Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Nimrod_pro's CNC-fräs

85 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 00:01:33, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick in maskinen i verkstaden idag. Behov av en ordentlig rengöring innan man skruvar mer.

Maskintyp: Cortini L300 med fjärde axel.
Spindel: 5000-25000 rpm med ATC
Verktygsväxlare: 5 platser NBT30
Styrning: Servon med encoder, saknar drivare.

Är i behov av nya kulskruvar i x och y och ett nytt styrsystem som kommer att bygga på hybridservo som jag förhoppningsvis kan klämma in på orginal platserna för orginal stegmotorerna och programvaran Mach 3. Sen måste jag leta reda på en frekvensstyrning som passar med spindeln då orginalet har passerat sin era, typ en flyttkartong stor låda med analoga komponenter. Data finns på typskylten i drivenheten.



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christoffer

7 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



nimrod_pro (trådstartaren)

#2 » 12:37:58, 03-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En första rengöring Bild
Monterat av verkygsväxlaren, här kommer det gå åt kabel. 12 microbrytare i växlaren. Och sedan blir det kabel till pnueumatikens elventiler.
Bild
Bild
Bild

Vad heter denna kontakt tro eller motsvarande modern?
Bild

Ta och leta kuggremshjul härnäst för att kunna montera nya motorer. Ska vara med klämbussning eller klämhylsa vad de nu kan heta i katalogerna
Christoffer

5 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#3 » 17:42:31, 03-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hartingkontakt
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

nimrod_pro (trådstartaren)

#4 » 13:41:33, 11-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering håller just nu på med spindeln. Har hittat en lämplig frekvensare. Ska bara se om FAEMAT har någon mer data på spindeln.

Har ritat upp de två kulskruvarna som var glappa och fått pris på tillverkning.

Har även en stor bytta med electrocraft servos till övers nu med heidennhain encodrar som jag ska avyttra . Tre grova och 2 mindre.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#5 » 17:53:10, 11-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg liten maskin! har den stått ute ?
köpt i sverige ?
Jag hoppas i förlängningen hitta en ännu mindre CNC fräs, tidsnog så...
Söker du stegmotorer eller servomotorer till drivning av axlarna ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#6 » 18:22:35, 11-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man ju tro det, har stått inne länge oanvänd och tillsammans med olja, skit och sågspån så var den inte så trevlig att ta i :)

Stegmotorer beställdes häromdagen, levereras från tyskland och en special från Kina, den som ska sitta i Y axelns utrymme behöver vara några mm kortare än de som kommer från Tyskland för att få plats med adapter platta. Skulle nog gått att stoppa dit Nema 34 direkt men då är det en annan prisbild och överdimensionerat.

Blev Nema 23 3Nm motorer med closed loop. Dvs att motordrivaren håller koll på hur många steg motorn har tagit och har möjlighet att sätta alarm om motorn inte klarar av att gå de beordrade stegen. Vissa säger att detta är överkurs en del inte, men blev detta då jag vill ha koll på maskinen och dess rörelser vid t.ex. vertygsväxling m.m.

Ett 48V 13A nätaggregat är också på väg

Var hittar man slang för centralsmörjning? Tror YD är ca 3-4mm och fäst med snabbkopplingar ungefär som de som är till pnumatiska cylindrar.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#7 » 18:31:34, 11-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

slang :
https://www.kullagret.com/product/ra1-4 ... v-ganga-29

Kuntze har stort sortiment och en butik som säljer små volymer. Om de har lämpliga slangar är däremot oklart.
https://www.kuntze.se/
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#8 » 03:13:00, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

YD på slangarna till oljan var 4mm och gjorda i nylon.

Körde fram en adapter så att jag ska kunna köra verktygsväxlarendirekt mot stegmotorn och skippa den extra reduktionsväxeln som satt med servot. Fick 4 hål och styrningar passande Nema 23. Växlaren vrids av en snäckväxel så är redan låg hastighet på armen.

Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#9 » 16:53:31, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Törs man fråga vad en dylik maskin kostar och var man hittar en dylik ? - Tyskland ?
Den här ser seriös ut, jag är som sagt sugen på att köpa en liten NC-fräs, och , hm , jag kanske kan få plats med en sån här , om ...
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#10 » 21:57:56, 22-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva maskinen köpte jag loss för 6000:- Dock som den stod i okänt skick.
Finns många som konverterar mindre kinafräsar där det till och med finns färdiga konverteringskitt.

Maskin 6000:-
motioncontrollerkort 1900:-
Stegmotorer och drivarna ca 3500:-
Ny frekvensare till spindel ca 3000:-
Nätaggregat 48v 399:-
Nya kulskruvar tillverkade enligt spec. till x och y 1700:-

Man ska inte räkna på sånna här hobbyprojekt :)

Fick med en hel drös med sk-30 hållare som skulle kostat mig ungefär 15k för mig att köpa nytt så får väl säga att det var ett bra pris trots renoveringsbehov.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#11 » 22:05:51, 22-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svarvat klart kopplingen mellan stegmotor och snäckskruv. Blev tight och bra, straxt under en tiondels slag på 150mm blev det och får väl anses ok med tanke på skruvlåsning av de båda två axlarna i kopplingen. I motsatta änden av stegmotorn sitter skruven monterad både med axiallager och radiallager som håller styrsel på axeln.

Bild

Provkört motorn och kan konstatera att det var helt rätt beslut att montera bort reduktionsväxeln.
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

pextreme13

#12 » 08:14:40, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Ja man ju tro det, har stått inne länge oanvänd och tillsammans med olja, skit och sågspån så var den inte så trevlig att ta i :)

Stegmotorer beställdes häromdagen, levereras från tyskland och en special från Kina, den som ska sitta i Y axelns utrymme behöver vara några mm kortare än de som kommer från Tyskland för att få plats med adapter platta. Skulle nog gått att stoppa dit Nema 34 direkt men då är det en annan prisbild och överdimensionerat.

Blev Nema 23 3Nm motorer med closed loop. Dvs att motordrivaren håller koll på hur många steg motorn har tagit och har möjlighet att sätta alarm om motorn inte klarar av att gå de beordrade stegen. Vissa säger att detta är överkurs en del inte, men blev detta då jag vill ha koll på maskinen och dess rörelser vid t.ex. vertygsväxling m.m.

Ett 48V 13A nätaggregat är också på väg

Var hittar man slang för centralsmörjning? Tror YD är ca 3-4mm och fäst med snabbkopplingar ungefär som de som är till pnumatiska cylindrar.
Slang till centralsmörjning köper jag på Hydroscand, dom har dom flesta dimensioner


Skickat från min iPad med Tapatalk
pextreme13
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:19, 10-01-2013
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Panhead -49
Panhead -50
Panhead -51
Shovelhead -75
Colchester Triumph 2000

nimrod_pro (trådstartaren)

#13 » 22:12:27, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska lugnt med detta projektet för tillfället väntar på leverans av frekvensomriktare och kulskruvar. Fått hem det sista drivsteget till y-axeln efter en del väntande på FedEx. Ska ta tag och beställa ett optoisolerat reläkort till växlaren och ett till nätagg på 24V 3A om inte någon har ett till övers? Typ modell meanwell eller dyligt.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#14 » 02:04:05, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frekvensare gick i fredags iväg med frakt inom Sverige. Så ikväll har spindelkylningen fått sig en genomgång.

Allt vatten i kylvätskan hade försvunnit kvar glykolsörja. Blev att tvätta ur och göra rent hela pumpen från gammal färg och rost.

Får vara naken numera utan färg, tänker att glykolvatten bör skydda pumpen mot den värsta rosten. Utsidan av tanken får lite färg vid senare tillfälle.

Fick byta ett lager i pumpen och efter ihopsättning provkördes maskineriet med godkänt resultat. Extrem övergång från 3/4 till inv 5mm slang men verkar fungera.



Bild

Bild

Bild
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#15 » 23:01:53, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort provkörning ikväll
ParameterVärdeKommentar
P105400HzMaxfrekvens
P10683HzMin frekvens
P1073 sekAccelaration
P0083 sekInbromsningshastighet
P109147 VV/F max spänning
P110400HzBasfrekvens
P111Ändra ej. Osäker, kanske 31 volt senare. Texten kryptisk
P1155kHzBärfrekvens
P215400HzSpecad motorfrekvens


Snurrar och går, något litet missljud imellanåt som ska undersökas närmare behöver ev. lite ny smörja i lagren då maskinen stått still länge, se om man vågar att öppna upp den lite för att leta reda på spindellagren. Ska även passa på att mäta upp hastigheten. Har support av en vänlig själv på elektronikforumet som jag bollar med.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se