Det är inte ett mjukstartrelä utan ett strömkännande relä som kopplar bort den ena av de två kondensatorerna när motorn har varvat upp och strömförbrukningen börjat minska.
Som synes på schemorna ( i synnerhet bild 5) så går strömmen till motorns driftlindning U1-U2 via reläets anslutningar W och Z , reläkontakten ligger mellan X och Y.
När motorns strömförbrukning ligger över reläets omslagsström, är kontakten sluten så att båda kondensatorerna a och b ligger parallellt, när strömförbrukningen minskar kopplas kondensator b bort och enbart a ligger i serie med motorns startlindning/hjälplindning V1-V2.
Är det verkligen något fel på relät? Är det inte bara att det har gått lite varmt i kabelskon vid anslutning C ?
Ta av kåpan och titta närmare på innanmätet, gör rent och putsa upp kontakterna försiktigt vid behov.
Kontrollmät båda kondensatorerna och kolla att de har rätt kapacitans och inte alltför dålig förlustfaktor.
Prova relät genom att skicka på en växelström genom spolen och se om det slår till vid en
ström strax över motorns märkström enligt typskylt (gissningsvis 8-10 A).
Variabel växelström kan man få ut från t ex transformatorn till en gammal batteriladdare, med en vridtransformator eller någon form av reglerbart
motstånd på primärsidan.
Liknande reläer är vanliga ihop med lite större enfas kylkompressorer, t ex äldre on/off-styrda luftvärmepumpar eller butikskyldiskar. Bör inte vara svårt att hitta ett på återvinningen. Se bara till att det kommer från en motor/kompressor med
ungefär samma märkström.