Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Projektsammanfattning: CNC-konvertering av Abene VHF

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

fredar (trådstartaren)

#1 » 16:04:43, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort några tidigare inlägg med funderingar kring den Abene VHF 2 som jag pysslat med under hösten så några av dessa bilder är upprepningar från tidigare trådar men tänkte att jag skulle försöka dela med mig av projektets utveckling.

Det började med att jag tog över en påbörjad CNC-kontertering av en Abene VHF2. Priset var satt till 5000 vilket kändes väldigt prisvärt då det ingick stegmotorer och drivare av stor modell. Fräsen hade stått i en verkstadslokal i ett antal år så mängden skit var imponerande... Mycket gnuggande med otrevliga lösningsmedel blev det. Värst var nog att få ur geggan ur skärvätsketanken. Sugande, skopande sköljande gnuggande och till sist var tanken tom. Trodde jag... Så fort jag rörde på fräsen så skvalpade ny gegga fram... Orkade inte ta tag i det som var kvar så det ligger fortfarande kvar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Efter en kort period med rengöring i garaget så var det dags för flytt till "Verkstaden"... Ett litet krypin på gården med en dörr på ca 70*160 centimeter. Det är väldigt praktiskt att Abenen går att veva ner i horisontalläge och på så sätt göra den flera decimeter lägre än den är i vertikalläge när man ska ha in den genom små öppningar...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag hade en vision om att montera ihop fräsen (som var delvis nermonterad) till sitt originalskick (manuell styrning) för att verifiera att allt fungerade som det skulle innan jag började köpa på mig delar och utrustning som saknades för CNC-konverteringen. Men... Inventeringen av delar som gjordes när jag fått hem fräsen gav att nödvändiga originaldelar för en återställning inte fanns kvar. Delar som saknades inkluderade ledskruvar, vevhandtag, kugghjul etc.
Så visionen om en återställning till manuella kontroller övergavs och provmontering av de fästen och stegmotorer som ingick i köpet påbörjades.
I köpet ingick även ett antal io-kort men då dessa var gjorda för att jobba genom datorns parallellport började jag leta efter lite modernare alternativ. Valet stog mellan LinuxCNC, Mach3/4 och UCCNC. Jag har tidigare använt linux både i jobbet och privat så det låg nära till hands att välja LInuxCNC men valet föll till slut på UCCNC, mest för att jag gillade utformningen på deras IO-kort AXBBE som är en relativt välutrustad enhet som kommunicerar med datorn över en nätvekskabel.

Bild
Bild
Bild

Knarret som hörs är en skiftnyckel som ligger och vibrerar mot bordskivan, inte motorerna som låter illa...

Kulskruvar beställdes. Jag gjorde flera beställningar på webben på kulskruvar i 25 mm diameter men längden på dessa gjorde att alla jag beställda av återkom med ett "tack för beställningen men vi kan inte leverera till din address". Gick till sist ner ett steg i dimension och beställde 20mm kulskruv med 5 mm stigning. Dessa kom i kortare längder och levererades utan konstigheter. Jag är helt övertygad om att jag kunnat slå en signal till närmaste lokala industrileverantör och fått alldeles utmärkt service men priserna på dessa etablissemang är tyvärr inte så kul att uthärda. Lite längre fram köpte jag centralsmörjningsrör och nipplar av hydroscand här på orten och kunde åka hem med fina prylar utan leveranstid men priserna är rejält höga redan innan dom slänger på momsen.

Original ledskruvar har dubbla axiallager för att ta upp axiella krafter utan glapp och ett glidlager (i brons gissar jag) för radiella krafter. Jag beställde nya axiallager tillsammans med ett par nållager som jag (efter ursvarvning) pressade in i original lagerhållare. Vidare svarvades nya brickor till axiallagren och en ny lagerbana till nållagret.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Svarvade en egen spännhylsa för att få fast kuggremshjulen på kulskruvens axel. På detta sätt förlorar jag möjligheten att justera förspänningen på axiallagren med en mutter men får en kompakt och glappfri lösning som går att ta av och sätta tillbaka utan avdragare. Är nöjd med resultatet även om axiallagrens förspänning får justeras med ett par lätta knack med hammaren.

Bild
Bild
Bild


Här syns y och z-axlarnas fästen som jag fick med i köpet. De passade bra och var snyggt utskurna. Remmarnas längd försökte jag mäta mig fram till så gott jag kunde och beställde sedan ett urval av längder som jag trodde skulle passa. Fick komplettera med en extra rem ändå men på det stora hela gick det bra.


Bild
Bild
Bild

När jag tog isär lyftskruven på fräsen blev det även väldigt uppenbart att nya muttrar var ett måste då de var så slitna att dom till och med kalvat över lite. Detta dokumenterades i denna tråd här på forumet: Abene VHF 2: Vad är detta för gänga? (lyftskruv) men lägger in ett par bilder här med.

Bild
Bild

Här monteras x-sliden med kulskruv och här syns även centralsmörjningsgrejerna jag nämnde tidigare i tråden. Fräsen har ju inbyggda smörjkanaler men de passade inte med kulmuttrarna så jag drog egna ledningar. Blev mycket bra. (Även y-slidens kulmutter har en egen oljekanal på samma sätt som x-axeln.

Bild
Bild

Monteringen av stegmotorer, kulskruvar, smörjkanaler, drivremmar är klart och det här är resultatet.

Bild
Bild


Nu börjar elektronikmonteringen. Då den gamla mekaniska matningen inte längre har någon roll att spela så rensade jag matningsmotorn tillsammans med originalets elinstallation och ersatte det med ett nytt.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och här är installationen klar. Datorskärmen har jag idag hängt upp i ett takfäste får att få undan den lite och jag håller på att ta fram kåpor till tandremmarna för att skydda både mig från klämskador och remmarna från slitage av metallspån.

Bild

Monterade dit en liten bosch överhandsfräs för att få ett något så när vettigt resultat vid körning i trä. Kändes bra att börja med ett mjukt material och här följer några videor från den första lyckade körningen där jag sluddat ihop en testform i Fusion 360 och använt både 2D och 3D algoritmer vid CAM-programmeringen.

Bild




Ett litet hål...


Till sist så verkar allt fungera som det ska och jag har en hel del att lära mig när det kommer till fräsning i allmänhet och CNC i synnerhet. Jag skulle vilja öka vartalet lite på fräsen (som maxar 1300 rpm) och jag har funderat på att skaffa andra remhjul till drivningen och kanske (väldigt KANSKE) byta motor till en 2800 rpm istället för 1400 som det är idag. Men det är funderingar för framtiden. Kul är det i alla fall att ha fått ihop den och att allt fungerar.
/M

16 personer gillar det här inlägget.
fredar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:51, 16-05-2008
Ort: Arboga
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



smv

#2 » 21:05:04, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftigt och snabbt jobbat!
Man verkar ha sålt VHF-2:orna i en mängd olika varianter där varvtal och spindelkona(ISO40 eller MK4) var valbart under en tid. Jag vet även efter att ha haft isär mitt huvud och bytt spindellager på det att det finns en uppsjö med varianter på själva huvudet med olika lager osv. Hittade aldrig någon sprängskiss som stämde helt med min och jag har också 1300 varv som max.
Med det sagt har även jag funderat på om man skulle kunna höja varvtalet på min. På maskinerna som gick till USA så var varvtalet 1550 till följd av den högre frekvensen så dit borde man utan problem kunna gå.
Spindelmotorn är redan 2800rpm enligt manualen.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Kotten

#3 » 10:56:59, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt snyggt jobbat! Har följt några liknande konverteringar innan så jag har full respekt för alla moment som krävs för att få bra toleranserna. Fortsätt gärna uppdatera :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

fredar (trådstartaren)

#4 » 11:21:16, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt en liten uppdatering att dela med mig av. Jag har CAD:at och skrivit ut kåpor till remmarna. Till en början tänkte jag mig en plåt som täcklock och jag fräste faktiskt ut en som blev ok. Kan ju inte använda plåtsax när man har en cnc-fräs! Att fräsa ut plåten gick ok men jag skulle behöva ett bättre sätt att få fast plåten. Som jag nu satt upp den så lyftes den upp av fräsen och spån tog sig in under vilket i sin tur medförde att de höjderna jag programmerat i nc-programmeringen inte fungerade så bra. Vakuumplatta, lim, dubbelhäftande tejp?! Vad finns det för smarta sätt att få fast en tunnplåt som ska fräsas??

Bild
Bild
Bild

Jag tyckte det såg lite platt och tråkigt ut med plåten så jag satte mig framför datorn och ritade upp ett par täcklock i Fusion 360. Tycker väl att dom blev rätt så ok men några konstverk är de kanske inte. Det tog emot att plocka isär fräsen efter att ha fått ihop den så dessa kåpor har legat några veckor i väntan på att bli monterade. Men till sist så tog jag mig i kragen och plockade loss fästena till x och y-axlarnas stegmotorer för att borra och gänga hål att skruva fast kåporna i.

Bild
Bild
Bild
Bild

Vad gäller motorn så såg jag också att det stog 2800rpm i manualen (den som finns här på forumet är det jag har) men det stämmer inte med märkningen på min. Den är märkt 1400 rpm och växellådans utväxling bekräftar: den ger (på högsta växeln) lite mindre än ett helt varv på spindeln för ett varv på ingående axeln vilket då skulle ta ner motorns 1400rpm lite och stämma rätt bra överens med märkningen på 1300rpm.
Motorns montering gör det ju inte trivialt att byta den tyvärr, i alla fall inte om man vill att det ska se lite original ut efteråt...

Sen har jag en liten fundering till när det kommer till att höja varvtalet. På min maskin så är kugghjulen i spindelns vinkelväxel smörjda med en enkel droppsmörjning istället för att gå i ett oljebad som växellådan gör. Jag är orolig att det blir för dålig smörjning där med högre varvtal!? Om man tänker sig en motor på dubbla varvtalet och en utväxling på 2 gånger så kommer spindelns varvtal upp till 1300 * 4 = 5200.
Kanke går jag till överdrift i att vilja driva en sån här gammal klenod i dom hastigheterna. Vad tror ni??

Kan ju kanske vara smartare att köpa en spindelmotor från kina och sätta dit den på liknande sätt som jag gjorde med min överhandsfräs (finns på blid i första inlägget).
Ett sånt här kit är ju nästan billigare än att köpa rem och remhjul med högre utväxling:
https://www.vevor.de/spindelmotor-c_10130/vevor-1-5kw-spindelmotor-8000-24000u-min-luftgekuehlter-linearmotor-208-240vac-p_010306834877?v_tag=c166fdf0-85c4-11ed-a1cb-e7ff0b1f6d17.5
/M

6 personer gillar det här inlägget.
fredar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:51, 16-05-2008
Ort: Arboga
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

magloman

#5 » 11:28:35, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var fräsigt gjort :thumme:

Imponerande! Måste va gött o ha styrd maskin nu.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#6 » 11:54:31, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mycket trevlig tråd som lockar mig att fortsätta med min CNC-fräs. Synd bara att tiden aldrig räcker till... :smile:

fredar skrev:...Vad finns det för smarta sätt att få fast en tunnplåt som ska fräsas??
Bild
Bild
...

Jag har aldrig provat (eftersom jag inte ens har fått igång min fräs) men jag har tänkt en hel del på detta eftersom jag har jobbat mycket med plåt gällande både laser och stansmaskiner. Min tanke var att ha en offerskiva av trä / plywood eller liknande under plåten. Spänna fast det obearbetade ämnet först som du gör i din första bild. Därefter köra alla hål. Dra i träskruvar i alla hål (där det behövs) för att sedan köra klart ytterkonturen.
Jag gissar att detta sätt är ganska kostnads- och tidseffektivt även om det säkert är bättre att limma upp plåten eller köra med vacuumbord.
Bara mina tvåörestankar i frågan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten

#7 » 12:02:21, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt fina skyddsplåtar! :thummar:


fredar skrev:Om man tänker sig en motor på dubbla varvtalet och en utväxling på 2 gånger så kommer spindelns varvtal upp till 1300 * 4 = 5200.
Kanke går jag till överdrift i att vilja driva en sån här gammal klenod i dom hastigheterna. Vad tror ni??


Jag tror inte det är en bra idé att gå upp över 5000rpm på en så gammal fräs. Nöj dig med att dubbla hastigheten en gång så får du ~2600 rpm vilket borde räcka väl, och om du mot förmodan skulle ligga på de varven hela tiden så har du iallafall en känsla för hur maskinen känns vid högre varv.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Dexxas

#8 » 17:58:36, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en frekvensomformare och kör vidare med motorn du har på plats redan.....
Måste vara billigaste och enklaste alternativet,med 75 Hz varvar drivmotorn ca 2100 rpm....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

X-IL

#9 » 07:04:08, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fräsning av tunnplåt har jag sett många som gör i sandwich mellan två andra skivor, t ex masonit eller MDF.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

smv

#10 » 07:22:40, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredar skrev:
Sen har jag en liten fundering till när det kommer till att höja varvtalet. På min maskin så är kugghjulen i spindelns vinkelväxel smörjda med en enkel droppsmörjning istället för att gå i ett oljebad som växellådan gör. Jag är orolig att det blir för dålig smörjning där med högre varvtal!? Om man tänker sig en motor på dubbla varvtalet och en utväxling på 2 gånger så kommer spindelns varvtal upp till 1300 * 4 = 5200.
Kanke går jag till överdrift i att vilja driva en sån här gammal klenod i dom hastigheterna. Vad tror ni??

Kan ju kanske vara smartare att köpa en spindelmotor från kina och sätta dit den på liknande sätt som jag gjorde med min överhandsfräs (finns på blid i första inlägget).
Ett sånt här kit är ju nästan billigare än att köpa rem och remhjul med högre utväxling:
https://www.vevor.de/spindelmotor-c_10130/vevor-1-5kw-spindelmotor-8000-24000u-min-luftgekuehlter-linearmotor-208-240vac-p_010306834877?v_tag=c166fdf0-85c4-11ed-a1cb-e7ff0b1f6d17.5


Du har nog koll men det är inte olja du ska smörja vinkelväxeln med utan fett. Nippeln på framsidan är för påfyllnad. Har faktiskt inte kollat vad lagrena är rate:ade för men det låter ju tufft att gå så mycket över 2000 rpm tycker jag.
Om du får för dig att kasta ut matningslådan så är jag intresserad av den.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se