Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Få loss ett paj borrfoder från en gammal Metabo-borrmaskin

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Bildhuggare (trådstartaren)

#1 » 19:07:09, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Som glad amatör van vid Biltema och Jula-prylar fick jag nyligen överta en gammal - men rätt så sparsamt använd- Metabo Bh E 6026 Borrhammare.
Den låter bra, ser ut att rotera jämnt och skiftar mellan hammare, borr samt rotationsriktning utan trubbel. Dock har den fått såpass med stryk så att (snabb?) fodret som ni ser på bilderna har spruckit framtill.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska få loss eländet från maskinen. På nätet finns flera videosar där man tar loss chucken i komplett tillstånd (dvs ej sönderslagen) och då är det bara vrida och dra ut- men här funkar det inte. Det går att vrida den men när man drar den utåt så släpper den inte.

Finns det någon verkstadsguru som känner igen en sådan här gammal pjäs och har något handfast råd innan jag börjar ge mig på att skruva i isär borrhuset eller såga sönder fodret ?

Stort tack på förhand.

Edit: det går inte att fästa borrar i chucken (SDS) i nuläget. Dom glider in till botten, men "låser" inte.

Mvh Jörgen


Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö




Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se