Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Spänna drivrem på Abene VHF2

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

fredar (trådstartaren)

#1 » 22:30:04, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerade injusteringen av drivremmen mellan motor och växellåda på tidiga vhf2?

Enligt den manual som finns här på forumet så är det inget snack om att motoraxeln är förskjuten så att man kan justera spänningen genom att rotera motorhuset.
Tyvärr ser inte mitt motorhus ut på det viset och det spelar ingen roll hur mycket jag vrider på motorn. Axeln flyttar sig inte en millimeter i förållande till växelådans axel.

Som tur är så är remmen på min maskin en tandrem som håller sig på plats med nuvarande spänning så det fungerar ändå men min fråga är:

Fanns det verkligen ingen remspänning på tidiga vhf2 och om det fanns, hur fungerade den då??

Bäst att lägga in en bild på maskinen också! :grin:
Bild
/M
fredar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:51, 16-05-2008
Ort: Arboga
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



smv

#2 » 22:31:00, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill skriva: Är du verkligen helt säker? Men jag antar att du testat ordentligt? Alltså släppa de fyra skruvarna på "motorgallret" och vrida?
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se