Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Nibbler eller elektrisk plåtsax

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 23:48:18, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska klippa en del tunn takplåt 0,6 och har sett att det på JULA finns Nibbler eller elektrisk plåtsax.
Jag brukar klippa för hand med mina plåtsaxar men nu ska jag klippa plana plåtar (ark) ca 20 raka klipp a 120 cm och tänkte passa på att köpa ett elektriskt verktyg. Någon som har erfarenhet av vad man ska välja?
Det är ganska sällan jag kommer att använda den så någon proffsmaskin blir inte aktuellt.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... er-010320/
Bild
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ax-029062/
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



tortap

#2 » 00:32:18, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle helt klart föredragit elektrisk plåtsax. Det blir så mycket rakare o fina kanter.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

nimrod_pro

#3 » 01:15:55, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Jag skulle helt klart föredragit elektrisk plåtsax. Det blir så mycket rakare o fina kanter.



Du slipper även alla sylvassa månskärvor som blir av nibblern.
Hur mycket ska klippas av? Biten som blir kvar till höger med dessa maskiner blir deformerad, eller får en böj i sig, ligger i verktygets natur.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#4 » 02:40:29, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det klipper du lättast med en pelikansax/taksax. Vass med rätt justerad skruv och lite olja på skären.
Om du inte vill ha lite underarm, så kan du be en firma att få klippa i en manuell slagsax eller få klippt i en maskinsax.
Skall du nödvändigtvis ha en liten elektrisk så är en fingersax ett bra val, men kostar betydligt mer.
De alternativ du föreslår ger inte bra resultat för fortsatt arbete.
Möjligen om du kan hantera saxen exceptionellt, vilket kan vara besvärligt med 1 200 och stålplåt.
Kan du inte köpa dem färdigklippta hos en plåtslagare? Vad är det för plåt? Stål? plx eller fa? lackerad? ur formatplåt? eller rulle efter riktverk?
Vad skall sedan göra med dem?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel (trådstartaren)

#5 » 06:29:33, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Greencoat BT STD 2000x1250x0,6 01 SVART Lackerad
Är till en "låda" att klä in en plattjärnskonstruktion där vinklar och mått varierar.
I lådan sitter en ljuddämpare för ventilationskanal 160mm. Tre lådor blir det.

En plåtslagare hade jag tänkt men med klumpiga ljuddämpare, tidsbrist och semestertider gör jag det själv.

Återkommer med bilder senare.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

drabant

#6 » 09:20:01, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg bruker vanlig sirkelsag med hardmettallblad.

1 person gillar det här inlägget.
drabant
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:50, 17-05-2014

Stridis2

#7 » 10:12:44, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu beror det helt och hållet på hur dina lådor ska se ut, men ett tänkbart scenario är att du ritar ut utbredningen på den orörda plåten. Har du någon i närheten som har en gradsax är det bäst att klippa det man kan i en sådan. Sedan gå vidare med en bänkplåtsax. Bild för att förklara vilken modell jag tänker på:
Bild

Det går att göra relativt snygga klippjobb även på längre sträckor med en sådan sax, framför allt om man har en av bättre kvalité. Man kan t.ex. fästa saxen i en bräda som står på golvet och göra ett lågt bord bredvid som den oklippta plåten står på.

Jag har arbetat en del med tryckluftsdriven variant av den elektriska saxen du visade i första inlägget. Var lite trixig att få den att klippa dit man ville men gick hyfsat. Har använt en nibbler av proffskvalité. Ska man få rakt skär med den måste man ha stödlinjal. Blev bra klippkant fast inte rakt, och givetvis ett elände med en miljard vassa halvmånar. Ena gången jag använde den la vi ut en presenning på marken för att samla upp alla klipprester. Fungerade ganska bra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#8 » 11:42:19, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel
Gips är lämpligare. Brandkrav. "Dött" material dämpar.
Hur skall du bocka? Du behöver en maskin med kattfötter.

Stridis
Du räcker inte över formatet 2 000 x 1 200. Hanteringsproblem?
Avsedd för tjockare material. "Tuggar" lätt.
Det finns handsax avsedd för det även om materìalet är lite hårt.
(Du slipper att åka till gymmet och betala för att skaffa muskler.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#9 » 12:04:47, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are: "Rätt" utrustning är givetvis en Salvagnini S4:a, gärna kombinerat med MV-torn och en P4:a efter. Dock är jag tveksam om Mikkel har lust att slanta upp 8 mille för själva maskinen och lika mycket till för en P4:a. Men framför allt har han inte tid att vänta ett år på leverans vilket det är nuförtiden.


Nu pratade inte jag, och troligtvis inte de anda här i tråden heller, om den perfekta lösningen utan hur man med billiga medel kan lösa problemet på ett hyfsat sätt. Typen av sax jag visade går att klippa även tunt material i. Har själv klippt mycket 1 mm plåt med bra resultat. Tror iofs bara plåtarna var 1000 mm breda.
Givetvis går det att handklippa ut materialet, men att jämföra detta med ett gympass är knappast relevant. Snarare att du kommer att ha träningsvärk i höger handled så du inte kan lyfta ett dricksglas, och detta långt innan du är halvfärdig.

Däremot håller jag med om att andra material kan kanske vara ett bättre val. Är plåten endast som inklädninad, sitter det inomhus eller utomhus, finns behov som Skru'are skriver av brandskydd, ljuddämpning eller väderskydd?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#10 » 13:33:44, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir bara värre och värre.......
Enklast och billigaste är några handsaxar. TS har enligt uppgift några egna.
Du kommer inte åt hela vägen annars ändå.
Jag utgår ifrån att TS är frisk. I rimlig form. Med lite kunskap om ergonomi. (Musklerna sitter i underarmen)
Rätt skötta och hanterade verktyg är mycket mer kapabla.
Den av dig föreslagna maskinen är definitivt inte rätt. Vilket trams...
Är du slten och trött efter solcellstaket, jag känner inte igen dig.

Jag väntar på TS uppgifter. Kanske annat material är lämpligare. Då är problemet borta.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

JD400

#11 » 14:36:30, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprider man ut arbetet över några dagar ska det väl inte vara några problem med en vanlig handjagad pelikansax av bättre modell. Har klippt många meter med en sån och är det slät plåt går det i ett nafs. Värre om plåten är mönstrad.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Mikkel (trådstartaren)

#12 » 15:19:32, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en elektrisk plåtsax och den klipper fina snitt, inga uppvikta kanter. Utomhus och icke brännbara material. Inbyggnad av ljuddämpare. Bilder kommer senare. Men visst skulle jag ha lämnat in det till en plåtis. Som tur är har jag hyfsad temp i verkstaden.
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#13 » 18:19:56, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första lådan börjar bli klar.
Blir nog att fortsätta senare ikväll när det blir svalare.
Elektriska. Plåtsaxen går bra, peppar, peppar...... :svettas:

Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#14 » 13:09:42, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel: Kul att saxen fungerar som du tänkt. Kör du helt på frihand eller klipper du efter anhåll? Får erkänna att dina lådor inte alls ser ut som jag trodde, men så här fungerardet det säkert bra med din elsax. Ska du göra galvar till lådorna som passar mot alla långsidor och med hål för in- och utgående rör?

Skru'are: TS efterfrågade uttryckligen någon annan lösning än handsax och hade några idéer om eldrivna verktyg. Han har även uppgett att det är bråttom med lösningen, och genom att länka till Jula-produkter drog jag slutsatsen att det skulle vara lättillgängliga verktyg för gemene man. Varför kan du inte acceptera att någon annan har ett förslag som inte du har kommit på utan bara klanka ner på alla andra? Jag har klippt ganska många meter 1 mm plåt i en liknande bänksax jag länkade till, inköpt på Jula, med gott resultat. Även klippt 0,7 mm plastad plåt men inte lika mycket. Om du inte har lyckats med detta betyder inte det att alla kommer att misslyckas, framför allt eftersom någon redan har sagt sig lyckas med det hela.
Gällande S4:an och din kommentar om att det var trams. Om du på fullt allvar trodde att jag ansåg TS skulle skaffa en sådan maskin får detta jobbet, ja då beklagar jag att jag tydligen inte uttryckte mig tydligt nog för dig. Det hela var lite ralijerande över att du trots TS tydliga premisser föreslog något som var tvärt emot vad han önskade (handdrivet, samt en kvalité som troligen är svår för honom att hitta på kort tid).
Om din kommentar gällde att S4:an inte var lämplig till byggnadsplåtslageri så har du käpprätt fel! Jag kan inte tänka någon mer lämpad maskin (givetvis inte medräknat priset) till den typen av plåtbearbetning, och det finns flera företag i Sverige som kör just S4:or eller S4-P4-linjer för byggnadsplåtslageri.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#15 » 17:35:47, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis
Jag tänker inte diskuterar med dig på den här nivån. Det är inte värdigt varken dig eller mig....
Du är dig inte lik i värmen......
Här får du att klistra in: SISTA ORDET det är ditt :bira:


TS har fått en del råd och är nöjd med resultatet det är väl bra :thumme:
Det var inte en så enkel "låda" jag trodde när du använde det ordet, men blev så som jag uppfattade det från början.
Prova en bra pelikan i både Emķ och Std bara för skojs skull och erfarenheten.
Du har antagligen pysslat med tunnplåt/byggplåt förut ser det ut som....
Skall bli kul att se hur det blir på plats. Lite gåtfullt.. :photograph:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se