Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Skitprylar från snofsiga leverantörer

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 00:01:34, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper man för dyra pengar från firmor som marknadsför sig som leverantörer till yrkeskunder, där det talas om tillverkat i Europa o s v så förväntar man sig att det är bra grejer. Tänkte vi kunde varna varandra för sådant som inte motsvarar förväntningarna. Jag öppnar med den här borrsatsen. De tunnare borren är helt hopplösa, splittras så snart det är minsta snedbelastning eller att det vrider till som när man går igenom en plåt. Förstås värre med handborrmaskin men det har hänt även i pelarborrmaskin. Saknar helt seghet. Ärligt talat var dom inte jättedyra, 300-400 på något slags erjudande på Sifverts skruv i Sthlm, men med tanke på Made in Germany blablabla så förväntar jag mig bättre. Någon som har erfarenhet av de dyrare från samma tillverkare?
Bild
Senast redigerad av magnusk750 18:46:30, 21-12-2022, redigerad totalt 1 gång.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#2 » 17:37:21, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Sifverts är inte vad det en gång var... sedan de flyttade till (segeltorp?) så blev det riktigt -konstiga-...
Så länge de var kvar på Kungsholmen var de sisådär ok, men efter...
Uppträder och beter sin som om det fått nya ägare - dvs man har helt klart gjort avkall på kvalité för optimering av vinst och rider på sitt gamla rykte från (vad hette den gatan nu i centrala sthlm norr om Malmskillnadsgatan?)...

Dito ser du på Bacho; det som var tillverkat i Enköping -höll- idag... njae... Kamasa lika så... osv etc

Knivarna till mina flistuggar (kompostkvarnar) 102650 ALKO/AEG är -skit- jämfört med knivar som tillverkades på 70-80-90:talen. Mjukare stål. Mer poröst stål. Kan inte hålla skärpan längre. Splittras i eggen med lätthet. osv
Dvs vi har fått en dramatisk försämring av stålkvalitén på de flesta EU-tillverkade produkter! I motsvarande grad har de Kinesiska skräpet fått bättre metallkvalité under samma epok!...

Så, min slutsats är att vi kan inte längre lita på att produkter som tillverkats i EU av företag som "vi vet" håller högsta kvalité verkligen tillverkar på den nivån som vi en gång i tiden lärde oss att de gjorde!...

Jag är faktiskt inte ett dugg förvånad över din besvikelse.
VSS-borrar som jag köpte förr, de -höll-; idag... njae... Man blir liksom lite fundersam om det överhuvudtaget tillverkas med kvalité alls nu mera, och om det gör det, vilka som gör det.

Ta ett annat exempel, en vanlig "sketen" padda.
Dynapac blev uppköpta och man lade ned den gamla produktions linan. CM13 - "klättrar" fram; det gör inte ersättarna...

Vart du än vänder blicken och tittar så var produkterna -bättre- förr, men de hade å andra sidan inte app-styrning, häftiga färgsättningar, massa roliga attribut och "leksaker" på sig; de var så renskalade för arbetet som det var möjligt att göra dem och materialvalen till dem var absolut optimal.

Just detta med borrar hade jag ock uppe för några år sedan och fick i den tråden tips om -vilka- som då saluförde de bästa borrarna på marknaden då. (jag minns inte vilken tråd - den som gör kan väl länka?)

Det du mötts av är "utveckling" ! :ohnej:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

orion47

#3 » 17:54:46, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kommentar i sammanhanget :Rätt kvalitet enligt företaget är: Steget innan kunden skriker.
God Jul önskar Orion47

4 personer gillar det här inlägget.
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

emilar3

#4 » 19:35:12, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt handlar om priser. Kineserna kopierar och gör det vi gjorde förr men till ett bättre pris och tjänar pengar som aldrig förr. Titta bara på jula och biltema. Batteridrivna skruvdragare hade väl vi kunnat göra i sverge eller kap och ger sågar. Men icke, varför pga att vi inte kan? :mrgreen:
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

Tegian

#5 » 10:39:37, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätter ett frågetecken (Ryktesvis) för Porkka, har ett nytt skåp som bara bråkar. När jag påpekade att Porkka ska vara bra grejor fick jag till svar "Inte längre". Om man kikar/söker så har det gjorts lite affärer med det varumärket så kan stämma.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

PerJohansson

#6 » 11:05:34, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:VSS-borrar som jag köpte förr, de -höll-; idag... njae... Man blir liksom lite fundersam om det överhuvudtaget tillverkas med kvalité alls nu mera, och om det gör det, vilka som gör det.


Wedevåg, Gûhring, Dormer, Walter m fl.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dc_lindberg

#7 » 11:31:11, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lasse A och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se