Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Fundering om pelarborrmaskiner

42 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Fosson (trådstartaren)

#1 » 13:02:14, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är less på ClasOhlson-skrotet jag har och har under en tid sökt en bättre pelarborrmaskin.

Jag har följt lite auktioner på t.ex. Tovek, Klaravik och dom, skummar också av Blocket med jämna mellanrum men tycker priserna skenar iväg nåt helt ohemult eller så står maskinen skitlångt bort.
En gammal Arboga med sönderborrat bord landar ofta nästan på samma pris som en ny kinesmaskin från t.ex. Schuchardt :uupps:

Fundering: Är en sån ZX40 också bara kinesskrot? Eller funkar den som pelarborrmaskin? Fräsegenskaperna tror jag inte så mycket på men räcker den att borra med?
Det finns väl andra kinespelarborrar också men jag tog den som exempel.


Vad vill jag med tråden? Vet inte riktigt, kanske få lite moraliskt stöd hur jag ska tänka :klia:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.



Mattias Petterson

#2 » 13:21:13, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tydligen standard att de läcker olja och sjunker, köper du en sån ny så har du halverat värdet på den när du packar upp den, en arboga håller sitt värde
Tycker det rimmar dåligt att ersätta en dålig kinamaskin med en annan kinamaskin
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Fosson (trådstartaren)

#3 » 13:44:07, 24-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Är tydligen standard att de läcker olja och sjunker, köper du en sån ny så har du halverat värdet på den när du packar upp den, en arboga håller sitt värde
Tycker det rimmar dåligt att ersätta en dålig kinamaskin med en annan kinamaskin


Mja, Classe-maskinen kostade typ 1900:- för 10år sedan så en viss skillnad borde det ändå vara.


Oljeläckage låter inte roligt, tack för info.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Fosson (trådstartaren)

#4 » 10:50:09, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kors i taket, jag lyckades ropa hem en Arboga ändå, till skapligt pris.

Hämtar den om någon dag så det blir spännande.

Case closed.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

robin.gustavsson

#5 » 16:47:57, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fan lyckas man med det? Jag har nog försökt i 5 års tid att köpa dom flesta Arboga maskiner som dykt upp på diverse auktionssidor. Brukar alltid sluta med att dom blivit antingen för dyr eller skitdyra.

Hitta tillslut en till salu i somras som kvalade in under kategorin för dyr men den kunna jag iallafall provköra innan jag köpte den. Och jag har inte ångrat mig en sekund. Hade tidigare en bänkborr från Lidl. Vilken skillnad.

Tänk vad jag har ångrat mig att jag för en 7-8 år sedan tackade nej till att köpa en Arboga pelarborr för 1500 spänn.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Holger

#6 » 16:56:55, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Fosson (trådstartaren)

#7 » 18:59:28, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Hur fan lyckas man med det? …


Well, det enklaste är väl att gradera om skalan för när det är dyrt eller inte :vissla:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Fosson (trådstartaren)

#8 » 19:00:15, 04-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry Holger, min skoltyska är inte vad den var en gång i tiden..
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

roddjer

#9 » 13:23:32, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Också hungrat efter en "riktig" borrmaskin en längre tid. Arboga, Strands är de man hör om och som rekommenderas men finns det inte något mellanskikt mellan dessa och "kineserna"?
Har två problem. I min lilla vrå blir det svårt å få plats med många av de Arboga som dyker upp i annonser och auktioner samt att jag kan inte motivera priset på en sån i förhållande till användning för tillfället. Däremot känner jag att jag måste uppgradera mitt Wolfcraft-stativ med handhållen Bosch borrmaskin innan jag får en hjärnblödning ...
:aaargh:
Emellanåt dyker det upp lite, för mig, udda fabrikat som inte fås någon klarhet om vid Googling. Nu i skrivande stund har jag naturligtvis inget bra exempel, det enda jag kommer på är Kamasa. Såna har jag sett några gånger, remdrivna förstås, men skulle duga åt mig, men tycker ändå priset har varit/blivit högt för dem. Är Kamasa nåt å ha i borrmakinsväg?

Andra "äldre" fabrikat man kan hålla utkik efter, om än inte samma kvalite som Arboga, Strands, men högre än budget-kinesmaskinerna?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

nimbus

#10 » 15:21:46, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en arboga i verkstan och en "Rexon" pelarborr i garaget. En Asiat (korea tror jag) från 80-talet med remmar för växel. Remdrivning har sina fördelar då man kan ställa så man inte spänner remmen så hårt, vilket gör att det slirar om borret hugger. Rexon är helt ok tycker jag men kanske inte första valet om man borrar med 25mm borr hela dagarna, men det är nog inte arbogan heller
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

robin.gustavsson

#11 » 19:13:27, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Också hungrat efter en "riktig" borrmaskin en längre tid. Arboga, Strands är de man hör om och som rekommenderas men finns det inte något mellanskikt mellan dessa och "kineserna"?
Har två problem. I min lilla vrå blir det svårt å få plats med många av de Arboga som dyker upp i annonser och auktioner samt att jag kan inte motivera priset på en sån i förhållande till användning för tillfället. Däremot känner jag att jag måste uppgradera mitt Wolfcraft-stativ med handhållen Bosch borrmaskin innan jag får en hjärnblödning ...
:aaargh:
Emellanåt dyker det upp lite, för mig, udda fabrikat som inte fås någon klarhet om vid Googling. Nu i skrivande stund har jag naturligtvis inget bra exempel, det enda jag kommer på är Kamasa. Såna har jag sett några gånger, remdrivna förstås, men skulle duga åt mig, men tycker ändå priset har varit/blivit högt för dem. Är Kamasa nåt å ha i borrmakinsväg?

Andra "äldre" fabrikat man kan hålla utkik efter, om än inte samma kvalite som Arboga, Strands, men högre än budget-kinesmaskinerna?
Farsan har en sån kamasa pelarborr, borde rimligtvis härstamma från 70-80 talet.
Den gör sitt jobb, inte lika stabil som en Arboga men ljusår bättre än det Kina krafs som säljs idag. Remdrift är enligt mig en stor nackdel för även om möjligheten finns så kommer du aldrig ändra varvtal på den.
Och just på det exemplaret jag använt så var det ofta att den slirade på remmarna. Visst dom är förmodligen original och nog inte spända sen Olof Palme dog.

Absolut ett vettigt mellanskikt mellan än Kina bänkmaskin och en Arboga.
Brukar se dom dyka upp på blocket ibland för ett par tusenlappar. Har även sett dom som begär 5-10 tusen och det är väl lite väl optimistiskt.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Mattias Petterson

#12 » 19:42:01, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sån där 80 tals taiwanes, remdriven, det är precis som Robin säger, man byter aldrig växel!
I övrigt är den ljusår bättre än dagens kinamaskiner.
Har funderat på att montera en 2 hastighetsmotor på den, då är det lätt att dubbla / halvera hastigheten på den
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Ivar Risslén

#13 » 20:47:50, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 20 år gammal Clas Ohlsson pelarborrmaskin med morsekona. Det är som tidigare skrivare skriver att de vill slira på remmen men när man har kört den en stund så blir det bättre bett i remmen. Jag brukar låta den gå några minuter innan jag ska borra.
En nackdel är att det är bara Morse 2 kona i den. Jag skulle vilja ha åtminstone Morse 3 så att man kan köra grövre borr än 23 mm.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer

#14 » 00:48:15, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Jag har en arboga i verkstan och en "Rexon" pelarborr i garaget. En Asiat (korea tror jag) från 80-talet med remmar för växel. Remdrivning har sina fördelar då man kan ställa så man inte spänner remmen så hårt, vilket gör att det slirar om borret hugger. Rexon är helt ok tycker jag men kanske inte första valet om man borrar med 25mm borr hela dagarna, men det är nog inte arbogan heller

Ja, Rexon ja, det har jag sett ett par gånger ådrar jag mig i mitt dunkla minne. ' :klia:


Den här då? "Nova":

Bild


Åsikter/erfarenheter om en sån?

Vad kan det vara motiverat att betala för en sån om vi utgår från att det är "normalt slitage" på den? Försöker skapa mig en bild av som är vettigt att betala för liknande maskiner.

Klaravik - Pelarborr Nova 19062-97

Och nej, jag kommer inte bjuda på den i vilket fall som helst ...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

marcusw

#15 » 01:11:39, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på hur extremt dyra pelarborrmaskiner brukar bli på auktioner, samt hur totalt sönderkörda dom oftast är skulle jag slå ett slag för att köpa en NY Svensktillverkad maskin, absolut värt och maskinen håller minst en livstid vid normalt användande av privatperson. Minst.
En god vän tog mig på orden och köpte en ny Strands med morse kona 3, ca 25 ink moms, dyrare men verkligen värt det jämfört med att betala 15 för järnskrot på en auktionssajt och sedan betala inropsavgift, moms och transport.

En maskin som i princip garanterat håller minst livet ut tycker jag faktiskt man tom. skulle kunna låna lite för att köpa om man inte har råd just nu.
Det är ju ingen bil som tappar i värde och sedan skrotas, rätt skött är det omöjligt att slita ut en pelarborr under en livstid.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

6 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tommy.axelsten@gmail.com och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se