Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpa sajo UF54 --> Abene VHF3 = Värnamo U1

72 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Mattias Petterson

#61 » 21:55:14, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju ut som ett hemmabygge där bak vid dragstången, kanske har stått nära en vägg så dragstången inte kunde dras ut.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



marcusw (trådstartaren)

#62 » 23:35:25, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Ser ju ut som ett hemmabygge där bak vid dragstången, kanske har stått nära en vägg så dragstången inte kunde dras ut.


Min tanke också. Men färgpassningen mellan det som ser hembyggt ut är 100% med maskinen så det kan vara gjort på fabrik.
Skall försöka montera ur dragstången och se vad som verkar vettigast. Kan ju vara så att den är lätt att ta bort med rätt verktyg.
Bara lite orolig att ha sönder nått när allt är gammalt och sitter fast, vågar inte ta i någonstans.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#63 » 01:45:50, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Får duga tills jag kommer till skott om hur det skall bli, inget material är direkt billigt idag och att behöva köpa det i minst 6-meterslängder....

Bild
Ser ut, och känns som, att denna dragstång absolut skall sitta kvar också när vertikalhuvudet används. Säkert därför horisontella dragstången inte sticker ut alls ur spindeln framtill. Får nog göra en dummy och centrera upp stången.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#64 » 03:09:27, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Dummy. Sätter sig riktigt bra med kona i mjukt aluminium.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#65 » 07:38:20, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Jag trodde såna här spindelhus skulle vara fulla med fett, ser eller känns iaf. inte särskilt slitet ut även om det inte syns med min gamla mobilkamera.
Sitter 2 smörjnipplar, gissar att det skall vara någon typ av kullagerfett och inte entreprenadfett.





Bild
Vertikalspindeln är kanske extrautrustning och finns inte med i min manual.
Annars kunde man ju läst sig till vilket fett som det skulle vara, på 80-talet iaf.

Bild
Känner faktiskt inte till någon av de här produkterna, men jag gissar att den första kolumnen "way lubricant 68" går att byta ut mot vanlig standard gejdolja.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

tortap

#66 » 09:31:04, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shell T är väl Tonna 68 så den finns ju att få tag i. En vanlig gejdolja.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

marcusw (trådstartaren)

#67 » 10:50:47, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Shell T är väl Tonna 68 så den finns ju att få tag i. En vanlig gejdolja.


Jo jag tror det också. Har en dunk gejdolja ståendes, vet folk som kört med motorolja i 30 år och det har också fungerat bra, viktiga är nog att man oljar ofta.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#68 » 11:01:07, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag ringde Storebro industrier eftersom dom säljer delar till Värnamo, tänkte om det fanns en mer detaljerad manual att köpa, typ "servicemanual 750 sidor" , fanns inte men en trevlig herre sa att vanligt smörjfett av hög kvalitet fungerar utmärkt i vinkelväxlar som har så låga hastigheter. Så jag får väl köra samma fett som till min antika grävmaskin.

Dock glömde jag fråga hur mycket en sådan här vinkelväxel skall fyllas upp, inte hittat nått direkt genom att googla heller.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

jörgen.ottosson

#69 » 21:44:03, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska aldrig "fylla" något med fett. För mycket fett ger varmgång = fett som "rinner bort" = sämre smörjning och att fettet bryts ned i förtid. (pga värmen)

Med detta i åtanke kan man tänka så här....
Något som går/snurra långsamt kan inte bli så varmt och därför gör det mindre om det finns "för mycket" fett där.
Desto högre varvtal/hastighet som något rör sig så ökar risken för att det bildas värme när fettet "vispas runt" i rörelsen.....viktigare att man inte fyller för mycket.

Min åsikt är att den mängd fett du har i spindelhvudet på bilden är ganska rätt, möjligen något i överkant mycket fyllt ( de klumpar som hänger här och där är "överskott" som inte till för något annat än att ev. kastas runt och skapa värme) det viktiga är att fett finns i lager och att kugghjul är infettade, och att fettet är "färskt" inte uttorkat och gammalt.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

marcusw (trådstartaren)

#70 » 08:30:08, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Man ska aldrig "fylla" något med fett. För mycket fett ger varmgång = fett som "rinner bort" = sämre smörjning och att fettet bryts ned i förtid. (pga värmen)

Med detta i åtanke kan man tänka så här....
Något som går/snurra långsamt kan inte bli så varmt och därför gör det mindre om det finns "för mycket" fett där.
Desto högre varvtal/hastighet som något rör sig så ökar risken för att det bildas värme när fettet "vispas runt" i rörelsen.....viktigare att man inte fyller för mycket.

Min åsikt är att den mängd fett du har i spindelhvudet på bilden är ganska rätt, möjligen något i överkant mycket fyllt ( de klumpar som hänger här och där är "överskott" som inte till för något annat än att ev. kastas runt och skapa värme) det viktiga är att fett finns i lager och att kugghjul är infettade, och att fettet är "färskt" inte uttorkat och gammalt.


Tack för ett informativt inlägg ! Då vet jag hur jag skall göra och varför.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#71 » 10:37:27, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu har jag kört med öppna serviceluckor och det är tydligt att övre nippeln förser övre lagringen som sedan skvätter ner och slungar ut fett. Nedre nippeln förser endast nedre lagringen. Fyllt på ordentligt, kört maxvarv, och tagit bort överflödigt, kört med rosa Oilkey 500-XP och INTE sprayburken på bilden. Kommer fylla 1 pump var 20e timma ca och 1 gång per år öppna luckorna och ta bort allt bortslungat på sidorna.



Bild

Ny matarkabel med handske och lite uppstädning, förhållandevis enkelt elsystem. Den dagen den sorgen.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

haraldj

#72 » 18:23:36, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer att få mycket glädje av den här maskinen! Jag har själv en U1 Duomill, dvs det sitter en till motor i bommen som driver en separat vertikalspindel. Det enda problemet jag har är att fram/backomkopplaren för bomspindeln sitter direkt i elskåpet. Värdelöst när man ska gänga... Du skrev någonstans att du skulle få en manual av säljaren. Om du har fått det så är jag intresserad av en kopia på elschemat eftersom jag vill flytta fram/backomkopplaren till det lediga hålet i manöverpanelen på knät.

Det ligger en manual till U1 i Maskinistens filbibliotek, men kvaliteten är ganska dålig, särskilt på ritningarna.
haraldj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:47:34, 30-03-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svarvning med deValliere H140, Harrison M350, VMA U1


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se