Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

problem vid blästring

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2

#16 » 21:46:59, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört en sådan blästerpistol kopplad till en industrikompressor som gav, om jag minns rätt, 30 kubik i minuten. Inte ens då var det speciellt effektivt.
En enkel tumregel är att med samma luftmängd är en tryckbläster 5 gånger så effektiv som en sugbläster. Vill man blästra något lite mer så rekommenderar jag starkt att köpa en blästerklocka.
Om du inte kör i återcirkulerande system så köp det allra billigaste blästermedel du kan få tag på.
Jag är ganska övertygad om att du har för dåligt flöde för den mängd sand du får in. Om detta beror på dåligt flöde från kompressorn eller för litet tjuvrör kan bara du själv prova fram.
JengaPRO skrev:...Jag blästrar bara sånt jag inte kommer åt att slipa bort rosten för det strular så mycket och tar tid...

I så fall har du inte rätt prylar eller gör rätt. Visst, en vinkelslip på stora plana ytor är snabbare men ändå inte bättre. Ytan man får när man blästrar är suverän för vidare ytbehandling. Och pratar vi tidsåtgång så finns det nog inte mycket som slår blästring när det blir krångliga former med många skrymslen och vrår.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



senmathal (trådstartaren)

#17 » 23:19:04, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det konstiga är att det kan fungera alldeles utmärkt en stund för att sedan bli tvärstopp och då blir det helt stopp. Man kan utan vidare sätta handen framför pistolen och det kommer inte ett korn. Tycker det verkar konstigt att det skulle bero på dåligt flöde då.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Michael Meier

#18 » 07:40:21, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara fraktionen kontra pistolens munstycke, därav slumpmässigt stop i flödet.

Alltså kombinationen, inte att det är något "fel" egentligen, det är inte lätt att sålla mängder blästermedel, fraktionsstorleken är lite teoretiskt baserad på sållet och inte själva färdiga materialet.

det räcker nog att byta något till något annat så får du en annat resultat, kolla på verktygsboden, där kan du få en annan pistol för en femhundring.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#19 » 10:49:53, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara erfarenhet av Julas punktbläster.

Otroligt känslig på fukten i sanden!
Minsta lilla fukt... o det beckar igen direkt!

ex., på "köpa billigt = köpa dyrt"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#20 » 14:03:02, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:...Tycker det verkar konstigt att det skulle bero på dåligt flöde då...

Det är precis det som kan vara problemet. När man tappar hastighet på sanden (pga lågt luftflöde) lägger denna sig i botten av slangen. Då byggs det upp en förträngning som medför ökat luftflöde. Hela sandklumpen följer med men det är för mycket för att komma genom pistolen utan det blir stopp.
När jag köpte min första tryckbläster hade jag liknande problem. Denna hade gått hos Vägverket och blästrat vägräcken. Det satt på en 1" slang vilket jag försökte använda, men jag fick precis de problem jag beskrev ovan. Köpte senare en super-duper-dyr 1/2" blästerslang. Blästingen fungerade ypperligt men slangen höll inte speciellt länge. Satte sedan dit 3/4" vanlig tryckluftsslang av gummi. Då hade jag tillräckligt flöde för att bära sanden men slangen höll bra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

senmathal (trådstartaren)

#21 » 16:11:19, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har reflekterat över att det är en väldigt grov sugslang jämfört med liknande pistoler. Hur som helst har jag köpt två säckar av Julas sand och nu fungerar det nästan perfekt och med riktigt bra avverkning. Det enda är att den liksom sväljer till ibland men fortsätter direkt. Kanske är det för stor sugslang som är problemet eller att man skulle göra ett lufthål på slangen. Men det fungerar bra som det gör.

Nu måste jag köpa mig en blästerhuva om jag ska kunna fortsätta. Någon som har tips på någon bra som inte är allt för dyr.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#22 » 21:56:42, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kunde inte låta bli att dra in luftslangen i blästerskåpet och testa att blästra lite i det. Det verkar lovande inför kommande projekt och det känns som att kompressorn räcker hyffsat för att blästra mindre delar i blästerskåpet. Men nog stämmer det att det går åt mycket luft vid blästring.

Fråga inte varför det är ett märke efter ett knivblad på bordet för det vet jag inte.

Bild

Tack för alla råd och tips.
/Mats
Volvo BM 430

2 personer gillar det här inlägget.
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se