Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Metabo batteri djupurladdat

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

GillarFixa (trådstartaren)

#1 » 23:07:41, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 10 år gammal Metabo 14 V skruvdragare där batteriladdaren gick sönder och belastade batteriet så det djupurladdades.

Jag köpte snabbt en ny laddare men laddaren stänger av sig efter ca 30 s.
Jag har plockat isär batteripacken och det sitter 4 st vanliga 18650 Li Jon batterier i serie. Cellspänningarna är 2.53, 2.37, 2.37 och 2.52 V. Jag ser på webben att man inte bör dra ur dem mer än till 3 V.

Jag ser också att batteripacken har signalkablar mellan varje cell, så laddaren övervakar troligen cellspänningarna individuellt. Jag ser på webben att man skall göra så för att förebygga risk för att någon enskilld cell överladdas och orsakar explosion eller brand.

Frågan är nu: finns det något enkelt sätt att boosta upp cellerna till över 3 V så att laddaren kickar igång?
Jag har ingen LiJon laddare, men törs man koppla en annan LiJon cell parallellt till cellerna en och en åt gången?
Eller ska jag köpa en billig 18650 krets och ladda upp cellerna en åt gången?

Jag kanske ska säga att jag direkt köpte en ny Metabo 18 V maskin. Jag gillar den, ligger fint i handen, men det känns tråkigt att slänga 14V maskinen eller de troligen fungerande ackarna om jag bara kan få dem att acceptera laddning.
GillarFixa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:16:22, 27-04-2019
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Dexxas

#2 » 09:01:42, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har Milwaukee batterier som haft samma bekymmer,om du har tillgång till ett labb nätaggregat med spännings och strömbegränsning så ställ in det på typ 14V och 1A och anslut plus o minus på rätt ställe i kontakten mot maskinen en stund för att grundladda accen innan ordinarie laddare får ta över......
Det har funkat för mig,du gör det på egen risk,givetvis lämnar du inte grejorna utom synhåll under grundladdning.......
Kan du vara utomhus så är det bra.
Lipo är bra skit så länge man håller sig inom tillåtna spänningar...... :driver:

Ett labbaggregat kostar ca 2000:- och kan användas till mycket elpul...... :cool:
Ett exempel,finns billigare på typ Amazon...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-a-p44803
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

torbjorn_forsman

#3 » 10:21:34, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett någon rekommendation om laddningsprofil för litiumjonbatterier, där man menade att om man ska ladda ett djupurladdat batteri trots att det avråds från den saken, ladda med MYCKET låg ström (kan tänka mig att 50-100 mA är lagom för 18650-celler) i ett par timmar tills de ligger stabilt en bit över 3 V, innan man går upp till normal laddström.

Har man inget labbnätaggregat får man väl ta en icke reglerbar spänningskälla och koppla något lämpligt motstånd i serie för att begränsa strömmen.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#4 » 12:12:42, 16-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En usbladdare till telefon går direktkoppla en stund. Helst en av sämre sort så den inte ger så mycket ström.

Koppla på en cell i taget.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se