Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Tillverka ny Gejderkil (Colchester type dove tail?) till Mattsson Zetterlund VF-600

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Mekke (trådstartaren)

#1 » 16:20:11, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag köpte för ca 1.5 år sedan en VF-600 på auktion, då var bordet och huvudet nedmonterat. När jag sedan skulle bygga ihop maskinen igen så saknades en av vardera Kilarna som håller fast huvudet och bordet. Någon hade förmodligen slarvat bort dem vid demontering.

Hursomhelst, eftersom det verkar i stort sett omöjligt att få tag på reservdelar så börjar jag nu se över möjligheterna att få dessa tillverkade.

Tänkte be om er erfarenhet gällande rimliga dimensioner, material, typ av yta/slipning?

Jag är medveten om att i en utopi så ska dessa skavas in mot varandra. Men det ser jag som orimligt att få till, den tiden eller pengen har jag helt enkelt inte. Så jag siktar på hyffsat bra passning mellan ytorna. Mest vill jag få ihop maskinen så den går att använda igen.

Då bordets tvärmatning hade två demonterbara kilar, så var det i detta fallet endast den ena som var bortmonterad (och bortslarvad), så där har jag den andra att utgå ifrån. Tittar man i reservdelsmanualen för VF-600 så har höger och vänster samma artikelnummer (tolkar jag det som).

Det ser ut som nedan.

Bild

Men det kilen som förlaga så mätte jag upp så gott jag kunde och gjorde en ritning. Dock så tycker jag det är märkliga dimensioner. Hade antagit att det skulle vara jämna mått, vilket det inte verkar vara. Om ni tittar på ritningen, ser det rimligt ut att man tillverkat den på detta sätt? Vinkeln ser ut att vara 55 grader, och det är vad jag förstått inte en helt orimligt.

240 kil.pdf


Så, vad är en lämplig stållegering för denna? Något seghärdat stål?
Vilken yta behövs, slipad till typ Ra1.6?

Vad kan man tänka sig behöva betala för en sån här bit? Helst vill jag försöka hitta någon hobbymaskinist som kan göra den. För går jag till en riktig verkstad tar de 2000:- i timmen och 5000:- i startavgift

FInns det kanske någon här på forumet som skulle kunna tillverka en sån här för en rimlig peng? Tacksam för alla tips.

För övrigt verkar Kilen som ska sitta på i huvudet se ut att ha samma vinkel, då bordets kil passade, alltså 55 grader. endast 2mm tunnare, men samma bas på 17.8mm. Jag ska göra en ritning på den lite senare..


Bild

Tacksam för all input jag kan få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mekke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:05, 03-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mekke (trådstartaren)

#2 » 16:59:11, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild på ritningen för de som inte kan öppna PDF.
Mekke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:05, 03-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#3 » 08:42:16, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta är kilarna gjorda i relativt mjuka material, gjutjärn eller mässing. Att skava in nånting är inte dyrt, det tar bara en massa tid (om man gör det själv). Att förvänta sig jämna mått, på en maskin som konstruerades när vi fortfarande använde tum till stor del i Sverige, är nog lite väl hoppfullt.

Om nån har tillgång till lite fina bitar gjutjärn är det relativt lätt fixat.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Kurre86

#4 » 07:18:00, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem med min Arboga fräs... Min halvdana lösning blev att tillverka en ny kil med fil, vinkelslip, bågfil et.c. Den blev tillräckligt bra för att kunna använda fräsen för att tillverka en bättre...

1 person gillar det här inlägget.
Kurre86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:30, 05-08-2011
Ort: Strängnäs


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se