Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Kito telfer, problem med handterminal

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Hincrobur

#46 » 10:10:52, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att det löste sig. Det är inte så lätt för en oinvigd att känna till så mycket om en sådan ganska speciell maskin som en kättingtelfer. Jag har 25 års erfarenhet av olika fabrikat och modeller. Reparation, deras för-och nackdelar vid olika användning i olika miljöer. Jag har en klar uppfattning om vilken som, enligt mig, är den pålitligaste och mest hållbara telfern. (Dom lär ha de bästa grävmaskinerna också)
Jag kan dela med mig med ett par generella råd: Var noga med att alla faser och jord kommer fram.
Ha alltid kättingen inoljad (ej konsistensfett). Undvik att dra snett, speciellt viktigt när det gäller telfrar med gränslägesbrytare. Telfrar med rotorförskjuningsmotor riskerar att fastna i bromsen om de används sällan och hänger kallt och fuktigt. Kör dom ett par gånger under stillaståendet. Gäller speciellt den mycket vanliga äldre Demag typ PK.
Ja, jag skulle kunna skriva mycket mer, men detta får räcka…..

4 personer gillar det här inlägget.
Hincrobur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:49, 08-08-2020
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6710



Stridis2

#47 » 13:48:00, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hincrobur: Starta en allmän tråd om telfrar! :idee3:

Det har skrivits en del om telfrar här på M, men en samlingstråd med länkar till tidigare vettiga inlägg, samt din kunskap, hade jag gillat. Har själv en 5-tons Demag telfer som jag tyvärr inte har hunnit bygga något hus till ännu, men när den ska igång kan jag säkert behöva en massa tips och råd.
Skulle kanske också göras en annan samlingstråd om traversbyggen, alltså konstruktionen som telfern hänger i, men nog tydligast om det är två olika trådar.
Kan komma med en specifik fråga / efterlysning direkt. Denna telfer har varit kopplad via strömskena och släpskor i längsgående riktning, men tyvärr fick jag inte med strömskenan. Är det någon standardpryl, kan man få tag på sådana fortfarande och är det någon här som sitter på 20 meter sådan som de kan tänka sig bli av med?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hincrobur

#48 » 14:37:34, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande strömskena som passar strömavtagaren du har, nja … vilket fabrikat är det på avtagaren? De har vanligtvis tre faskol och ett jordkol. En stor tillverkare är Vahle, den skenan med avtagare finns mycket i Sverige. Det är ganska kostsamt, allt är relativt, med att inhandla dessa grejer nya. Kanske kan du få fram begagnat med strömavtagare och allt, vore det bästa. En annan variant är kabelskena med små löpvagnar som bär strömkabel. Skenan sitter på konsoler/plattjärn ut från balken. Kranel AB i Partille/Göteborg kan det mesta inom detta område.
Hincrobur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:49, 08-08-2020
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6710

Stridis2

#49 » 12:03:07, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack för tipsen.
Det verkar vara Demag strömskena. Vet ej om det är dekaltrimmat eller egen tillverkning, men den heter DKK-SW. Av någon anledning som jag ännu inte satt mig in i så finns där två släpskor precis bredvid varandra.

Har också tänkt på att använda platt kabel med löpskena, det är trots allt inte mer än 18 meter sträcka den ska förflytta sig i längdled.

Jag skulle ha laddat upp bilder på släpskorna, men av kända anledningar så får detta vänta
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#50 » 17:15:47, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då gör vi ett nytt försök med bilder på mina släpskor.

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hincrobur

#51 » 14:15:12, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På andra sidan bör det sitta två kol till, så att det blir tre faskol och ett jordkol sammanlagt. Det är så det brukar vara. Om det är så att din installation är för privat bruk, av hobbykaraktär, så skulle jag satsa på en vanlig kabelskena med kabelvagnar som bär flatkabeln till strömmen.
Hincrobur
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:49, 08-08-2020
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6710

Stridis2

#52 » 16:57:28, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra att det är kol på andra sidan också. Och, ja, det är hyfsat privat bruk. Traversen kommer inte att gå många timmar per år.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tobbeeng.

#53 » 00:51:00, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Stämmer bra att det är kol på andra sidan också. Och, ja, det är hyfsat privat bruk. Traversen kommer inte att gå många timmar per år.
Instämmer med föregående talare. Kör skena, vagnar och flatkabel. Inte ekonomiskt försvarsbart att bygga strömbana som privat/ mindre företag där kranen inte används i daglig drift.
Det har stora fördelar allt som oftast med strömbana. Men kan faktiskt även ha nackdelar beroende på miljö osv. Kan de bli blött/ kladdigt eller liknande ska skenan vara anpassad för det, annars är den bara direkt olämplig.

Och kör inte rundkabel, det funkar men ser för taskigt ut..

Även undertecknad jobbar med traverser i förvärvsarbetet. Som elektriker.

Mvh
Tobias


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Tobbeeng.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:16, 21-11-2013


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se