kulventil istället för plugg i botten av tanken. Då har man möjlighet att tömma efter var gång man använt sågen. Tyvärr inte helt tom, men bättre än inget.

Där är ungefärlig status på sågen just nu. Jag är mycket nöjd med den. Ligger fullt i klass med sågar jag provat i 100.000-kronorsklassen (nu har jag bara hittat ett gammalt pris på min såg. Det låg på 5.500 USD). Det finns dock två saker jag inte är riktigt nöjd med. Dels skruvstycket. Suveränt att kunna lossa en spak och flytta spännplattan hur långt in eller ut man vill utan att behöva skruva på en ratt 378 varv. Men i vissa lägen hade jag önska att kunna spänna fast objektet helt innan jag börjar såga. Här är hydraultryck som spänner fast när sågen startas. Men detta system är kanon när man sågar raka prylar och har rullbana på båda sidor. En annan fördel är att man kan flytta spännplattan i sidled och ha på båda sidor om bandet.
Den andra saken jag inte är helt nöjd med är bordet. Eftersom sågen är vridbar för att kunna gera men bordet är fast så sågar man ett spår i bordet för varje vinkel man sågar. Det betyder att närmst anhållet så är bodet helt söndersågat. Inte bra om man sågar små detaljer. En mycket bättre lösning är att ha ett runt bord som roterar med sågen. Då blir det bara ett spår som vrids med när man vrider sågbygeln.

Vi kan väl inte ha ett helt bildfritt inlägg? Är det någon som tror mig om jag säger att jag inte är helt förtjust i att såga med vinkelslipen? :mrgreen:
Ett maskinstativ på några hundra kg som fick smaka på sågen. Var på yttersta nudden att jag lyckades få plats med detta och lirka in mellan sågband, sågbygel, elskåp och skruvstycket. Men skam den som ger sig...
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#30 » 23:55:27, 27-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt o höra den är i drift :-)

Men jäkla vilket riggning! Måste vara på första plats :lmao:

Kul o ha svängrum inomhus.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PeterR och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se