Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Bästa sättet att rengöra oljiga verktyg och förvaring

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

-andreas- (trådstartaren)

#1 » 15:37:40, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en del av ett konkursbo från en bilverkstad. Jag köpte det först med tanke på förvaringen, men fick även rätt mycket handverktyg med samt div mätare, batteriladdare mm. Det mesta ligger nu i ganska täta förvaringslådor. Allt luktar rätt starkt, så vill inte ta ur det innan det är rengjort. Förvaringsmöblerna står ännu ute i trädgården. Bara man går förbi på några meters avstånd så känner man lukten.
Tänker att det är bäst att rengöra allt innan jag tar in och börjar använda det.
Men hur rengör man enklast allt detta? Det är rätt stor mängd prylar, så behöver få till något enklare än bara skrubba en och en sak.
Tänker att de tillhör olika kategorier:

Oömma saker som kan läggas i ett bad ett eller några dygn:
Fasta nyklar, bits, skruvmejslar (med plasthandtag). Kanske även tänger och avbitare funkar om man oljar glidytor efteråt?
Men vilket bad? Avfettningsmedel, fotogen, maskindiskmedel, Super 8, LDC Yes diskmedel eller annat? En fördel jag känner till med LDC är att det brukar funka bättre med kallt vatten än vanligt diskmedel eller tvål. Och låter man det stå ett tag så blir ju vattnet kallt. Kanske flera olika bad efter varandra?
Tänker att man gräver runt ibland med handskbeklädda händer.
Jag har även en ultraljudstvätt jag ännu inte använt som kanske skulle vara fördel att använda till mindre saker. Skulle helst vilja ha en behållare i en behållare i så fall, då den annars nog snabbt blir rätt sliten. Kanske en tjockare plastpåse räcker?

Nästa hyfsat oömma kategori :
Lackade plåtskåp med kullagrade rulllister på lådorna:
Spraya med något, men vad? Olja eller annat har löst upp färgen på vissa ställen där den legat länge så något som löser mer lack vill jag ju inte använda. Rulllisterma är väl det jag bör vara försiktig med när det gäller dessa.

Lite mera känsligt :
Spärrnycklar, skiftnycklar och annat mekaniskt med lite mer avancerade smorda ytor. Dessa måste jag nog vara mer försiktig med och hantera mer manuellt med trasa och rengöringsmedel. Eller finns något smart sätt att göra här? Känner inte riktigt att jag i nuläget har tid att plocka isär skiftnycklar mm.

Ännu mera känsligt :
Mätare, bilradio och annan elektronik. Än mer försiktig. Brukar använda tvättlappar för datorskärm annars till liknande, men detta är så skitigt att det nog inte förslår så långt. Sprit och sparsamt med vatten på trasa kanske?
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017



torbjorn_forsman

#2 » 16:06:42, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oömma saker kan med fördel köras i diskmaskin. Helst en maskin med mekaniskt programverk som man kan stoppa i slutet av disken (innan den tappar ut diskvattnet och börjar skölja) och kolla hur rena sakerna är, och borsta av med tandborste där det behövs, sen får den fortsätta med sköljningar och torkning. Snåla inte med maskindiskmedlet om det är mycket oljig smuts, och räkna med att köra maskinen tom en gång innan man använder den för vanlig disk igen.

Nästa hyfsat oömma kategori skulle jag nog vilja skrubba av med något av typ allrengöring (neutral, inte alkalisk, om du är rädd om lacken) eller handdiskmedel och hetvatten, skölj sedan med rent varmvatten.

Lite mera känsligt: Lacknafta eller bensin och tandborste, torka av med trasa, blås torrt med tryckluft.

Ännu mera känsligt: Från fall till fall, ibland kan det vara lämpligt att borsta med varmvatten och handdiskmedel, ibland kan det vara bättre att torka av med t ex bensin, isopropanol (frysskydd för tryckluftbromsar) eller lacknafta. På gamla äckliga bilradio kan man behöva plocka loss fronten, ta bort all elektronik ur den och köra plastdelarna i ultraljudstvätt.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

-andreas- (trådstartaren)

#3 » 15:52:41, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförligt svar!

Diskmaskin låter förstås lite frestande. Behöver i så fall köras när tjejen är borta. Annars kommer hon vägra att äta på något som diskats i den och kräva att ny köps in…
Får erkänna att jag själv nog också skulle kunna bli lite nojig. Då det heller inte är min egen smörja, som jag möjligen kan ha hyfsad koll på, är jag rädd att det är en hel del kemikalier annat än ”vanligt” fett och olja som också blandats ihop med geggan på verktygen. Vissa av dem kanske reagerar med diskmedlet eller/och plastslangarna i maskinen? Andra kanske lossnar från verktygen pga ett fettlager under, men löses inte själv i diskmedlet, utan sätter sig som en hinna någonstans där jag inte ser det. Därifrån kanske det kan ge smak, lukt, eller helt enkelt inte vara så värst nyttigt för kroppen. Så, jag kommer nog ändå nyttja något annat sätt, typ en hink med rengöringsmedel i som de får ligga i.

Ja, allrengöring är möjligen starkare än diskmedel(?) Annars kom jag på nu, kanske MR Muscle ugnsrengöring? Den brukar kännas rätt kraftfull. Och lacken på ugnen sitter ju kvar i alla fall.

Ja, olika metoder beroende på vad det är är förstås det bästa. Dock orkar jag nog inte i nuläget att ta isär grejer, utan svårtvättade grejer lägger jag nog undan i något ganska tätt, så jag slipper känna lukten.
Aha, Isopropanol används till frysskydd för tryckluftbromsar. Tack för info! Köpte själv från Amazon med lite längre leveranstid (100kr/l) för något år sedan för att rengöra resin 3D utskrifter. Men då har jag alternativ källa till nästa gång.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

BengtP

#4 » 17:16:54, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar använda cillit Bang köksrengöring på skitiga verkstadsmaskiner, spraya på vänta ett tag och torka av med en gammal frottéhandduk. Det tar bort det mesta.
Finns på närmsta Ica

1 person gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

Mattias Petterson

#5 » 17:28:26, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du får svårt att hitta något starkare än maskindiskmedel, det är ju frätande och starkt giftigt... ändå så äter du på tallrikarna...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

wol

#6 » 17:32:25, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kanske inte är så lämpligt att köra i den diskmaskinen som men har i köket.
Köp en begagnad diskmaskin som du kan installera i garaget/verkstaden.
Spruta på avfettning och släng in det i maskinen vänta en halvtimma i med en diskmaskindtablett och starta den på det varmaste programmet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

tortap

#7 » 18:10:36, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skitiga gamla verktyg rostar inte. Det som inte går bort med en trasa behöver inte komma bort.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

-andreas- (trådstartaren)

#8 » 18:47:37, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Tror du får svårt att hitta något starkare än maskindiskmedel, det är ju frätande och starkt giftigt... ändå så äter du på tallrikarna...

Jo, de är förstås inte så nyttiga, men de är i alla fall gjorda för att inte lämna hinnor, reagera med plast osv. En blandning av olika kemikalier från en bilverkstad är ju inte gjort med tanke på något sådant. Jag är fortfarande lite skeptisk. Låt säga att det börjar smaka lite skumt efter ett tag. Vad beror det på? Kanske något fastnat i slangarna? Behöver jag byta dem? Kan bli nya saker att tänka på som tar tid är jag rädd. Maskinen jag har har jag haft i 10 år och lagade förra sommaren pumpen på den. Tänker att den åtminstone ska hålla i 10 år till med viss handpåläggning helst mycket längre än så. Vill då helst inte äventyra något.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

-andreas- (trådstartaren)

#9 » 18:54:17, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Det är kanske inte är så lämpligt att köra i den diskmaskinen som men har i köket.
Köp en begagnad diskmaskin som du kan installera i garaget/verkstaden.
Spruta på avfettning och släng in det i maskinen vänta en halvtimma i med en diskmaskindtablett och starta den på det varmaste programmet.

Ja, tänkte tanken för några år sedan. Att ha en maskin för allt annat som inte har med köket att göra. Typ gympaskor och just verktyg. Det föll dock på att den tar plats också. Typ lika stor plats som en mindre fräs, vilket jag heller ännu inte har…

1 person gillar det här inlägget.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

-andreas- (trådstartaren)

#10 » 18:57:43, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Skitiga gamla verktyg rostar inte. Det som inte går bort med en trasa behöver inte komma bort.

Sant, de har ju ett skyddande lager. Problemet är bara att de stinker rätt mycket. Känner lukten på flera meters håll även utomhus. Skulle jag ta in allt i källaren och hänga upp det på verktygstavla så sprider nog lukten sig i typ hela huset…
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

Stridis2

#11 » 19:06:12, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt eller fel, men kategori 1 och 3 hade jag slängt ner i min naftatvätt och låtit ligga där i någon vecka. Därefter torka och blås av. Avsluta med ett dopp i tunn olja och därefter torka av.
Kategori 2, och eventuellt även 1 och 3, hade hamnat under hetvattentvätten. Mycket hade säkerligen blivit inojlat efteråt.

På tal om inoljning, vissa typer av smuts löses bra av tunn olja.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

-andreas- (trådstartaren)

#12 » 19:49:56, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Rätt eller fel, men kategori 1 och 3 hade jag slängt ner i min naftatvätt och låtit ligga där i någon vecka. Därefter torka och blås av. Avsluta med ett dopp i tunn olja och därefter torka av.
Kategori 2, och eventuellt även 1 och 3, hade hamnat under hetvattentvätten. Mycket hade säkerligen blivit inojlat efteråt.

På tal om inoljning, vissa typer av smuts löses bra av tunn olja.


Naftatvätt? Vad är det?
Vilken olja skulle du använda? Är ju själv lite rädd för lukt…

Har tyvärr ingen hetvattentvätt. Kör ibland 60 grader i högtryckstvätten, men det är ju tyvärr inte riktigt samma sak… Gissar att det inte förslår så mycket i detta fall.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

Stridis2

#13 » 20:07:34, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvättnafta = en billigare variant av lacknafta. Men det fungerar med vilken petroleumavfettning som helst. Går bra att lägga ner i en spann med diesel också, men luktar kanske lite mer.
Olja hade jag tagit vad jag hade i närheten. För egen del troligen tunn sprayolja (inte 5-56 eller liknande) eller hydraulolja eftersom jag har ganska mycket sådan till ett vettigt pris.

Det går att hyra hetvattentvättar om du inte kan låna någon. Alternativt köp en. Jag använder inte min jättemycket, men när jag behöver den, ja jisses vilken bra investering! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#14 » 22:49:53, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har, trots många års försök, varken lyckats förstöra något i någon diskmaskin eller ställa till med märkliga avlagringar i den, genom att diska garagerelaterade saker. Det har rört sig om olika Bosch- och Siemens-maskiner från 90-talet. Jag misstänker att risken för problem kan vara större i andra märken som har allmänt sämre kvalitet på plastdelarna (Cylinda, Zanussi, Electrolux, Husqvarna m fl).

Enda gången jag har gjort bort mig var när jag tvättade en overall som var indränkt med hypoidolja. Den tvättmaskinen, och allt man tvättade i den, luktade GL5 i någon månad efteråt.

7 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#15 » 00:55:07, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju mer jag läser undrar jag vad det var för bilverkstad som har sådana illaluktande verktyg :) jobbade de ofta med att riva i gamla växelådor och bakaxlar tro?

Vad skruvar du med om man ska försöka lägga rätt nivå på rengöringen då de kommer bli smutsiga igen, bara frågan hur lång tid det tar och till vilken grad.
Är kravet att det ska det vara helt doftfritt(även från rengöringsmedlet) efter rengöring?

Jag kör mina verktyg i ultraljudstvätten (40 liters) på ca 60 grader tillsammans med smådelstvättmedel som enligt instruktion ska lämna ett rostskydd efter torkning eller bara yes och vatten i maskinen. Dock gör jag inte det för luktens skull utan för att slippa bli allt för skitig om nävarna när man greppar t.ex. skruvmejslar som varit och simmat bland spillolja. Ända gångerna jag kör behållare i behållare är när prylarna är för små för korgen typ små
m3 skruv, munstycken etc. eller när jag vill använda rengöringsmedel som inte lämpar sig i volymer om 40liter, ex. isopropanol. Min försts tvätt från kjell&co på 6 liter lever fortfarande, visst lite repig och dan inuti men inga problem att rengöra.

Om jag varit du skulle jag tvätta i första bästa hink med varmt vatten och yes, blåst tort med tryckluft sen en dusch wd40 eller 5-56 och torka av. Förvaringarna, bara samma visa där skrubba av torka tort och olja in gejdrarna. Är ingen finmekanik vi pratar om utan verktyg och förvaringar som är gjorda för att användas :)

Elektronik såsom gamla bilradio mätare m.m. får man väl överväga om man vill lägga tiden på att göra iorning kontra värdet på prylarna, vad ger du dig själv i timpenning? Kanske bättre att bara sälja av?
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JoacimE och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se