Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Manual och Service Solberga träsvarv

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

doc2 (trådstartaren)

#1 » 23:48:16, 17-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Håller på att gå igenom min nyligen förvärvade nygamla solbergasvarv. Är troligen en av de äldre modeller SVT med serienummer 148. Har hittills inte hittad något manual.

Som det verkar ganska typiskt var remvariatorn ihopbeckat.

Hittade en renoveringstråd här på forumet men det är en annan typ variator. På min är det ett rem från motorn till mellanaxeln och två remmar från mellanaxeln till spindeln.

Variatorn är av märket ?Diffroll, Svenskt pat. ?

Har fått ur mellanaxeln och rengjord så den rör sig som den bör nu.

Nu mina frågor.
Befintlig rem från motorn till mellanaxeln är uppenbarligen för smal och dessutom trasig. (stämplad A40) De dubbla remmarna mellan mellanaxeln och spindel ser hyfsat fräscha ut och ligger jämt uppe i de fasta remskivorna i spindeln. Profilen på dessa mäter jag till 16x10 mm? Remskivorna för motor och spindeldrivning ser lika ut så jag antar att motoremmen bör ha samma profil. Jag hittar endast ?B? profil 17x11, nära nog? Är ju lite större. Spindellagret låter fint så jag vill gärna slippa mixtra med den. Tro ni det blir problem med variatorfunktionen om det blir en liten profilskillnad?

Min andra frågan gäller smörjning av mellanaxeln. Den har en smörjnippel i axeländan och smörjkanal som går in i mitten av remskivepaketet. Öppna kullager som är tätade på var sin utsida med axialtätningar.
När jag öppnade fanns gammalt segt brunt fett på kullagren och lite insmetad på axeln. Finns även en liten öppning som skulle kunna tillåta olja att smita ut till variatorn.
Frågan är vad som skulle bli rätt. Med olja skulle troligen bli lite läckage även till remskivorna. Fett med fettpress leder troligen till överfyllnad efter bara två pumpslag och axialtätningar kommer ur.

Rent spontant känns det mest rätt att fetta in lagren nu och låta bli fettpress utan satsa på service medelst demontering var 5 år.

Bild på fett eller oljenippel?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220417/9b65656abf4860c3f89268e9f369c3ba.jpg
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor




Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se