Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjälp med balanseringsmaskin för personbilshjul

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

bkv22 (trådstartaren)

#16 » 15:41:33, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Några tips för felsökning av elektroniken:
-De två RCA-kontakterna mitt på kortet, kolla att inte den vassa dragavlastningsklämman på dem har skurit igenom kablarna och gjort kortslutning mellan skärm och innerledare.
-Glapp eller oxid i kortkantkontakten?
-De blå elektrolytkondensatorerna (Philips), om de är så gamla att de har beige/ljusbrunt/ljusgrått gummi vid pluspolen så är det mycket troligt att de har torkat ut. De som har svart gummi är av bättre kvalitet.
-De små röda tantalkondensatorerna som det finns några stycken av till höger på kortet kan man behöva se upp med, de får kortslutning ibland.
-Det ser ut som om spänningsmatningen till kortet sker med två likriktarbryggor och två "78-regulatorer", kolla att det kommer ut spänning från båda dem.


Självklart kan jag kolla upp detta men det verkar rätt osannolikt att någon komponent skulle bestämt sig för att gå i graven bara för att några kraftiga skakningar uppkommit under några sekunder. Hela maskinen är f ö rejält byggd med tjock plåt och kretskortet är uppsatt på fjädrande distanser, den är så att säga konstruerad för hårda tag och borde tåla en hel del. Den verkar också ha förvarats torrt för jag kan inte se några som helst tecken på fukt eller oxid någonstans.
Då tror jag mer på den svarta saken som sitter närmast ena sidan för det är nog där som själva mätningarna görs och det verkar till den som koaxialkablarna går. Vet inte riktigt vad en sån sak heter eller är konstruerad men jag ser att det kommer ut kablar från den. Gyrometer?
Men! Drar jag ur dessa kontakter så står mätaren fortfarande på 120g vid tillslag....
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641



Stefan1972

#17 » 15:50:42, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju just det här som är avigsidan med gamla balanseringsmaskiner.............har man inget begagnat att testa med så står man oftast där och inget vet. Man kan ju som sagt börja byta kända sårbara komponenter men det är ju ingen som vet om det ger nån lösning. Självklart kan alla former av elektronik dö när som helst, det kan ju handla om en slump bara och att du spänningssatte igen. Oftast är det ju så det går till, det fungerar tills det går sönder...........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#18 » 16:25:04, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller, det kan inte vara sönder heller, den fungerade sist jag använde den.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#19 » 18:41:14, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det blev helt plötsligt så är väl ett glapp/avbrott mest troligt. Jag skulle börjat med att motionera kortet och dess hållare, och sen gett mig på att dra ur och i dom två kontakterna som går till "obalansenheten"...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stefan1972

#20 » 18:50:14, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det finns oerhört mycket elektronik som fungerar klanderfritt innan det går sönder. Det blir liksom före och efter. Det är inte alltid det börjar förvarna i god tid typ....

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#21 » 21:12:29, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle påstå att det mesta är helt, innan det går sönder!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bkv22 (trådstartaren)

#22 » 16:23:02, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Eftersom det blev helt plötsligt så är väl ett glapp/avbrott mest troligt. Jag skulle börjat med att motionera kortet och dess hållare, och sen gett mig på att dra ur och i dom två kontakterna som går till "obalansenheten"...


Visst, nog har jag själv varit med om att elektronik som stått oanvänd plötsligt bestämt sig för att inte vilja nåt när man försöker starta enheten igen men i just detta fall handlade det ju om att hjulet lossnade och kraftiga skakningar uppstod under några sekunder och det var det som triggade felet så att det skulle orsaka att en konding pajar ter sig rätt osannolikt, det måste ni väl ändå hålla med om? Sen är axeln robust och stum och glappar inte det minsta ens om man försöker rubba den så att den i sig skulle ha kunnat slå sönder nåt ens om obalansen är kraftig har jag svårt att tänka mig, maskinen är ju så att säga konstruerad för just detta.
I en felsökning måste man jobba systematiskt och även titta på mera osannolika fel men man börjar väl alltid peta i sånt som är mest sannolikt, t ex att någon typ av sensor som sitter i "gyrometern" lossnat eller så.
Att kolla ev glapp på hållaren till kortet ska jag börja med, kontakterna har jag redan testat att dra ut och det blir ingen skillnad.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

torbjorn_forsman

#23 » 19:20:42, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökt efter dåliga lödningar på kretskortet? Sådana kan ju spricka upp pga skakningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se