Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpråd harrison fräs

50 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

emilar3 (trådstartaren)

#46 » 14:23:17, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va och tittade på abenen idag såg skaplig ut en vhf 2 med nr 588 tillverkad enligt mina papper 1952. Finns info på lathes.com. blev inget köp då kilarna såg lite medtagna ut x axeln var var värst såg bra ut på ena sidan och nästan slut på den andra sidan. Inge bra. För kilarna går väl längs hela gejdrarna och bordet är ju 1 meter långt. Och att göra en ny kil är väl inte billigt.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.



emilar3 (trådstartaren)

#47 » 21:08:32, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst märks det att man är nybörjare. En fråga är det koniska kilar på Abenen? Jag som trodde att det var pararella kilar som man justerade med skruvarna från sidan genom att trycka kilen in mot mitten av maskinen( hoppas någon fattar :klia: ). Jag tittade på en thiel fräs
för länge sedan och som synes hade pararella kilar tror jag. Men såg något om koniska kilar på en svarv och undrar nu om även ABENE har eller hade koniska kilar.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

Emils Garage

#48 » 21:08:33, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, fick du reda på vad de va för kona? Ja ringde precis på en abene som säljaren säger att de sitter mk3 kona på. Blir också lite fundersam om de stämmer :)
Emils Garage
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:51, 17-09-2022
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene vhf3
Köping S7C
Torshälla sv150
Haas universalslip

Mattias Petterson

#49 » 22:06:13, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tidiga hade morse kona
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

smv

#50 » 10:14:37, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tidigaste som även hade motorn ovanpå överkroppen hade såvitt jag förstått bara MK4. De senare modellerna tillverkades både med MK4 och ISO40 som ett kundval.
Ska inte ta gift på att de inte fanns med MK3 men jag har aldrig sett någon. Gissar att säljaren har fått det om bakfoten.
Och ja, det är koniska kilar i både X och Y.

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se