Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

köpråd kinafräs typ rf45

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

henrik lagesson (trådstartaren)

#1 » 08:42:02, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag funderar på att köpa en kina fräs lutar åt en klon av rf45 .
jag har en sajo uf52 med den saknar borrande pinol och börjar bli glapp här och där och är lite stor för det jag oftast pysslar med.

Men som vanligt är det ju lite lotteri med kina maskiner , vissa är vettiga och vissa är skräp.
optimum påstår att deras går igenom en tysk kvalitetskontroll men deras levereras med en spindel med morsekona istället för iso30,
jag har iso30 i min cncfräs så det vore lämpligt att kunna ha samma verktyg.
köper gärna från en svensk åf

nån som har haft möjlighet att känna på skillnaden mellan tex optimums och verktygsbodens variant ?

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... an-digital

https://smaskin.se/maskiner/frasning/fr ... 4-bankfras

https://duab.se/maskiner-verktyg/metall ... askin-zx45
henrik lagesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:20, 12-06-2009
Ort: järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: på jobbet : epiroc xc3 volvo l110 volvo ew160
hemma : bm218



X-IL

#2 » 11:53:53, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är mina erfarenheter av Optimum gamla (10 år) men jag tycker att jag hört lite av samma åsikt från Youtubers och liknande, det är INTE värt att betala för den lilarosafärgen och namnet. Vi hade en liten Optimum-svarv på ett uppdrag, och den var så glapp, färgen lossnade, skruvar satt snett och var krokiga, och då var det jag som drifttog den om jag minns rätt... Förhoppningsvis är de mycket bättre idag, men faktum kvarstår att de är betydligt dyrare, och du kommer antagligen att få göra lika mycket handpåläggning på en Optimum som på vilken annan likadan fräs som helst.
Jag hoppas att det dyker upp folk med färskare erfarenheter.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#3 » 13:31:54, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en ZX45D3 från Duab som jag köpte för 6(?) år sen. Den funkar till det jag använder den till. Styvaste maskinen i världen är det inte däremot, tycker det kan vibrera lite i bland, (kan dock ha att göra med min uppställning också, har lite mjuka gummifötter under).

Prislappen har ändrats något sen mitt inköp ser jag!?!?!? Tycks minnas att jag gav 22-24`-ish +m och nu är den på 40` ink m.

Elskåpet sitter lite illa på ZX45an däremot, bak på pelaren, vilket gör att den måste stå långt från väggen för att det ska gå komma åt. Jag lyckades dock ta loss och vrida/flytta det så det pekar framåt och sitter vid sidan av pelaren så jag kunde ställa den mot väggen. (finns nog någon bild på det i min tråd "lekstugan" i "shop tour-avdelningen" om du är nyfiken)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se