Vad jag menade med mitt förra inlägg var att det kan bli mycket dyrbart att gissa eller vålda, eventuellt med motorn. Mycket bättre att plocka ner så man
vet vad som är felet och inte förvärrar detta.
En
sprängskiss kan givetvis vara till stor hjälp i detta fall.
tracker skrev:I min värld är säkerhetsmuttern den som är under arbetsmuttern och har aldrig någon belastning så den borde inte slitas...
Samma tolkning har jag och så står det också i de manualer jag läst.Anledningen till att min säkerhetsmutter havererade gissar jag var att klantskallarna som haft lyften innan mig hade havererat lagret som lyftskruven hänger i. Givetvis löste säkerhetskretsen ut och stannade lyften. Då kopplar man ur säkerhetskretsen och fortsätter använda lyften. Detta syns på slitaget i lyften. Men någon gång har man kört ner den havererade sidan för långt så gängorna tog slut på skruven, och då rensade man muttern på sina gängor.