Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hur mäter man toleransen på svarvspindeln?

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

mikber (trådstartaren)

#1 » 20:00:14, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Emco Maximat och tänkte kolla vilka toleranser som svarvens spindel har. Jag har mätt med ett ur som indikerar på tusendelar. När jag mäter mot utgående axel så slår det på ca 2 hundradelar. Jag snurrar axeln runt för hand. Men om jag i stället lägger underarmen mot svarvbädden och trycker utgående axel med handen rakt upp så mycket jag orkar (och det är inte så värst...) så slår den på 6 hundradelar. Om jag drar neråt så mycket jag orkar så blir det ytterligare 4 hundradelar neråt. Någon som har kommentarer om detta? Hur bör man mäta? Bör jag kanske åtgärda svarven?
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär



nimbus

#2 » 21:42:41, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lagerglapp eller svikt du mäter? Antagligen går det att sätta åt lagringen till rätt lagerspel, se om det står nåt i marginalen. Sätt klockan helst på bröstet nära spindeln
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mikber (trådstartaren)

#3 » 23:26:34, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagerglapp, eller svikt? Jag förstår inte skillnaden? Ofta när jag ska sticka av så blir det mycket vibrationer och fasetter på skärytan. Jag misstänker att svarvaxeln inte sitter tillräckligt tight. Jag tror att supporten är stabil. Allt är låst där som kan vibrera. Klockan på bröstet, förstår jag inte heller. Jag sätter mätklockan på stommen till spindelaxeln. Har också provat med mätklockan på supporten, samma resultat.
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

nimbus

#4 » 23:58:19, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätter man tex klockan i dubbdockan i en liten svarv och tar i för kung och fosterland kan man tänka sej att något sviktar några hundradelar och det är det du ser på klockan, men det verkar inte så här. Ostabilitet särskilt när man sticker av något orsakas ofta av spindelglapp då det blir vibrationer. Det brukar sitta konlager som man kan tajta åt med mutter. Jag vet inte exakt hur det ser ut på din svarv
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

uablora

#5 » 01:21:07, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev nyfiken när jag läste ditt inlägg, och testade på min super11 och emcomat 8.6. Jag har ingen tusendels-klocka, men nålen på min hundra-dels rör sig inte när jag prövar enligt ditt försök. Sen tycker jag dina siffror +6 och -4 hundradelar verkar väldigt höga. Det blir ju nästan en tiondel totalt, och det borde väl man känna som ett ordentligt glapp? Kan det vara bultarna som håller fast spindelhuset som lossat?
På mina Emco kan man justera spindel-lagringen med en mutter på spindeln. Jag vet inte om det är samma på din.
uablora
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:03:48, 08-06-2019
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#6 » 09:11:52, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dina 2 hundradelar låter ju som ett kast du har i spindeln om du mäter med klocka och snurrar spindeln.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

nimbus

#7 » 09:44:33, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

vilken maximat är det?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mikber (trådstartaren)

#8 » 10:46:52, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är Maximat standard. Har en sådan mutter på spindeln men osäker på hur man vet att man justerar rätt. Kan ju gå varmt om man spänner för mycket har jag läst.
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

PerJohansson

#9 » 10:52:09, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snabb metod av "fuljustering":
Sätt åt spelet så det känns "lagom"
Sätt indikatorklocka ovanpå spindeldockan och ställ spetsen mot spindelaxeln.
Lägg en bit regel eller nåt annat mjukt mot bädden under chucken.
Bänd försiktigt med en kofot eller liknande och kolla spelet, ett par-tre hundradelar brukar vara ganska okej.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

mikber (trådstartaren)

#10 » 11:14:07, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar Per, här kommer ett snabbt svar tillbaka. Jag gjorde som du skrev. Doch så är dubbdockan svår att fäste klockan på så jag ställde den på supporten. träbit under och ett kort koben. tog inte i mycket men resultatet blev ca. 130 tusendelar. Vilket väl blir 13 hundradelar. Verkar vara dags att justera den där muttern....
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

mikber (trådstartaren)

#11 » 11:42:56, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare ett svar.....förut mätte jag mot chucken. Har nu plockat av chucken och läser av mot spindelgängan 30-40 tusendelar ungefär. Alltså 3-4 hundradelar. Dålig chuck?
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär

nimbus

#12 » 12:06:30, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hävarmen blir längre =större utslag på klockan? sålänge chucken sitter fast så borde det inte vara något problem om det är ett vertikalglapp du mäter
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

X-IL

#13 » 12:12:49, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju kanske lite längre hävarm med chucken på, men att det skulle bli så stor skillnad? Sitter chuck hårt åtdragen och med kontakt mot styrytan? Det är inte gängan som styr chucken (jag förutsätter att Maximaten har gängad chuck), utan en fläns på spindeln man drar den mot. Sitter chucken hårt skruvad i chuckflänsen eller har den integrerad gänga? Du ska nog göra de här mätningarna utan chuck om du får såna skillnader och sen ta och kolla igenom chucken om du får radikalt mycket mer vettiga värden utan den. Tänk bara på att skydda spindelnosen så att du inte slår grader eller skadar gängan på den.

Vi verkar inte prata riktigt samma språk här, dubbdocka = i svarvens odrivna ände, där du stoppar i roterande/fast dubb eller borrchuck, spindeldocka/spindelhus = här snurrar spindelaxeln i sina lager.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#14 » 13:18:10, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat manualen? "Maximat standard" ligger här under downloads på den eminenta sidan maskinisten :grin:
Ser det ut att vara rätt?
Verkar vara ett dubbelradigt rakt rullager med konisk innering mot axeln i framändan


Bild
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mikber (trådstartaren)

#15 » 17:25:33, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadå, jag har skrivit ut några sådana blad. Fina! Men jag har mer problem med denna svarv. Jag köpte den nyss och ganska direkt upptäckte jag att spindeln var lös och vandrade framåt lite. Efter att jag skruvat isär den upptäckte jag att det saknas en ring som ska sitta i drivkugghjulet. Det är den ringen som skall hålla spindeln på plats. Jag har tillverkat en ring i lämplig storlek och gjort en M25x1 gänga i den. Tyvärr så är gängan på spindeln i dåligt skick och den sitter därför inte riktigt på. Jag har fått olika tips om hur man ska kunna lösa detta. Lägga på silverlod säger flera, kan man göra en ny M25x1 gänga på det? Andra säger att man ska/kan svetsa. Men är det inte risk att spindeln slår sig då? Jag antar att spindelpaketet har skruvats isär för att åtgärda glapp i spindeln. Vad jag söker nu är någon som kan hjälpa mig och åtgärda detta problem. Fixa så att skruvringen spänner tillräckligt samt att spänna upp lagren till bra gång. Jag har frågat några mekaniska verkstäder men ingen har utrustning/kompetens att utföra detta. Jag tar gärna mot tips på någon som kan. Skickar med några bilder. Ringen har jag alltså tillverkat eftersom den saknades.
Bild
Bild
Bild
Bild
mikber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:44, 18-02-2018
Ort: Floda, Lerum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kört ett flertal maskiner i snöröjning 1980-1995 ungefär


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se