Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Byte hjullager Pelarborr Arboga G2508

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

pippispappa (trådstartaren)

#1 » 23:57:51, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en pelarborr som har missljud jag förknippar med dåliga hjullager. Har tidigare ingen erfarenhet att skruva på verkstadsmaskiner men tänkte ge detta ett försök då konstruktionen är relativt simpel.

Däremot undrar jag om det finns någon guide eller liknande för demontering av delarna i rätt ordning.

/Pippispappa
pippispappa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:06, 14-03-2019
Maskintyp: Ej angivet



G_Hackman

#2 » 07:26:55, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har väl inte en pelarborr några hjullager. Men jag antar att du tänker på rullagren till pinolen.
I en annan tråd skrev jag följande om hur man tar ner pinolen vilket gör att man kan byta lagren. Dock för en GM2508 / GM2512 (med inbyggd matning) så det nämns olja och pinolmatningslåda vilket inte din G2508 har.

Lossa returfjädern. Töm ur oljan. Lossa pinolmatningslådan (de sex insexkruvarna på höger sida). Dra ut axeln som sänker pinolen (man får nog knacka på den från vänstersidan där returfjädern sitter lite försiktigt med en plastklubba). Pinolmatningslådan följer då med ut. När axeln kommit ur en bit kan du sänka ner pinolen (lossa djupinställningen på framsidan först). Därefter kan du dra ur pinolmatningslådan helt tillsammans med axeln.
Lossa därefter den stora muttern längst upp på spindeln och dra ut den ur pinolen.


Principen är exakt samma på din.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Fragels

#3 » 11:44:18, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla under Downloads så hittar du troligen sprängskisser som visar hur den sitter ihop.
Fragels
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:54, 24-07-2012


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se