Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Krysslaser, korslaser, linjelaser, vad behöver en glad amatör?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 22:51:41, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Kan köpa en korslaser på Biltema för 599 riksdaler eller också kan man slå till på en Bosch GLL 3-80 CG för cirkus 5'700 kr ' :svettas: hos Proffsmagasinet så spridningen i prisbilden är ju minst sagt märkbar. Vad behöver man egentligen?

Har läst mig till några saker i alla fall. Är skillnad på röd och grön laser och den gröna ger bättre räckvidd sägs det. Aldrig fel med mer ompf men en "kvalitetsröd" räcker nog för mig,tror jag, då det i första hand tänkt användas till allehanda renoveringar inomhus.
Självnivellering känns självklar men sån här runt-on-strålande känns överkurs. Likaså nån typ av trådlös kommunikation till ... nån app eller nåt.

Har en svårartad fäbless för blå Bosch och en Bosch GLL 2-10 för 1'080 kr känns inte fel med tanke på att den på Biltema går på 599. Vid en snabbtitt på t.ex. DeWalt DW088CG-XJ mot Bosch GLL 2-10 verkar den tydligaste skillnadern ligga i dubblerad räckvidd (20 m) för DeWalten. Nämns något om "automatisk inte-i-nivå indikator" också hos DeWalten som det är oklart om Boschen har. Dock är ju då så klart DeWalten med sin gröna laser nästan dubbelt så dyr. Värt en extra tusing för 10 extra meter (och lite till kanske...)? Plånboken säger ju naturligtvis nej men ... ' :coffee:

Mer? Något annat att tänka på? Finesser som kan vara värda att betala för? Sånt man kan vara utan? Andra fabrikat och modeller att föredra?

Shoot!!!

:driver:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Anders.B

#2 » 23:32:29, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte dessa och är väldigt nöjd, korslasern dränkte jag på en meters djup i lervatten utan att den gav upp.
Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

QV_

#3 » 00:25:29, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju köpt en, Bosch blå. Kan vara GLL2-10 men har inte jobbat något med den ännu.
Tänker att det skall bli lättare att starta tapetsering och annat i lod utan att använda vattenpasset.

Ögat är mycket känsligare för grönt än rött så det är därför de gröna är lättare att se.
Så en grön hade säkert varit trevligt men eftersom jag inte använder den var dag (bevisligen) så fick det bli en "billigare" röd.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#4 » 03:02:38, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fastän de ska vara självnivellerande så är det inte säkert att de visar rätt. Har de blivit lite ovarsamt behandlade så kan de ändra sig så att de inte visar lod eller våg.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

braha

#5 » 09:54:07, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Limma fast en laser-pekare på ett vattenpass...
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Alexn72

#6 » 10:57:36, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du bara tillgodose att inte mäta i solljus så spelar färg ingen roll. Men utomhus har grön en fördel.
Utomhus är dessutom en mottagare guld värd
För några enstaka projekt så funkar en vanlig röd kryss och man mäter på morgonen eller kvällen
Ska du nån gång gjuta betongplatta så är det mottagare som gäller
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Toost

#7 » 15:39:51, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan jämföra mot ett slangvattenpass, har man en lite genomskinlig slang med hyfsad längd så har man en svårslagen referens.
Edit:, Och de vertikala mot lod+lina. Gamla fina lowtechprylar :-)

Jag har en gammal GLL 3-80P ( vad nu P:et betyder...) röda linjer, den går svårligen att använda utomhus dagtid då man inte ser linjerna. Jag har tillhörande mottagare , med den klarar man åtm 20 m i skymningen. Linjerna är tyvärr inte knivskarpa.
Den piper om man lutar den mer än själnivelleringen klarar. Låser man nivelleringen så blinkar lasern.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#8 » 22:13:49, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgen är inte det mest betydelsefulla när det gäller synbarheten. Min bror köpte en bättre röd krysslaser. Tror hela satsen kostade 14.000 kr, och då inkluderade det mottagare, ett bra stativ och en förvaringslåda där allt fick plats. Några år senare köpte jag en ganska billig rotationslaser. Jag valde mellan röd och grön. Alla sa att grön syntes så mycket bättre så jag köpte en sådan. Laser, mottagare, utomhusstativ och mätpinne kostade knappt 4.000 vill jag minnas. Nu ska man tänka på att en krysslaser faller effekten över sex gånger vid fördubbling av avståndet medan en rotationslaser har samma effekt hela vägen fast under mycket kortare tid. Men om man stänger av rotationen så syns strålen ganska lika på både 1 och 10 meter.
På ett jobb använde vi båda lasrarna. På ca 10 meters håll var krysslasern lika lätt att se som rotationslaserns stillastående stråle! :uupps:

En annan aspekt till vilken färg och vilken modell man ska välja är om man behöver använda någon mottagare. Vissa mottagare fungerar bara med vissa typer och / eller fabrikat av laser. Ganska tråkigt om man har ett grävsystem på grävmaskinen men detta inte fungerar ihop med den laser man köpt.
Min mottagare har gått sönder. Det tråkiga är att det är ganska svårt att hitta en ny mottagare för grön laser som inte kostar skjortan. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Yanne

#9 » 09:43:47, 12-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ett tag sedan jag köpte en laser till inomhusbruk. Då gick dewalten bort pga. den var för nervös i pendeln, gick man över golvet så började linjen gunga och det höll på läääänge. Jag kommer inte ihåg vad min laser heter men ingen av de vanliga, var granska billig och har funkat i många år. Kolla att den visar rätt, den vågräta linjen kan kollas genom att: Ställ upp lasern ex. bredvid en lång vägg, markera laserlinjen nära lasern och så långt bort du kan. Flytta lasern till bortre märket, och ställ höjden på på märket. Stämmer höjden även på första märket (det nu bortre) så går lasen rätt. Det blir dubbla felet om den avviker.

1 person gillar det här inlägget.
Yanne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:29, 25-11-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Belos 272 o 252.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se