Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Skjutmått

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

nimbus

#31 » 22:47:31, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast duger det nog. Jag köpte en begagnad mitutoyo passbitlåda en gång men sålde den igen då det visade sej den gick lätt i spåret där finlådans blanka fina passbitar knappt gick i. Det skilde nog inte mer är 1/2 hundradel men kändes inte rätt
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



Hobbyist (trådstartaren)

#32 » 23:04:12, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Det är så enkelt att kolla begagnade passbitars förslitning genom att torka ren och sen vrida ihop två stycken.
Funkar inte det - köp inte.


Dexxas skrev:Håller med om ovanstående påstående till viss del....
Även om passbitarna inte "ringer"dvs.låser till varandra pga.läppade precisionsytor är dom likaförbannat användbara...Hur många av oss på golvet behöver en precision på 1000 delar?
Vilka verktygsmaskiner klarar av att producera sånt? I vilka sammanhang är det ett krav?
Det är intressant och ibland nödvändigt att kunna kontrollera ett mått,men hur ofta är kravet så högt?
I min värld räcker hundradelar långt och en passbitssats ska vara väldigt sliten för att inte nå dit.


Det har ni säkert rätt i men vilken hemligheternas klubb måste man vara medlem i för att hitta beg. kvalitetspassbitar typ Mitutoyo? =) Menar jag kan också hitta ebay-annonser men det ger naturligtvis föga möjlighet att förhandsgranska det som säljs.

Samtidigt vet jag inte närmare om satserna för ett par 3 tusenlappar är vad dom utger sig för att vara, kan iofs hoppas/anta att märkena som säljer dessa inte vill beblanda sig med kina-crap så att säga. (till skillnad mot kina som faktiskt är tillverkat efter en standard)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

PerJohansson

#33 » 08:41:08, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitutoyo, Mahr m fl. brukar ha kampanj på 150 mm digitala skjutmått typ hela tiden. Då får man ett för under tusenlappen, sprider man ut det på 30 år så blir det inte så mycket per dag.

Jag lade på några hundralappar oh köpte IP67-varanten, vill minnas att 150 mm gick på under 2000:- och 300 mm under 3000:-.

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

rospigg

#34 » 22:32:01, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån hemlig klubb är jag knappast medlem i, men nog har jag sett passbitsatser på de veteranmarknader jag brukar besöka.
Att jag inte äger någon passbitsats själv beror till största del på att jag inte behöver någon,
För mina behov är det nog att komma inom en hundradels mm, vilket räcker gott för sådana saker jag håller på med. :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

QV_

#35 » 22:53:11, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt mitutoyo höll inte i 30 år. Tyvärr.
Eftersom jag plockade ur batterierna så dog det inte av läckande batterier. Men död är det,
Kan vara slängt också.

Jagar en 3 st analoga, gärna 1 med klocka.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Dexxas

#36 » 23:29:28, 12-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina Mitutoyos håller inte i 30 år dom heller.... Jag använder dom. Det innebär att följa med ut ur verkstan, gärna i bakfickan, att tappas i backen eller att tillbringa ledig tid på svarv bädden mellan förklädet och dubbdockan.... Även om maskinistfan vevar förklädet mot en låst dubbdocka...
Mätspetsarna är bra att ritsa med, och spetsarna för invändig mätning mår inte bra av betonggolv.....
Likaförbannat köper jag nya Mitutoyo skjutmått nån gång vartannat år och lovar mig själv att vara rädd om dom...
Så länge det inte finns alternativ kommer jag antagligen att fortsätta...... :bira:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se