Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Funktion koningsverktyg bromsrör

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

AN (trådstartaren)

#1 » 16:39:30, 17-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ett koningsverktyg för några år sedan, men känns som jag glömt lite hur det fungerar.
Någon här kanske vet lite mer, ev har ett likadant. SDet är ett Sykes- Pickavant.

Den kan göra dessa konor.

SAE convex. Var är denna vanlig?

DIN Convex. Detta är väl den kona som är vanlig på europeiska bilar. Har köpt färdigkonade rör förr så aldrig tänkt på vad den heter. Men går den inte under namndet "bubbelkona"?
Båda dessa görs i enbart en operation då, efter som det står single efter dem?

SAE/DIN. Så SAE och DIN är identiska konor, med tex vinklar? Bara rördiameter skiljer? Det är dessa jag använt, när jag gjorde rör till bromsarna på en moelvenkran. Dessa görs ju i två operationer.
Är det någon vanlig bromskona som saknas i detta kittet?

Bild
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Stefan1972

#2 » 09:29:43, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där har ju alltid varit i det särklass bästa verktyget någonsin............skillnaden mellan sae och din är försumbar. Vet inte om jag någonsin eller nån annan för den delen bryr sig om detta. Man gör ju bara enkel eller dubbel oavsett nippeltyp. Många gör dessutom bara enkel för ska det vara dubbel så formar ju det sig själv när man drar dit allting.
Grundsatsen är ju med 4.75 och 3/16" rör för vanliga bromsrör. De dyrare satserna har för lite mer rördimensioner.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 11:11:53, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där DIN-standarden är utgången sedan många år och ersatt av ISO. Se Bromsrörs kon-typ sae eller din , där finns både SAE och ISO-standarderna bifogade.

Enkelkonorna som Sykes Pickavant kallar "SAE/DIN (double)" är sällsynta på bromsrör men man kan hitta dem t ex på ABS-enheten i Ford Scorpio. Däremot är de desto vanligare inom kylteknik, t ex på rören till luftvärmepumpar.

I bilsammanhang kan man även råka ut för 1/4" och kanske även 5/16" bromsrör ibland. Större amerikanska pickuper har ofta 1/4" , och man kan också hitta grövre rör i samband med kopplingshydraulik.
Kopplingar med liknande konor och ännu grövre rör kan förekomma t ex på rör till servostyrningar eller oljekylare för automatlådor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#4 » 11:40:18, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

näe det där stämmer inte. Double i det här fallet avser två moment på verktyget. Det är alltså inte enbart en kona som man ser på typ gamla vattenrör och annat. Man gör först en single, dvs ett moment. Sen byter man stans och trycker en gång till så "bubblan" viker sig inåt. Så single och double är alltså de fullt gångbara momenten på bromsrör. Olika definitioner bara.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Dexxas

#5 » 18:30:40, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon mer som har en Imperial Eastman bromsrörspress? En gammal klenod jag inhandlade på en verkstadsauktion för trettio år sedan, fungerar förträffligt. Både enkel kona och dubbelvikt kona, inga lösa delar som kommer bort under förvaring, enkel att använda under bilen för att pressa en kona i ett befintligt bromsrör om man vill skarva..

Bild
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: wamben och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se