Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Skruvstycke, montering av skruvstycke

59 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

robson

#46 » 14:57:46, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Intressanta diskussioner. Men jag har lite svårt att förstå grundproblemet.

Är det inte bara att droppa i vad bult/skruv med mutter som finns hemma. Dra åt så är det klart. Kanske en bricka under?

Har mitt så här. En skruv med mutter på var sida. Är inte åtdraget i vanliga vall. Då är det lätt att passa in arbetsstycket under borren. Skulle det hugga fast så snurrar det iallafall inte med. Men om det behövs så drar man åt muttrarna under så sitter det fast ordentligt i bordet.

Bild

Ett tvåminuters fix som använts i 15 år nu utan problem.


dom flesta saker av trådskaparen har en förmåga att bli så otroligt komplicerade... även enklaste ting, får se nu hur många sidor denhär tråden blir före 2st skruvar sitter fast :huh: :screwy:

5 personer gillar det här inlägget.
robson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:02, 30-04-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 175s



dc_lindberg (trådstartaren)

#47 » 18:43:59, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finner givetvis förnöjsamhet i att göra saker och ting så komplicerade det bara går, just för att de går ;-)

Seriöst:
- jag -kunde- stoppat allt OT redan vid de svar jag sökte och fick på en gång i tråden.

Gällande att skruvstycket inte satts fast än och hålen för sprintarna inte gjorts än har sina skäl ss tillgänglighet, åtkomlighet, inspiration, material (skruvförband) som saknas, osv, triviala detaljer. Jag har även sökt efter mina svetstänger då deras låsande kraft är full tillräcklig för att borra 2-3mm's hål i 16mms' axlar.
Problemet som ledde till skapandet av tråden är på en helt annan nivå...nivån där krafterna från borrmaskinen börjar bli stora, och därmed farliga... samt(!) när vi talar om att fräsa (vilket pelarborrar kan göra och gör då med... "marginaler"...).

Gällande kommentar om att komplicera saker. Finner det mer i svar som väljer att avvika från ställd fråga och som tillåtes leda intresse och nyfikenhet i annan riktning än den ursprungliga... om detta uppfattas som ett besvärande problem finns det några väl beprövade alternativ till åtgärder, Klaga, Rapportera, :back_to: , :red_card: , man kan också blockera inlägg från att visas, osv etc mm

Genom att tillåta :off_topic: :rock_on: :big_eyes: :skriva: osv etc så kan det leda till oväntade och ej förutsedda inslag och inlägg. I denna tråd fick jag (...vi alla givetvis!) en helt ovärderlig lite special utbildning/undervisning: Krister W. @ Skruvstycke, montering av skruvstycke
Finner inlägget synnerligen väl anpassat till den ursprungliga frågeställningen. Rätt terminologi är A och O för att förstå varandra och för att kunna kommunicera väl.

Längden på trådar och deras innehåll... varierar. Maskinisten är inte känd för att klara sig bra i situationer såsom Radioprogrammet "På Minuten" av Moltas Ericsson! Det är ju liksom en av de charmer och tjusningar som Maskinisten har - man vet aldrig var kosan bär hän!
https://youtu.be/MKxY3eVYpFo

Jag öppnade, avsiktligt, för bredd i kommentarer:
dc_lindberg @ Skruvstycke, montering av skruvstycke
Hur gör du?
:big_eyes:
Med det måste man räkna med att få både pikar och kängor, men även sunda goda råd och tips. Precis exakt det som skett i tråden :-)
Om detta nu känns så fel så fel - men be moderator "Marjasina" tråden vetja ;-)
För min del - fått ovärderliga tips, råd, "guld korn" :shake_hands: :buga:
Senast redigerad av dc_lindberg 22:06:08, 29-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#48 » 19:27:24, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Om det finns nån rättvisa...
Så var inte helt säker att inlägget får vara kvar.

Detta även om just jag gillar dina inlägg.

Over and out.

/ Toni Henriksson
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

mimeck

#49 » 18:54:57, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det blir för mycket att läsa så kan man ju rikta in sej på mer kortfattade "författare".
Fram för det fria ordet och skriv. Jag brukar inte orka läsa alltför långa och komplicerade inlägg men jag ögnar iallafall igenom mycket och läser noggrannare om jag känner för det.

Tack till dc-lindberg för alla inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#50 » 20:08:28, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget ont... :thummar:
Friska vindar :mrgreen:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg (trådstartaren)

#51 » 11:54:46, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har att tacka för hjälp:

Saxsprinthålen i sprintarna till skidorna:
Bild


T-spårskruvsmuttrar:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Åter på arbetsplats:
Bild

Jag -var- beredd på att "stadigheten" i fastsättningen skulle vara -bättre- än vad den är med skruv, mutter och bricka (M6-M8). Det jag -inte- var beredd på vad den enormt stora skillnaden i stabiliteten!
M12 vs M6 - resultatet var bättre än vad jag väntade mig!

Maskinskruvstycket i sig... Det -är- ett Biltema "top of the line" (till självmordsstupet...) - köpt för att lösa lite plastjobb:
skotork, shoe dryer, Minuett, BHA001, Minuett 941-016
Köpt till Dremmeln alltså - får göra lite tjänst i den här Meec pelarborren så länge.


Poäng:
- jag -sa- ju att jag ville ha T-spårsmutter/skruv för bästa stabilitet! Att stabiliteten blev än bättre än vad jag förväntade mig, var en glad överraskning (Nyårs present ;-) )!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

David, Luleå

#52 » 12:10:20, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det funkade. Det ser väldigt rejält fastsatt ut.

Gott nytt år:)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Mattias Petterson

#53 » 12:35:31, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev jag sugen på att gå ut i garaget och fräsa fram några t- spårsmuttrar till min pelarborr..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#54 » 12:53:00, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hände här, är det olika bredder på spåren ?

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#55 » 14:04:52, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo... vad som hände där var att det fanns bara 2st T-spårsmuttrar i lådan med sparade skruvar och muttrar; så det fick bli så så länge.
Den andra 16mm, det är den som verkligen håller maskinskruvstycket på plats. Vi gjorde en gemensam bedömning på plats "det där fungerar!" (...så länge); dvs en ½ nödlösning. Kan man undvika provisorier och nödlösningar är det givetvis att föredra.

Skillnaden är som sagt inte beskrivbar när det gäller stabiliteten/stumheten i det skruvförbandet.
Helt klart värt mödan och tiden!

Kan man tillverka sig egna T-spårsmuttrar som därmed är unika tills ens egen utrustning är det toppen!
Just att få arbetsstyckena att verkligen sitta -stumt- fast; vilken härlig känsla att arbeta med!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#56 » 14:29:28, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du är nöjd, då blir vi nöjda också. : )

Att klanka ned på hur du/vi formar en sådan här tråd är lite kontraproduktivt (tycker jag) gillar när du (eller någon annan) kommer framåt (oavsett på vilket vis tråden vindlar sei) keep mowing forward.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#57 » 16:48:32, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borrade 18mm hål idag.
Maskinskruvstycke fastsatt med M16 T-spårsmuttrar i kordinatbordet och 1 tons fräs att borra med. Det har aldrig varit så trevligt att borra stora hål.
Maskinskruvstycket är något helt annat i stabilitet än det jag har jobbat med innan.

Med hjälp av ett knep som jag lärt mig här på forumet att desutom förborra för spetsen på 18mm borret med ett 4mm borr gjorde att det gick ännu lättare.

Så jag kan bara instämma. Det är mycket trevligt när det är stabilt!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael Meier

#58 » 21:40:12, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Krister W.

#59 » 22:25:33, 01-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Finner givetvis förnöjsamhet i att göra saker och ting så komplicerade det bara går, just för att de går ;-)

Seriöst:
- jag -kunde- stoppat allt OT redan vid de svar jag sökte och fick på en gång i tråden.

Gällande att skruvstycket inte satts fast än och hålen för sprintarna inte gjorts än har sina skäl ss tillgänglighet, åtkomlighet, inspiration, material (skruvförband) som saknas, osv, triviala detaljer. Jag har även sökt efter mina svetstänger då deras låsande kraft är full tillräcklig för att borra 2-3mm's hål i 16mms' axlar.
Problemet som ledde till skapandet av tråden är på en helt annan nivå...nivån där krafterna från borrmaskinen börjar bli stora, och därmed farliga... samt(!) när vi talar om att fräsa (vilket pelarborrar kan göra och gör då med... "marginaler"...).

Gällande kommentar om att komplicera saker. Finner det mer i svar som väljer att avvika från ställd fråga och som tillåtes leda intresse och nyfikenhet i annan riktning än den ursprungliga... om detta uppfattas som ett besvärande problem finns det några väl beprövade alternativ till åtgärder, Klaga, Rapportera, :back_to: , :red_card: , man kan också blockera inlägg från att visas, osv etc mm

Genom att tillåta :off_topic: :rock_on: :big_eyes: :skriva: osv etc så kan det leda till oväntade och ej förutsedda inslag och inlägg. I denna tråd fick jag (...vi alla givetvis!) en helt ovärderlig lite special utbildning/undervisning: Krister W. @ Skruvstycke, montering av skruvstycke
Finner inlägget synnerligen väl anpassat till den ursprungliga frågeställningen. Rätt terminologi är A och O för att förstå varandra och för att kunna kommunicera väl.

Längden på trådar och deras innehåll... varierar. Maskinisten är inte känd för att klara sig bra i situationer såsom Radioprogrammet "På Minuten" av Moltas Ericsson! Det är ju liksom en av de charmer och tjusningar som Maskinisten har - man vet aldrig var kosan bär hän!
https://youtu.be/MKxY3eVYpFo

Jag öppnade, avsiktligt, för bredd i kommentarer:
dc_lindberg @ Skruvstycke, montering av skruvstycke
Hur gör du?
:big_eyes:
Med det måste man räkna med att få både pikar och kängor, men även sunda goda råd och tips. Precis exakt det som skett i tråden :-)
Om detta nu känns så fel så fel - men be moderator "Marjasina" tråden vetja ;-)
För min del - fått ovärderliga tips, råd, "guld korn" :shake_hands: :buga:


Så skall en tillrättavisning tas! :thumme:
Tyder på stor personlig mognad och självdistans, att inte härskna till och gå i försvar. Då blir det gärna bara "käbbel" av alltihop.
Del av värdet i att lufta sina problem och tankar på maskinisten ligger väl just i att få svar på frågor man inte ens visste att man kunde ställa! :grin:
Kul att problemet till sist fick en tillfredställande lösning också!
:wave:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

6 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se