Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjälp med balanseringsmaskin för personbilshjul

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

bkv22 (trådstartaren)

#1 » 14:21:20, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en balanseringsmaskin i fjol, en H.P Anderssen HPA 5002. Ålder okänd men jag gissar på 80-tal. Enligt säljaren så funkade den och jag testade den också som hastigast när jag fått hem den och den såg ut att fungera, den är lite knölig då den både behöver 3-fas och 230V och i det utrymme den står måste jag lägga fram en kabel tillfälligt för att få 3-fas.

Idag skulle jag då använda den för första gången. Det tar lite tid att montera hjulen då det är konor och en stor skiva som man ska anpassa på axeln och sen snurra fast med ett stort plasthjul. Fick dock inga eller väldig låga utslag och då kom jag på varför (har kvar manualen): jag hade satt hjulet för långt in, finns en pinne som man kan dra upp och anpassa detta till. Nytt försök. Men nu slarvade jag lite när jag vevade fast hjulet så det började skaka och slänga en hel del; hade inte satt fast det ordentligt. Men så var det bara under kanske 5-10 sekunder.
Fixade detta och slog igång den igen.
Nu gick plötsligt visaren i botten och lampan som ska fungera som stroboskop och visa var hjulet är som lättast blinkade aldrig heller.
Visaren står nu på 120 g även utan att det sitter nåt hjul alls på axeln så vad kan ha hänt och hur fixar man detta? Axeln glappar inte utan är relativt stum. Har testat att göra den strömlös under en timme, ingen skillnad.

Bild
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641



Michael Meier

#2 » 16:57:51, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du öppnat lite plåtar å tittat på innanmätet än?

Det är ömtåliga saker det där, ojsanhoppsan är för sent, du lär hitta något som har kommit ur läge eller trasigt i mätenheten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bkv22 (trådstartaren)

#3 » 20:02:52, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaä, bara öppnat kåpan runt ingående axel och där såg det väl bra ut men det går in en kabel där. Men vad kan ha hänt och hur åtgärdar man det?
Tror inte jag lär hitta nåt löst eller så utan det kanske handlar om någon typ av kalibrering?
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:

1 person gillar det här inlägget.
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

Michael Meier

#4 » 23:21:33, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missvisning i opåverkat/oaktiverad läge ser inte ut som kalibreringsfel.

Vad säger boken om kalibrering?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bkv22 (trådstartaren)

#5 » 10:30:04, 17-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingenting egentligen, det är bara en handhavandemanual.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

bkv22 (trådstartaren)

#6 » 20:16:43, 17-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det framgår säkert av bilden att det här är en äldre maskin utan avancerad elektronik och digital display, dessa brukar ha inbyggda program för kalibrering.
Ingen här som har jobbat med reparationer av balanseringsmaskiner? Vet inte ens vem som kan tänkas serva dessa, står nåt om Bilmateriel AB i Västra Frölunda i manualen men det företaget verkar inte finnas kvar idag.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

bkv22 (trådstartaren)

#7 » 19:00:27, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån som vet hur man öppnar upp en sån här sak utan att sabba någon viktig inställning? Som synes finns 8 stora insexskruvar. De två till höger håller yttre lagret (syns på första bilden) och där kan man också se att det går in en kabel (en tråd). Finns alltså ingen lucka varken på baksidan eller på sidorna.

Bild

Bild
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

marve

#8 » 19:29:11, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lidköpings Carpart säljer HPA Balanseringsmaskiner och har service på maskiner, även om din är äldre borde dom ha en ide om hur du kan bli hjälpt.
https://www.carpart.se/produkter/balanseringsmaskiner/
https://www.carpart.se/service/
https://www.carpart.se/kontakta-oss/

Lidköpings Carpart AB
Råda Mossevägen 4
531 59 Lidköping
✆ 0510-30 16 00
info@carpart.se

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

bkv22 (trådstartaren)

#9 » 20:30:20, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde dem och dom var mycket trevliga!
Tyvärr så var denna tillverkad "före dom föddes" men han lovade att fråga runt lite så jag mailade lite bilder och så. Han trodde själv att den yttre sensorn som syns kan vara den enda som sitter där för så kunde det tydligen vara på äldre maskiner.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

Stefan1972

#10 » 07:58:12, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av äldre balanseringsmaskiner är att dom ofta blir mest prydnad............Det ser ju ut att finnas nån form av elektronik i den och på tid och längd tar allt skada, särskilt om det finns kondingar involverat. De som servar dylika har nästan alltid med sig hela komponenter att testa med. Man skiftar styrkort innan man gör nå mer och fungerar det då så behövs ett nytt. Djupare än så går de sällan. Annars kostar snart reparationen mer än en ny maskin. Och gamla reliker som den här finns ju då sällan med i repertoaren. En maskin som är 10 år gammal anses som gammal idag och tveksamt med reservdelar. Är väl nästan bara Sice som fortfarande är duktiga på att underhålla det dom sålt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

bkv22 (trådstartaren)

#11 » 19:48:24, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, men det här var en plötslig händelse som knappast har med kondingar att göra. Tveksam till att det ens sitter någon typ av styrkort till denna och att det behövs byta nåt eller att nåt gått sönder är jag också tveksam till, jag tror att nåt lossnat eller rubbats och behöver justeras in.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

torbjorn_forsman

#12 » 22:38:32, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att skruva bort den svarta panelen och se vad som finns innanför den? Någon lucka under den räfflade gummimattan? Eller går det att komma åt saker underifrån om man lägger omkull hela skåpet?

HPA var tidigt ute med att använda elektronik, någon gång när jag var i halvhöjdsåldern fick jag pilla isär en massa prylar från en HPA bromsprovare som bilprovningen hade slängt ut redan då (den bör rimligtvis ha varit tillverkad i mitten av 60-talet), och redan där satt det mycket elektronik.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bkv22 (trådstartaren)

#13 » 13:41:18, 04-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den svarta panelen går att skruva bort och det hade jag nog tänkt göra framöver. Under gummimattan finns inget och det finns inga luckor öht att öppna och kolla in i utan då får man lägga omkull den helt och då blir det ändå inte speciellt åtkomligt. Jag tror själv att man kanske kan plocka bort hela "drivpaketet" om man skruvar bort rätt insexskruvar men det är dumt att chansa för nån som ännu lever måste ju ha skruvat i dessa en gång i tiden?
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

bkv22 (trådstartaren)

#14 » 20:49:31, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått lite tid över och kollat på maskinen. Öppnar man övre kåpan så finns där mycket riktigt en del elektronik men allt ser fint ut och inget är bränt. Alla kablar är på plats. Justerrattarna (trimpotentiometrarna) vågar man givetvis inte röra för dom är injusterade från fabrik, vissa är även förseglade med lack.

Tittar man sen under från botten så finns där inte så mycket, en motor, en axel som dras med hjälp av en rem och ett hjul med siffror där också stroboskoplampan sitter. Sen sitter det ett svart klump som nog är själva sensorn för obalansen men jag ser inget löst eller nåt som kommit ut läge. Nästa steg blir nog att lossa de fyra yttre skruvarna som håller hela detta paket och plocka ut alltihopa men får jag ett annat tips så testar jag givetvis det först. Man måste nog vara två när man lyfter paketet för det väger en hel del.


Bild

Bild
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:

1 person gillar det här inlägget.
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

torbjorn_forsman

#15 » 09:24:50, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några tips för felsökning av elektroniken:
-De två RCA-kontakterna mitt på kortet, kolla att inte den vassa dragavlastningsklämman på dem har skurit igenom kablarna och gjort kortslutning mellan skärm och innerledare.
-Glapp eller oxid i kortkantkontakten?
-De blå elektrolytkondensatorerna (Philips), om de är så gamla att de har beige/ljusbrunt/ljusgrått gummi vid pluspolen så är det mycket troligt att de har torkat ut. De som har svart gummi är av bättre kvalitet.
-De små röda tantalkondensatorerna som det finns några stycken av till höger på kortet kan man behöva se upp med, de får kortslutning ibland.
-Det ser ut som om spänningsmatningen till kortet sker med två likriktarbryggor och två "78-regulatorer", kolla att det kommer ut spänning från båda dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se