Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Nimrod_pro's CNC-fräs

85 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2

#76 » 23:46:15, 28-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns kabel speciellt avsedd för rörelser som i t.ex. kabelkedja. Gissar det är sådan du tänker på. Är ett måste i industrimaskiner, men frågan är om du någonsin kommer att slita ut en "standardkabel"???
Vilken bestyckning behöver du i kabeln? Alltså antal ledare och area?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



nimrod_pro (trådstartaren)

#77 » 01:33:36, 29-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt korrekt Stridis2, kabel för kabelkedja som även är skärmad står på tapeten, längderna är runt 5-6m per kabel

VFD-kabel till spindel - Finns befintlig

Verktygsväxlarens solenoider 5st, 6G0,5 (om jag räknar på att effektuttaget är max 10w åt gången bör innebära knappt 0.2 volt i förlust i kabeln)
Verktygsvälxare lägesgivare 3st, om de delar på matning ca 150mA 5G0,34
Verktygsväxlare stegmotor kabeln som kommer ut från motorn är 4G0,5. Kommer inte köras hårt eftersom att den enbart sköter snäckväxeln som vrider växlararmen. Typ en 4G0,75 alt 4G1.

När det gäller solenoider och ändlägesgivare i verktygsväxlaren så är kabelvägen i tornet enbart 10mmx30mm bred så det sätter lite fysiska begränsningar på vad man kan åstakomma.
Får kolla närmare på hur många kablar jag kan mata ner här.

Matning stegmotorer 4.2A max, x,y ,z, 4G1,5 eller ska man gå upp i 4G2,5?
Encoderkabel till stegmotorer 8 ledare. 8G0,25 eller 8G0,34

Digitala ändlägesgivare x,y ,z 3 ledare 3G0,34


Säkert missat något mer så får ta o rita upp elen innan jag beställer känns det som.

kollar just nu på TME.eu och de verkar ha Helukabel och Lapp att välja på i lösmeter. Eller har Stridis koll på någon annan leverantör som säljer till privatperson?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#78 » 00:04:10, 30-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, tyvärr har jag inga bra inköpskanaler. Var mest nyfiken för jag har lite kabel liggande men inte så lång. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimrod_pro (trådstartaren)

#79 » 17:36:15, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixat lite kåpor och försökt sätta mig in i inställningarna på nya svetsen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#80 » 22:45:08, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått hem kablage och börjat fylla på kabelkedjorna.
Har printat en de kabelkclips för att hålla ordning på kablaget då det blir en del kabel...
Gjorde även en hållare för alla mina skjutmått som läggs både här o där, denna har jag gjort så att man kan avända en magnet på baksidan så den kan placeras där man behöver den.
Bild

Bild



Bild

Bild

Sen så blir det ju alltid sidoprojekt. Expansionstanken till Camaron hade gjort sitt tyckte jag så brände ihop en ny i aluminium med Migatronicsvetsen som jag reperarerade i en annan tråd, även byte av tändstiften som inte är ett roligt jobb med extraktorgrenrör men nu är det gjort så nu ska det gå att köra ut den ur verkstaden och få lite mer plats när man skruvar med fräsen.

Bild
Christoffer

3 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#81 » 15:40:41, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kör samma princip som mig ser jag, ...
köper man skjutmått på Lidl kan man ha ett större antal utspridda och slippa leta.
Enda nackdelen är att de äter batterier.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#82 » 16:30:50, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

De nyare Lidlskjutmåtten med CR2032-batteri är dock mycket bättre än äldre billiga digitalskjutmått som hade LR44. En del av dem verkade dra lika mycket ström vare sig de var påslagna eller inte, batteriet tog slut på ett par veckor även om skjutmåttet låg oanvänt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro (trådstartaren)

#83 » 20:30:02, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det finns ju bottennapp när det gäller billiga skjutmått, värsta hittils är nog parkside som poserar i bilden, käkarna är inte parallella ogradad efter slipning och djupstickan är 1 mm för kort :huh: Bästa billiga måttet är ett gammalt biltema som dessutom har bra batteritid. Har nog bara bytt en gång över åren vad jag kommer ihåg.

Något som jag saknat är ett ett dedikerat ritsmått men det köptes nyligen så nu slipper skjutmåtten agera ritsmått om man inte förlägger ritsmåttet dvs
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#84 » 21:19:53, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer ritande och provande av hur man ska få plats med kablaget på ett bra sätt. Alla cirkulära kontaktdon bygger som minst ca 8-10 cm i i längsled vilket gör att det blir en otrevlig radie när den går ut från tornet och stegmotorn i stort sett ska anslutas direkt. Blir 3 d-sub som lösning. Klara enligt Specen 5 ampere och så hårt kommer jag inte driva motorn som vrider växlararmen, hindrar ju inte att man tar två stift till varje pol om det är så.
Bild

Tredje utskriften, fick lägga till mussepiggöron då den tunna väggens lager ville vika upp sig på grund av krympning och gjode så att ena porten hamna på sniskan. Upptäckte även att hålbilden på 3D modellen var 0,5mm fel i Y-led vilket gjorde att bara två skruvar gick i.
Bild
Undersidan med öronen avknipsade. Får plats 3 d-sub kontakter. En till stegmotorn, och två kontakter till verktygsväxlare och ändlägesgivare m.m.


Bild
Baksidan som kommer peka mot verktygsväxlaren. Hade för mig att jag hade skruvkit till d-subkontakterna men hittade inga 40-2 UNC muttrar som ska sitta på baksidan, får ta med det i nästa beställning från TME.

Bild

En av de gamla detaljerma som är böjd i hörnorna är provmonterad. Den gick fri både från lägesgivare och fästet som håller locket till kanalen.
Bild
Christoffer

6 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#85 » 12:14:56, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tidigare stora kabelkanalen kändes helt plötsligt liten när man börjat fylla med kabel, luft och kylslangar. Men det ser ut att gå ihop sig.
Bild

Kontakterat kablarna och provmonterat.
Bild
Bild
Verktygsväxlarens inre med ventilblock för att styra växlararm, vertygslossning m.m. För att ansluta allt detta funderade jag först på att använda terminalblock jag hade liggandes, men fick inte plats.
Blev att printa en wagohållare som bygger på vertikalen istället.
Bild
Bild

Så snart är det väl dags att börja ta tag i kontrollboxen.
Christoffer

5 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se