Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

metallsvarv

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

ingiza (trådstartaren)

#1 » 16:38:01, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

en svarvspindel som har en gänga som är 46,17 mm utvändigt där chucken skall sitta hur får man fast en chuck där? med nån adapterplatta ?var kan man hitta en sån?
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.



rospigg

#2 » 20:13:09, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chuckcenter https://www.googleadservices.com/pagead ... Qx6BAgIEAE har förmodligen det du söker
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

X-IL

#3 » 08:47:32, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ungefär lika många olika spindelgängor som det finns tillverkare av svarvar med gängad spindelnos, nu överdriver jag lite men det finns väldigt många olika. Vad är det för fabrikat på svarven? Vad är det för stigning på gängan? 46.17mm ytterdia på gängan passar inte riktigt med nån vanlig tumdimension, och är ju för stor för att vara en M46-variant, men lite liten för att vara en M47 tycker jag.

Speca upp gängan ordentligt och hitta nån som kör en CNC-svarv så ska det nog lösa sig, annars går det ju bra att veva fram manuellt också. Har du en himla tur är det nån av de vanligare gängorna och kan hitta färdiga flänsar att köpa.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

ingiza (trådstartaren)

#4 » 17:05:24, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

svarven finns på blocket jag har inte köpt den ville bara kolla möjligheten att hitta nåt.har ett par chuckar men det måste ju bli nån mellanbit.det är en budget gör det själv grej så det blir nog inget med den.den är jättegammal och jag gillar gamla grejor..
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se