Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Smörjning Arboga E830

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

HVA59 (trådstartaren)

#1 » 12:02:15, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har 2 stycken Arboga E 830 med matning på jobbet, var av en har rasad matningsväxellåda. Bronsdreven hade absolut inga tänder kvar. Jag håller nu på att renovera och sätta ihop växellådan igen och undrar lite vad den ska smörjas med? Den har uppenbarligen inte blivit smord på många år med tanke på vilken mardröm där var i den :insomnia:

Men, där sitter en sån vanlig smörjkopp med ett kopparrör som går till ena bronsdrevet. Där ska ju klart vara olja i den, men övriga 6-7 smörjpunkter är sånna innåtgående nipplar, där vissa går till bronsbussningar, vissa slutar bara ovanför olika drev, och nån går till kullager. Frågan är o man ska ha fett eller olja i dessa?
Jag skulle tänka mig att oljan kanske försvinner lite väl fort med tanke på att allt snurrar hela tiden, men samtidigt känns det konstigt att bara droppa ner en sträng fett på kugghjulen? :klia:

Vad tror ni?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...



BM425

#2 » 13:52:23, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en del på "Downloads" här downloads.php?view=search sök efter Arboga

Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

rospigg

#3 » 16:31:50, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon matningsväxellåda är det inte talan om på dessa, utan snarare ett vidhängande hus som skydd mot beröring.
Maskinolja eller motorolja fungerar bra, några droppar emellanåt så är gör det gott åt maskinens livslängd.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

HVA59 (trådstartaren)

#4 » 20:55:12, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag hittade en manual till den i downloads lite efter att jag skrev frågan här, så det löste sig :smile:
Dock är det på bilden väll inte till en E830, för där är det inte i något oljebad eller sånt!
Enligt manualen jag hittade här så var det mycket viktigt att smörja matningsväxellådan. De 8(!) nipplarna på lådan skulle smörjas en gång om dagen med olja, och oljekoppen till den lilla snäckväxeln skulle smörjas 2 gånger dagligen även den med olja!
Skulle som sagt inte tro att det är gjort de senaste åren på denna maskinen vilket syntes! Eftersom alla drev till matningen alltid snurrar även om matningen är till eller inte så förstår jag att det blir skrot när ingen smörjer... Den enda smörjan i denna var gammalt stelt fett blandat med utsmetat bronsspån... Jag har faktiskt aldrig sett en växellåda som sett ut så illa inne i, denna bronspasta hade inte gjort gott för den...

Men nu har jag bytt snäckdrevet, haft isär allt och rengjort noga, lagat det jag kunnat, och satt ihop allt igen. Smorde med en relativt tjockflytande olja så den skulle hålla sig kvar lite bättre tänker jag... Monterade tillbaks allt och nu verkar det funka igen :hurra:
Funkar väll en vecka i alla fall innan den skär av oljebrist igen... :ohnej:

Men visst är det en matningsväxellåda? Även om den inte ligger i oljebad så är där ju fortfarande växlar för de olika matningshastigheterna och så? Samt diverse nedväxlingar i form av snäckdrev?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

rospigg

#5 » 21:12:05, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menade tidigare var att det inte är någon tätad växellåda.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

HVA59 (trådstartaren)

#6 » 21:42:06, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Det jag menade tidigare var att det inte är någon tätad växellåda.


Då är jag med, helt rätt :thumme:
Tycker dock att nån sorts tätat oljebad till den lilla snäckväxeln hade varit optimalt på en sån här, känns som den är både svårt att få in olja dit samt att oljan skulle slungas iväg direkt i alla fall vid högre varv... Men men oh well, vi får väll se hur länge detta funkar :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se