Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Skruvstycke, montering av skruvstycke

59 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 23:25:57, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nu känner jag mig en aningens...

För många år sedan skulle jag dra fast ett skruvstycke i fars lilla pelarborr => "inga kommentarer"...
Nå väl... trots det fruntimret så lyckades jag fräsa de aluminiumbitar jag behövde till stolen i VW bussen.

Nu står jag där idag igen (utstår vassa pikar om tappar som inte är färdiga till skidorna... till Avataren givetvis)...
Har grävt mig fram till min pelarborr och inser...
:klia:
Måtte vara dum...
En självklarhet blir till ett stort mysterium: hur är det tänkt att man skall fästa skruvstycke i borrmaskinens platta???

Hålen i plattan: 16-16.5mm ca 12mm tjock platta.
Skruvstycket: 12mm ca 13mm tjock platta.
...borde inte leverantörer av skruvstycken och borrmaskiner ha "bultar" för ändamålet ???

Hur gör du?
:big_eyes:
Bild

Bild

Jag -har- borrat på fri hand genom dvs "dumheter" förr, men... 16mm bult som ska ha var sitt ca 3mm´s hål för saxsprint... => pelarborr, tack!
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Roslagsbo

#2 » 23:53:05, 24-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för länge sedan löst det problemet med s.k. vagnsbult där den fyrkantiga delen under bultskallen passade i palarborrens plattas spår underifrån och så upp genom plattan på skruvstädet och mutter med bricka.
Inte värdens smidigaste att justera men funkade iaf, finns säkert smartare personer här som har bättre lösningar som ser detta snart.

1 person gillar det här inlägget.
Roslagsbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:27, 02-12-2022
Ort: Uppsala / Öregrund
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Maskinlös för tillfället

johan.eriksson

#3 » 00:01:55, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

T-spårs bult borde ge lämplig träff på Google.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Blommas

#4 » 00:27:30, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en gängstång du har hemma + stora brickor och sedan muttrar på det.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 10:26:42, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför jag valde att ställa frågan (som är på "obetydlig intelligens nivå" - ja... jag vet...) är för att glappet i spåren mellan bult och platta samt skruvstycke "ställer till med oönskade besvär" (som en smörklick i en het stekpanna!).

Som fullständigt okunnig på detta område, borrmaskin + skruvstycke = verkstad, så blir ändock reaktionen:
- hur väl genomtänkt är detta?...
När en pelarborr (inte Meec'n på bilden) snurrar... då är det -betydande- krafter som utvecklas! Då måste skruvstycke och material sitta -fast-!

Min erfarenhet från den enda tidigare gången som jag gjort ett jobb med pelarborr och skruvstycke (se VW ovan) så resulterade en del av arbetet i att... just det! Glappen i spåren => "det rörde på sig"... (pang!)...
Det andra jag erfor var att - "så det är därför man vill ha ett koordinatorbord!"; allt glapp + hur skruvstycket "sätter sig" när man drar fast det => hm..."det rör på sig - som Martin Ljung sa om Fingal Olsson, fast han var ju död"...

De här kanske har?
https://www.wiberger.se/produkt/din787
https://www.wiberger.se/produkt/din508-l
12 -0,3 / -0,6 M 10 18 14 7 36
16 -0,3 / -0,6 M 14 25 18 9 50
https://www.swedol.se/catalogsearch/res ... sp%C3%A5rs
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#6 » 10:58:42, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Min erfarenhet från den enda tidigare gången som jag gjort ett jobb med pelarborr och skruvstycke (se VW ovan) så resulterade en del av arbetet i att... just det! Glappen i spåren => "det rörde på sig"... (pang!)...
Det andra jag erfor var att - "så det är därför man vill ha ett koordinatorbord!".

Du klämmer ju fast skruvstycket, så tanken är nog inte bulten ska behöva hålla mot. Som när du dra fast ett stycke metall i bordet på fräsen tex.
På just pelarborren har jag aldrig saknat koordinatbord. Snabbt att ställa in när man har en roterande platta, som även roterar runt pelaren på borrmaskinen.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Mattias Petterson

#7 » 11:02:32, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg en gummimatta imellan bord och skruvstycke innan du drar fast det om du är orolig att det rör sig.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Orsa

#8 » 12:34:45, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog så att riggare var ett yrke på tiden när man körde typ min sajo-fräs och radial och strands-borr och ursus. Även fast man har T-spårssatser och olika maskinskruvstycken och snabbstycke så bygger ingen på sugpassningar så att backar och apparater blir parallella med koordinatbord osv när man riggar. Klart vissa tillbehör sitter i spår men just skruvstycken är väl ofta bara glappiga frigångshål.
Utan man får mäta in och dra åt, förstänga, sätta dragbultar och schimsa och passbitar och absolut inte riva allt innan man är säker på att man inte ska köra lite mer i den riggningen för då blir man riktigt jultrött.
Sen om det är nogakörning får man kunna glappen i sin maskin och rigga därefter, så exempelvis inte skärkraften gör att ett glapp-nolläge i en gejder tippar över och sen får man allra först tagit en funderare hur man ska lägga upspänningsföljden, nollningar och sånt för att toleranserna ska bli ungefär rätt.
Tråkigast är väl att köra i tunna material så det börjar vibrera så man får stå och lyssna och stämma med matningsratten så det blir minst dåligt så det inte i värsta fall hugger fast, biten släpper eller vändskären pajar.
Det har då hänt mej flera gånger eftersom jag inte är bättre än så.
Nä, du får nog fixa ihop nåt på fri hand liksom, tyvärr.

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 14:24:57, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag startade den här tråden letade jag igenom Maskinsitens inlägg om skruvstycken. Flera trådar snuddade lätt vid detta ämne, men inte just på den här nivån.

Uppskattar de goda kreativa och informativa inläggen.
:thummar:

Får ett intryck av att min okunskap väkt till liv kunnande och erfarenheter som Maskinister i allmänhet ock kan dra nytta av.
:buga:

Lite som Fråga Lund - alla frågor har ett berättigande :-)
(även de som är aningens... mindre... intelligenta...)


Jag kommer inte ens försöka borra hålen genom axlarna på fri hand (borrmaskin/drillborr) - men nödtorftig fastsättning i pelarborren må det bli för denna gången om di där sprintarna ska bli färdiga innan snön försvinner!
:snow:
:skratta3:

Jag har -stor- respekt för jobb av denna sort. Vrider sig bulten när man borrar splittrar sig borren. I pelarborr händer inte så mkt då, men med borrmaskin eller drillborr är riskerna höga att skada sig illa. Även om alla fingrar sitter kvar på hand, så kanske de inte är funktionella efter tillbud... o det vore ju verkligen besvärligt! (bortsett från all rödfärg som skvätter runt och sölar ned arbetsplatsen)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mimeck

#10 » 20:40:26, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte fast om du tar "vanliga" bultar och drar ihop det hårt i bordet? Borde ju bli hyffsad friktion mellan skruvstäd och bord.

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#11 » 23:40:28, 25-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Mimek är inne på, sitter inte skruvstycket fast med två vanliga bultar och muttrar så har du större problem. Jag skulle börja gissa på att skruvstycket inte är plant på undersidan. Den modellen på skruvstycke skulle jag inte heller ge många korvören för, har intrycket att de är det sämsta av Clas Ohlson-utbudet från sent 70-tal, men jag kan givetvis ha fel där.

Men personligen hade jag nog inte spänt upp runda axlar i ett skruvstycke om jag skulle borra ett hål tvärs igenom (än mindre rör). Jag hade lagt det i en V-prisma. Justera in prisman så borret träffar precis mitt i botten av prisman, lyft borret, lägg i biten och hålet kommer rätt! Kanske inte i längdled men i alla fall i mitten av biten.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Volvot24

#12 » 00:55:48, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Biltema maskinskruvstycke enligt text på bilden.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Mattias Petterson

#13 » 10:37:13, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade något liknande förut, materialet kunde vibrera loss om man hade otur...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 11:40:13, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt!
- skruvstycket är av "intressant kvalité"... Clas Ohlson fick köpa tillbaka det de sålde till mig då glappet mellan käftarna var så illa att... Biltemas var..."prisvärda"... (man får vad man betalar för! Biltemas pris är närmare verklighetens produkt :-) )

Har haft annat för mig så jag har glömt leta efter bult o mutter gömmorna.
Akut får det blir som I föreslår som nödlösning. Det gick ju på fars lilla pelarborr för x år sedan, så det kommer att gå på den häringa Meec'n osså. Meec'n har en -stor- fördel över fars lilla bordspelarborr - plattan sitter på en arm, och plattan kan snurras på (360') och armen kan som på fars "vridas" runt pelaren => kan "finjustera" lite gran i vart fall.

Nu har jag fått lära mig att det jag behöver är T-spårs mutter och eller T-spårs bult => något som jag anser att samtliga säljare av dylika borrmaskiner rimligen -borde- erbjuda sina kunder som tillbehör! Hade jag inte haft HjärnTrusten Maskinisten, så hade jag fortfarande svävat i okunskap om T-spårs bult/-mutter.

Billiga verktyg... är oftast av billig kvalité... Skruvstycket far (eller så var det jag) köpte på Clas i Sjön på 80-talet är av en -helt- annan kvalité och precision än dagens billiga!... Det som CO säljer idag... "vrider" sig och "slår upp" käften när man spänner fast objektet!!! (se ovan om återköp). Biltemas rör sig lite, men inte mer än så. Det billiga från 80-talet "skjuvar" lite när käftarna ska låsa.
Vi hade detta uppe i en annan tråd om skruvstycken för ngr år sedan - koncessus var att maskinskruvstycken inte går att jämföra bänkmonterade skruvstycken och bland dessa finns det de som håller och de som...(kina stål...)

För bästa fastsättning: T-spårs bult/-mutter
Nödlösning: vanlig bult och mutter

Att dra fast ett maskinskruvstycke med 12mm´s hål i en platta som har 16mm´s => det är ett problem!
Vanliga brickor för M10 håller inte! De ger med sig när man drar dem över en 16mm's spalt => nu kanske 25 öringen trillar ned om min fråga?
=> alltså - jag behöver tillverka mig brickor som klarar spalten.
... :klia: lite som sketchen om artikeln som ligger i en hårdplastförpackning för vilken man behöver en sax för att klippa upp den... så mannan skickade frugan att köpa en sax. Hon kom hem med en sax. Den låg... i en sådan där plastförpackning som man behöver en sax för att klippa upp för att komma åt innehållet, saxen, i...
Att borra M8 och M10 hål i plattjärn på fri hand med borrmaskin... jo då det har man gjort! (spännande när borren nyper! och man håller fast plattjärnet med andra handen!)
Jag löser detta - det är en enkel sak att fixa! Poängen är dock att T-spårs bult/-mutter är den bästa lösningen! :shake_hands:
Senast redigerad av dc_lindberg 19:19:56, 26-12-2022, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#15 » 14:58:18, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

T-bult är absolut trevligt, speciellt i ett T-spår.

Nu när det inte är några T-spår i plattan så skulle jag tycka att det är en överdriven kostnad.
Den fördel du har med en T-bult är att du inte behöver hålla fast bulten utan endast dra åt muttern.
Detta under förutsättning att T-bulten passar in i ditt 16mm spår utan att rotera.

Jag skulle köra med M10-M12 bult och mutter
Och brickor, galvade brickor för franska träskruv 5mm tjocka.
Finns på Biltema anser jag. Artikel 89-236
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se