Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Zippo 4 pelar billyft

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

brorko (trådstartaren)

#1 » 19:39:35, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Den korta versionen. Har en Zippo 4 pelare. Där sitter det två brytare på tvärrvangen vid varje pelare, mao 8 stk totalt. Dom blir påverkat av de fyra lyft-wirarna. Säkringen för kabelbrott är mekanisk och sitter utanför brytarna, i pelarna, och skall gripa fatt i en rundstång. Av dom två brytarna verkar det som en ger kontakt vid tryck och en på drag.
Min fråga. Någon som kan ge en kort förklaring på vad som är deras uppdrag, hur dom skall justeras och om dom kan eventuellt kan tas bort.
Den långa versionen.
Köpte en lyftbock i Norge när jag flyttade till Årjäng för 20 år sen. Den blev monterat i mitt garage och har fungerat utmärkt helt till siste året. Då började den krångla med att den inte reagerade på lyft-knappen. Måste ta av locket på styringscentralen og trycke på tvångsstyrning.Nog med ett lite tryck. Då fungerade den några dager och mera exakt om den stod oanvänd några dagar så måste tvångsstyrningen repeteras. För tre veckor sedan skulle jag upprepa tillvägagångssättet igen. Då brant kontaktoren fast och jag måste ringa elektrikaren. Han byttade kontaktorn/rele'et. Då gick det bra en vecka, så var det samma sak om igen. Ingen reaktion. Jag turnerade lite på bocken och då gick säkringen. Har ringd elektrikaren och han kommer till mandag. Jag är rimlig säker på att det är dom två brytarna vid den ena pelaren som är syndaren och som har givit dubbla signaler. Vid den pelaren är det lagt in en träflis vid brytaren. Men det har fungerat i 20 år för mig och då skall vi vara nöjd. Är lite nyfiken på uppgiften till brytarna som styrs av lyftwiren. Den är stram når lyften är aktiverat och slack när den står helt nere

Bild
Bild
Bild
brorko
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:22, 13-12-2013
Ort: Årjäng
Norge
Maskintyp: Ej angivet




Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se